Deel dit artikel
-

Lycos introduceert zoekmachine Hotbot in Nederland

Lycos hoopt op een bereik van tien procent van de internetters voor haar zoekmachine Hotbot. De oorspronkelijk Amerikaanse zoekmachine is deze week geïntroduceerd en zal naast de al bestaande machine van Lycos opereren. Er komt geen groot opgezette reclamecampagne voor Hotbot ; Lycos blijft zich richten op het eigen merk.

Hotbot, in 1996 ontwikkeld door het bedrijf Wired Digital en de universiteit van Berkeley, kwam in 1998 in het Lycos-netwerk. Dit jaar wordt de machine geïntroduceerd in zes Europese landen, waaronder ook Zweden, Engeland en Frankrijk.

Hoewel de zoekmachine een eigen URL krijgt, zal het merk niet apart in de reclamecampagnes naar voren komen. "Dat hebben we van Yahoo geleerd", vertelt Silvio de Groot, managing director van Lycos. "Zij hebben in Amerika ook bedrijven als Geocities en Broadcast overgenomen, maar hebben in hun uitingen alleen het merk Yahoo gebruikt. Lycos presenteerde elk merk afzonderlijk (bijvoorbeeld Tripodnet). Nu is Yahoo in de VS veel bekender dan Lycos. En Geocities is niet weggekwijnd; ze zijn de grootste op hun vlak."

De één-merkstrategie werpt al vruchten af bij de gratis provider Comundo, ook onderdeel van Lycos. "Daar maken we helemaal geen reclame voor, maar we krijgen toch gemiddeld 110 nieuwe leden per dag", zegt De Groot. "Die mensen komen allemaal via het doorgeefluik Lycos."

Hotbot moet in Nederland uitgroeien tot een wat meer gespecialeerde zoekmachine. Er wordt gebruik gemaakt van de database en technologie van Inktomi, anders dan de Lycos-machine. Zo zijn de twee goed naast elkaar te gebruiken. "Het is ons wel duidelijk dat we de Lycos-machine niet zullen inhalen", zegt Renzo Moscou, marketing manager van Lycos. "Maar een bereik van tien procent moet wel lukken." Volgens de rekensom van Lycos komt dat neer op ongeveer 350.000 unieke bezoekers per maand, wat de machine een plaats in de Nederlandse top acht zou opleveren. De grootste zoekmachines van Nederland, gemeten naar bezoek, zijn op dit moment die van Ilse en Altavista.

Deel dit bericht

8 Reacties

Pim Hutjens

Nog een zoekmachine… Daar zat de markt echt op de wachten 😉

thebends

Ja daar zat ik wel op te wachten, eindelijk een goede nederlandse zoekmachine!

Olivier Bloemendaal

Mooi initiatief en heel slim dat ze niet aan marketing gaan doen. M2M (mail2mail, mouth2mouth of combinatie daarvan) werkt nog steeds het beste op het net, mits je een goed produkt hebt. De echte internetter kende de Amerikaanse versie allang en weet dat dit een zeer complete zoekmachine is. Ben er van overtuigd dat er een behoorlijk marktaandeel onder de professionele netters te behalen is.

Karel

Ze moeten toch wat als ze dat {eenvijfde marktaandeel; http://www.emerce.nl/webwatch/branche/20010222a.html } willen halen. 

MZZL

Mouth to mouth? Waar heb je die vandaan? EHBO? Volgens mij bedoel je word of mouth! Maar ik begrijp wat je wilt zeggen ;-) 

BabyDoll2000

Oooohhh… what a novelty! A… search engine!!! But wait, isn't Lycos already a search engine? Or am I missing something here? By the way, Hotbot has been around for ages. There is only one reaction to this: HA HA HA HA HA. And please, don't waste our time.

Olivier Bloemendaal

Beste MZZL,Leuk die jiddische humor, maar ik bedoelde wel degelijk wat ik heb geschreven, sla je handboekjes er maar op na. Heb je misschien ook nog wat te melden over hotbot?  

MZZL

O ja ik heb zeker wel wat te melden over Hotbot, ik gebruik het wel eens en vind het een fijne zoekmachine. Ik zie ook wel wat in hun visie om deze te richten op de ervaren internetter, alhoewel deze groep wellicht niet zo groot is als ze graag willen. Over de handboekjes: in mijn marketinghandboekjes staat toch echt "by word of mouth" (ook in het Longman Dictionary of English Language and Culture). Welke boekjes heb jij gelezen? ;-) Maar inderdaad, dat is een hele andere discussie. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond