Deel dit artikel
-

‘E-tailers veel gevoeliger voor creditcard-fraude’

Van alle Internet-verkopen zou 1,2% met een gestolen creditcard worden afgerekend. Dat schrijft de Amerikaanse krant USA Today op basis van een nog niet gepubliceerd rapport van onderzoeksbureau Gartner . Online retailers zouden tien keer meer kans lopen opgelicht te worden dan gewone winkels.

In de traditionele retail zou 0,06% tot 0,09% van de aankopen frauduleus zijn.
In 1999 zou creditcard-fraude e-tailers 230 miljoen dollar hebben gekost. Kwetsbare categorieën zouden hardware en software, electronica en muziek en gamesites zijn. Voor retailers zou het web risicovoller zijn dan een 'gewone transactie' omdat de klant zijn gezicht noch zijn kaart hoeft te laten zien. Ook hoeft hij nergens een handtekening te zetten. Creditcardmaatschappijen zouden daarom een groot deel van de schade op de dotcoms afwentelen.

In Nederlandse Internet-kringen wordt voorzichtig gereageerd op deze cijfers, mede omdat het rapport nog niet beschikbaar is. Creditcardfraude komt inderdaad voor maar het betreft incidenten, lijkt de teneur van de eerste reacties.

Meer dan 50% van de klanten van BOL.com Nederland betalen via een acceptgiro, de rest met een creditcard. Managing Director Daniël Ropers van BOL.com Nederland zegt dat een 'verwaarloosbaar percentage' van de creditcard-aankopen bij BOL Nederland frauduleus is. Ropers heeft het over 'minder dan 1%', en beschouwt aandacht voor het probleem niet als een van zijn prioriteiten. Om eventuele fraude op het spoor te komen besteedt BOL extra aandacht aan leveringen naar het 'verre buitenland' zoals de voormalige Sovjet-republieken en Joegoslavië.

Hans van Willigen, account manager bij betaaldienst Payment Plaza heeft geen 'keiharde gegevens' over online fraude en zegt het weinig mee te maken. Van Willigen: 'We constateren wel dat bepaalde branches er gevoeliger voor zijn, zoals de pc-handel en de telecom-sector. We adviseren klanten om checks in te bouwen, bijvoorbeeld op de adresgegevens. Bij een online transactie ken je de andere kant niet, dus je moet voorzichtiger zijn. Als winkelier moet je ook nooit klanten met e-mail accounts van gratis providers zoals Hotmail accepteren. Ook is het oppassen met creditcardnummers uit het buitenland.'

CEO Joost Schuijff zegt dat zijn bedrijf Bibit Internet Payments zo'n 35 verschillende betaalmethoden kan afhandelen voor e-tailers. Schuijff vindt de genoemde 1,2% uit het onderzoek 'niet raar'. Schuijff zegt dat bij minder dan een half procent van creditcard-betalingen via SSL-verbindingen die Bibit afhandelt fraude voorkomt. Schuijff: 'Het komt ook voor dat winkeliers bijvoorbeeld veel te laat leveren. Winkeliers werken daarmee in de hand dat klanten gaan ontkennen dat ze die aankoop hebben gedaan. De creditcard-maatschappij boekt dat ook als frauduleuze transactie.'

Bij niet-fysieke producten is de kans op fraude groter, volgens Schuijff. 'Een software-download wordt acuut geleverd, waardoor er minder tijd is voor controle. Maar de winkelier lijdt ook weinig schade, omdat er geen verpak- en verzendkosten aan verbonden zijn.'

Visa-woordvoerder Sean Healy zegt in USA Today dat zijn firma de online fraude niet officieel meet. Hij schat dat online fraude slechts een fractie meer is dan de gemiddelde 0,06%.

Volgens USA Today werd vorige week een man veroordeeld die voor meer dan 70.000 dollar bij Amazon had besteld op 63 frauduleuze accounts.

Deel dit bericht

1 Reactie

Michel

‘Als winkelier moet je ook nooit klanten met e-mail accounts van gratis providers zoals Hotmail accepteren. Ook is het oppassen met creditcardnummers uit het buitenland.’

Dit is echt je reinste bullshit.

Als je als payment gateway gewoon gebruikt maakt van goede acquirers en goede antifraude tools wordt 99% van deze fraude al tegen gehouden. Maar volgens Payment Plaza moet de klant dit zelf oplossen? De PSP moet hier voor zorgen, daar betaal je als webwinkel toch extra voor?

En natuurlijk, gezond verstand gebruiken als webwinkel. Als je gemiddelde transactievolume 90 euro is en er wordt opeens een bestelling gedaan van 900 euro uit Nigeria gedaan met de vraag om met spoed af te leveren, dan moeten er wel wat alarmbellen af gaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond