Deel dit artikel
-

Information Innovation in surseance

Het Twinning-bedrijf Information Innovation verkeert sinds 16 februari in voorlopige surseance van betaling. De onderhandelingen met een grote financier zijn op het laatste moment afgebroken. Er werken ruim 60 mensen bij het bedrijf, dat een burnrate van meer dan een miljoen gulden per maand heeft.

Het Amsterdamse Information Innovation heeft een business intelligence-product ontwikkeld onder de naam Goldridge.net . Goldridge maakt relaties tussen bedrijven inzichtelijk via visuele ?landscapes?. Achtergrondinformatie over die bedrijven wordt geboden door koppelingen met bijvoorbeeld de LexisNexis-database. Klanten van Goldridge zijn ondermeer banken en telecom-bedrijven. Het product kan op pay-per-view basis en/of via een licentie gebruikt worden.

De bewindvoerder is mr. J. Lensink van advocatenkantoor De Vos & Partners te Amsterdam. Hij handelt de zaak samen met mr. S. Postma af. Volgens Postma geeft het bedrijf meer dan een miljoen gulden per maand uit. Vooral de post salarissen is aan de hoge kant. Postma: "Er werd goed betaald."

Het product is in principe af, maar de omzet was tot dusver laag. Information Innovation was bezig om de verkoop van het product beter te gaan organiseren via partners, en had daar naar verwachting nog een maand of zes voor nodig, zegt Postma.

Om die periode te overbruggen is dus geld nodig. De pr-afdeling was enige weken geleden al bezig met de formulering van een persbericht waarmee een nieuwe financier bekend zou worden gemaakt. Het bedrijf en de bewindvoerders willen de naam van deze partij niet onthullen. De bewindvoerders gaan nu onderzoeken waarom deze financier zich op het allerlaatste moment heeft teruggetrokken, en of er bindende toezeggingen gedaan zijn.

De schuldeisers moeten op 11 april bepalen of de voorlopige surseance van betaling wordt omgezet in een definitieve. Om een faillissement te voorkomen moet er in ieder geval uitzicht zijn op het break-even punt, en dat is er op dit moment niet, aldus Postma.

Investeerders van het eerste uur waren naast de oprichters ook Twinning, Paribas, NPM en European Management Group.

Deel dit bericht

6 Reacties

karel stokman

Weinig verrassend nieuws. Veel mensen aannemen, veel dure auto's en veel exclusieve feesten. Laat Twinning en NPM maar betalen, zou ik ook denken als je zo makkelijk zoveel geld in je schoot krijgt geworpen. "Wie winst maakt is gek" zei Jeroen Mol van Gorillapark ooit, het zou mij niks verbazen als zijn bedrijf de volgende is.

Bas Duinen

Als dat zo doorgaat dan heeft Emerce over een jaar ook niks meer om over te schrijven…

Rene Mullie

Een kort bezoekje aan de site bied duidelijkheid over de "partner" die is afgehaakt: Amsterdam, The Netherlands – 10th January 2001 – Information Innovation announced today the signing of a letter of intent with Bridge Information Systems. This proposal, still under negotiation, will allow Bridge to sell a new Information Innovation visual strategic intelligence service on its over 400,000-strong, worldwide network (located in 65 countries). 

Teun van Essem

And another one bites the dust; zou de regering nu moeten gaan toeleggen om van Twinning af te komen (jammer dat slechte ideeen ook altijd slecht uitpakken)? Ben benieuwd of de geldschieter Pieper heet; zou me niets verbazen ! MVG Teun van Essem 

Pieter Nagtegaal

Ten einde het in het artikel en sommige commentaren daarop geschetste beeld over Information Innovation in evenwicht te brengen, volgt hieronder de samengevatte reactie van een aantal medewerkers. Het bedrijf werd opgericht op basis van een product dat gebruikers in staat stelt in enkele ogenblikken een inzicht te krijgen in relaties tussen bedrijven, industrieën en technologieën in zg. "convergent markets". Tot op dit moment is Goldridge, het eerste product van Information Innovation verkocht aan een vijftigtal voornamelijk "blue chip" bedrijven, die het bijzonder hoog aanslaan. Zoals met alle nieuwe, innovatieve produkten verliep de verkoop in het begin enigzins moeizaam maar dankzij o.a. goede referenties van gebruikers en omdat er geen concurrerende produkten zijn heeft Goldridge wel degelijk bewezen commercieel levensvatbaar te zijn. Tot het moment dat een belangrijke, nieuwe investeerder bijna letterlijk op "5 seconden voor 12" besloot zich terug te trekken was alle energie gericht op het vergroten van het aantal klanten, de ontwikkeling van nieuwe versies en het leggen van samenwerkings-verbanden met complementerende informatie-bedrijven. Helaas, in één dag kan er een heleboel gebeuren en lijkt het er op dat wanneer één investeerder besluit zijn toezeggingen niet na te komen alle andere zich vrij voelen het schip ook te verlaten. Sommigen proberen zelfs de geschiedenis te herschrijven en verwijderen iedere vermelding van een bedrijf, dat ze eerder beloofden "volledig te ondersteunen en bij te staan in goede en in slechte tijden" van hun website. Information Innovation is als iedere ander jong en ambitieus bedrijf maar er zijn wel grote verschillen met dotcom bedrijven die ten onder zijn gegaan: we hebben een innovatief, operationeel product en we hebben echte, betalende klanten en gecommitteerde partners. Niemand binnen het bedrijf is lichtvaardig omgegaan met het geld van de investeerders of nam het als vanzelfsprekend aan. Onze mensen zijn bijzonder goed gekwalificeerd en werken buitengewoon hard met veel inspiratie continu aan verbetering van het product. Doordat we de feedback en suggesties van onze klanten steeds verwerken zijn de resultaten indrukwekkend. In deze context lijkt een debat over salarissen dan ook volledig misplaatst.Zeker wanneer het uit zijn verband getrokken wordt door niet te refereren aan de kwalificaties van betrokkenen noch aan de geleverde inspanningen. Tenslotte nog het volgende, alle medewerkers waren stomverbaasd te lezen dat een bewindvoerder (er van uit gaande dat het aangehaalde commentaar werkelijk van hem is), welke aangesteld werd om het bedrijf te helpen een oplossing te vinden en een vaste toekomst voor alle 65 medewerkers, dit soort verklaringen aflegt tegenover een goed gelezen website. Een dag ervoor om 4 uur ?s-middags instrueerde hij ons nog om gewoon door te gaan, " business as usual with a great product", en vooral niets te zeggen tegen krediteuren of klanten teneinde het bedrijf geen schade toe te brengen. Het is triest dat de zaken zo?n keer genomen hebben maar het is onze bedoeling te overleven en door te gaan met zowel directe verkoop van Goldridge en tegelijkertijd de verkoop via partner bedrijven te laten groeien. Er is nog steeds een zeer reële mogelijkheid tot redding van het bedrijf en het duurt zeker geen zes maanden om aan te tonen dat het bedrijf levensvatbaar is. Information Innovation is een schitterend bedrijf waarin we geloven en we zijn trots op datgene wat tot nu toe bereikt is. Thierry Bujon de l?EstangChris EmmersonPieter NagtegaalDrew Walsh 

Teun W. Weening

Geen verrassend nieuws. Als je hebt meegemaakt hoe dit bedrijf potentiele klanten (in mijn geval ABN AMRO) benaderde, verwacht je niet anders. Bovendien beloofde Information Innovation meer dan ze kon waarmaken en was hun product veel te duur. Teun W. WeeningABN AMRO Bank N.V.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond