Geld verdienen aan andermans diensten

Producten als cd's en games worden al jaren lang beoordeeld door de vakpers. Nu zijn webwinkels aan de beurt.
Breng de dienstverlening van webwinkels in kaart, maak er een top tien van, en verkoop de onderliggende motivaties aan die winkels. Geert Jan Smits en Matthijs Kanis namen een door de Vrije Universiteit ontwikkeld model in licentie om hun Junglerating te starten.
"Het is de bedoeling dat onze rating op termijn een autoriteit wordt. We praten nu met allerlei portals en sites om onze info te verspreiden", zegt Kanis.
En hoe dat moet? Het VU-model onderzoekt 105 variabelen van een winkel, verdeeld over zestien onderwerpen. Al die variabelen zijn objectief waarneembaar. Daaruit moet een totaalbeeld ontstaan, waaruit de topwinkels te destilleren zijn. Dat is heel nobel bedacht, maar is het ook nog een omzet genererend businessmodel?
Smits: "De top drie van elke categorie zal altijd tevreden zijn. De grote middenmoot die daaronder staat, die is interessant voor ons. Zij willen weten waarom ze niet in de top staan, en wij kunnen ze dat vertellen."
Junglerating deelt de winkels in per categorie. De oprichters verwachten onder meer een opkomst van de reiswereld. "Daar valt nog veel te verbeteren. Weinig sites geven nu voorpret, wat zo belangrijk is voor een reisbureau. En er is veel vraag vanuit de consument."
En het beoordelingsmodel van de VU? Daar blijft men aan werken, dat wordt steeds uitgebreid en veranderd. Anders haalt iedere winkel na een tijdje immers een score van honderd procent, en dat is ook weer niet de bedoeling.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
M. Tinbergen
Goed idee, Gomez.com voor Nederland!
marcello
goed plan – http://theUSE.NET
kim verburen
http://www.UN1.org heeft ze allang op een rijtje staan.
Henk
Ik vind die site wel erg simpel. En wat een belachelijke 'powered by button'Het idee is ook niet erg bijzonder en het vult niet echt de huidige sites in deze branche aan. Ben niet echt onder de indruk.