Deel dit artikel
-

Sms-bedrijf Future Friday failliet verklaard

Future Friday is deze week failliet verklaard. Het bedrijf verzorgde mobiele diensten voor zowel zakelijke als particuliere gebruikers, zoals sms-verzendingen. Ruim een maand geleden stopte Future Friday al met de nieuwsdienst per sms voor particulieren, maar de zakelijke markt liep toen nog 'uitstekend', zei directeur Frank van Run bij die gelegenheid.

Waar het precies is misgelopen, is niet bekend. Het bedrijf en de directie waren niet meer bereikbaar. Future Friday is enigszins slachtoffer van het eigen succes: Voor de particuliere sms-diensten hadden zich 275.000 gebruikers geregistreerd, en maandelijks gingen er zo'n vijf miljoen sms-berichten de deur uit. Future Friday had geen grote telecomprovider achter zich staan, waardoor de kosten per bericht eventueel lager zouden kunnen zijn.
In samenwerking met 24/7 is geprobeerd de sms-berichten te voorzien van reclameteksten, maar it is nooit echt van de grond gekomen. Op het hoogtepunt, in november, had ongeveer dertig procent van de berichten een advertentie. Te weinig om de dienst kostendekkend te maken, oordeelde het bedrijf toen.

Naar nu blijkt, bleven ook de inkomsten uit de zakelijke diensten van het bedrijf onder de maat om het hoofd boven water te houden.
Wat er met de assets van Future Friday – ondermeer een grote database met mobiele nummers en adressen – gaat gebeuren is ook nog onbekend. Bij eventuele verkoop of verhuur van de gegevens zal "de privacy gegarandeerd worden" en zal een derde partij alleen "permission-based" van de gegevens gebruik kunnen maken, zei Van Run eerder tegen Emerce.

In totaal heeft Future Friday iets minder dan twee jaar bestaan. In 1999 is er gestart onder de naam Letstalk.nl. Voor de naamwijziging was onder meer gekozen met het oog op expansie naar het buitenland.

Deel dit bericht

10 Reacties

Wim Herijger

Jammer….we staan nog maar helemaal aan het begin van mobiel internet, iedereen is opzoek naar hoe en wat. Future Friday was een heel eind op weg. De expertise die ze opgebouwd hebben door hun dienst daadwerkelijk live te hebben gehad is waanzinnig waardevol voor menig bedrijf dat zich bezig houd met mobiele diensten voor consument. Zonde als dit verloren gaat. Is een overname geen optie? Gegadigden:-zakelijke markt: unwired, AtoB, distefora mobile-consumenten markt: KPN (heeft nog geen consumenten portal), Telfort (uitbreiding van Genie), Libertel (idem Vizzavi), Radio 538, 12move…. Wim HerijgersMobile-Matters.com

Johan Notenboom

Het is/was inderdaad een schitterend concept, zowel vanuit een technologisch alsook van een (potentieel) geld genererend perspectief. En natuurlijk kunnen andere bedrijven bij overname van de assets hier profijt van krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat het hele business plan van Future Friday was gericht op het behalen van reclame inkomsten via het sturen van sms berichten. Wat volgens mij ontbrak is een daadwerkelijke doorslag naar follow ups n.a.v. de sms berichten. Ofwel, partijen die het sms kanaal (i.c.m. cell broadcasting, WAP) zien als een toegevoegde waarde aan de eigen business ontbreken nog, Kronan en Piet Paulusma buiten beschouwing gelaten. Frank, veel succes in de toekomst! JohanIntelli SolutionswannaWAP.com

Baris Efe

Dit was natuurlijk te verwachten. Een bedrijf dat gratis diensten weggeeft en zelf relatief hoge, vooral vaste, kosten heeft (SMS huurlijn) en daarnaast per SMS hoge kosten moet betalen, kan nooit lang leven. Het geld raakt natuurlijk een keer op. Die kosten zijn bij lange na niet goed te maken met advertenties. Ik denk dat er binnen een jaar geen bedrijven meer zullen zijn die op zo een schaal gratis berichten verstuurt. Quios is ook mislukt, xolox is ermee gestopt, allemaal omdat er geen model is waarbij de gebruiker zelf betaalt voor de te ontvangen berichten. Ik ben dan ook benieuwd hoe lang genie het zal uithouden. De kwaliteit van genie neemt per dag ook af. Zogenaamde 'nieuwsberichten'komen een dag te laat aan, horoscopen aan het eind van de dag, soapforecasts als de uitzending is afgelopen, kortom berichten waar je vrij weinig aan hebt. Sms is wel enorm handig en heeft zeker een hoge potentie. De kosten zullen alleen betaald moeten worden door de consument. Alleen dan kunnen er kwalitatief hoogwaardige berichten worden verstuurd.

Thomas

Het voordeel van Genie is wel dat ze onderdeel zijn van BT, en dus een andere insteek als bestaansrecht hebben als die andere bedrijfjes. Genie moet gewoon de customer loyalty wat omhoog krikken, en nieuwe productjes in de markt zetten voor BT/Telfort, om te kijken of ze straks meer kunnen dan tikken verkopen aan de consument, het zgn stijgen in de value chain.Met volgens mij de hoofdmoot: de database met customer info vullen.

Ferry C. Grijpink

Het is echt triest dat dit niet van de grond kwam. Een goed management team, enthousiate gebruikers, veel aandacht van de media en een redelijk lopende zakelijke tak. Dat Future Friday er niet in geslaagd is 2 ronde kapitaal te krijgen en winstgevend te worden is een veeg teken voor alle andere m-commmerce start-ups.Als een tent die al zover op weg is geen steun kan krijgen, wie dan wel. Ik vind dat de nederlandse VC het zich persoonlijk mogen aantrekken dat deze tent is geklapt. Dit geeft maar weer aan de bereidheid om risico te lopen erg laag is.Ik hoop dat Frank en Marlein snel met iets nieuws kopen want zonder dit soort ondernemers komt er van M-commerce in Nederland natuurlijk niets ….. en kunnen de telco's wel vergeten dat ze iets terugverdienen van hun dure UMTS licenties …. want zonder diensten geen gebruikers.

arnold

God wat een medelijden! Goed management, idee en geld ten spijt. Die jongens hebben het gewoon erg slecht gedaan. Of het idee is niet goed of ze hebben het niet goed uitgevoerd. Dus sta eens stil bij de leveranciers van dit soort tenten. Die kunnen naar hun centen fluiten.Ach Nederland is gewoon te klein voor avonturen.

Rodney Ramdas

Dit is helaas het zoveelste bedrijf dat onafhankelijk van een telecom gigant SMS services bied dat het niet gered heeft. Het is dan ook niet makkelijk dit soort dienstverlening aan te bieden . Enkele redenen: 1. De hoge bedragen die in Nederland gelden voor aansluiting op SMS centers ten opzichte van het buitenland. Ook de licentiekosten van carrier-grade SMS software zijn hoog. Tenslotte is er geen standaard protocol voorhanden waarmee je bij alle operators aan kunt sluiten. 2. Het ontbreken van creativiteit als het gaat om de inhoud en uitvoering van sms advertising campagnes. Met name de afhandeling en de integratie met ander media. 3. Tot voor kort het ontbreken van een platform om deze afhandeling en integratie te kunnen doorvoeren en vervolgens de resultaten te meten en analyseren. Ik sprak kortgeleden iemand die een sms advertising campagne had uit geprobeerd met als resultaat een verwaarloosbare response. Na wat doorgevraagd te hebben bleek dat er in deze campagne sowieso geen enkele voorwaarden , laat staan technische mogelijkheden waren ingebakken om uberhaupt tot responsemeting te komen. Ik denk dat het in deze zaak met name schort aan verantwoorde projectbegeleiding. Het doel heiligt de middelen maar dan moet je wel eerst weten/bepalen wat je doel is. 4. De relatieve onbekendheid met het fenomeen bij marketing buro's en merken. Daar gaat het nu wat beter mee moet ik eerlijkheidshalve opmerken. Bedrijven als Coca Cola en Pepsi houden zich actief bezig met sms advertising. Ik moet zeggen dat ze dit erg goed doen. Ze zien in dat een sms campagne ter ondersteuning is en dat er iets interactiefs moet gebeuren (bv een spelletje). Een goede marketingcampagne blijft in zekere zin nog steeds iets creatiefs en magisch. Opvallend is dat met name in de retail en food sectoren er veel belangstelling is voor deze soort van marketing. 5. Het ontbreken van de 'reverse billing' mogelijkheid bij de andere telecom operators in Nederland op dit moment. Slechts 1 operator in Nederland biedt deze mogelijk op dit moment tegen tamelijk exotische kosten. 6. Het aloude probleem van het proberen met nieuwe media oude truukje uit te halen. 7. Gebrek aan verregaande personalisatie mogelijkheden van sms diensten. Een mobiele telefoon is een zeer persoonlijk apparaat en moet dan ook als zodanig benaderd worden. 8. SMS is onderdeel van een lifestyle van met name jonge mensen. Maw SMS is een "merk" op zichzelf. Je dit te realiseren is de eerste stap in de richting voor het plannen van een succesvolle sms campagne. NokiaGame is hier een goed voorbeeld van. Reverse billing is van groot belang voor door consumenten betaalde SMS services. Het bied bedrijven als GaDZillo en FutureFriday de mogelijkheid via de telefoonrekening van ge-abonneerden af te rekenen voor geleverde diensten. Eerlijk gezegd zijn de enige die op dit moment goed kunnen verdienen aan SMS de Telecom operators zelf. Dat is niet alleen jammer, het is ook onwenselijk. In feite remt het innovatie en goede onafhankelijke diensten zoals die van FutureFriday. Uiteraard heeft niemand de waarheid in pacht, ook GaDZillo niet. Echter in onze analyse van de problematiek die komt kijken bij het leveren van wireless services zijn bovenstaande punten enkele van de meest belangrijke die we hebben kunnen identificeren. Als proof of concept hebben we een FF-achtige website opgezet oa om ons wireless services platform te testen ( http://www.tresmanos.com ). Dit platform bied websites de mogelijkheid wireless services te integreren in hun huidige portal producten, maar dit terzijde. Aan consumenten populariteit geen gebrek uiteraard. Om er geen speeltuin van te maken streven we ernaar het op termijn rendabel te maken door: 1.Voor zeer populaire diensten (zoals verkeersinformatie bij ons) geld te vragen voor extra dienstverlening bv verkeersinformatie op route of wachttijd meldingen ipv kilometer meldingen. 2. Integratie met andere media met een betere afreken faciliteit bv IVR systemen. 3. Reverse billing van SMS keyword services. Voor elke dienst die wij leveren op de SMS portal site kan een gebruiker haar eigen keyword definieren. Hiermee kan zij op elk gewenst moment een SMS pull uit voeren door het keywoord met haar telefoon naar de dienst te sturen om vervolgens de informatie te ontvangen. Gelukkig (?) is TresManos geen core business voor GaDZillo. Wij zijn een wireless technology provider of plat gezegd, we maken software. Om terug te komen op het trieste nieuws over FutureFriday: Wij vinden het bijzonder jammer dat een vooruitstrevend en op bepaalde vlakken inspirerend bedrijf als FutureFriday het veld heeft moeten ruimen. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat wij nooit de kans hebben gehad met FF van gedachten te wisselen. We hopen dat de oprichters en het personeel ook in de toekomst zich zullen blijven bezigen aan het voorfront van innovatie. mvgRodney Ramdas

Govert van Eerde

Voor alle duidelijkheid wil ik graag vermelden dat Future Friday (FT) en 24/7 Media al sinds juni 2000 geen zakelijke relatie meer hebben. Dit in tegenstelling tot bovenstaand artikel waarin wordt gesuggereerd dat 24/7 Media tot aan het einde van het bestaan van FT verantwoordelijk was voor de advertentie-exploitatie. De advertentie-exploitatie was dus vanaf deze datum niet meer in handen van 24/7 Media, maar NetPlus (thans AdLink) was het bedrijf dat hiervoor verantwoordelijk was. Marlein en Frank, ik wens jullie veel succes, wees er maar trots op dat jullie de eerste waren die dit in Nederland hebben gedaan!!! Govert

niklaus

Wat een verrassing zeg! Dat je niets verdient met Gratis dingen.

Baris Efe

Reagerend op de reactie van Rodney Ramdas: Er zijn twee Telco's die reversed billing services aanbieden. Natuurlijk is dit nog veel te weinig om een serieuze propositie op de markt te brengen. Bedrijven als ZED hadden verwacht dat de markt veel sneller zou reageren op de SMS hype (of is het een trend?). Nu zit ZED hoogstwaarschijnlijk met de handen in het haar, omdat de Telco's tergend langzaam diensten aanbieden waar de commercie op kan inspelen. In tegenstelling tot een heleboel andere landen als Finland, Zweden en Duitsland zijn er hier opvallend weinig SMS diensten op het internet te bespeuren die met een goed businessmodel op de markt komen. Getuige de grote shake out die nog steeds in gang is. Onlangs is Babbler ook gestopt met haar diensten. En ik verwacht dat er nog een aantal bedrijven zullen volgen, alhoewel die er bijna niet meer zijn. Het stikt van de bedrijven die voor bedrijven SMS diensten aanbieden. Consumentenservices zijn op één hand te tellen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond