Pro Active: Ruim een derde van Europeanen online

Procentueel gezien neemt Nederland een zesde plaats in als het gaat om de Europese ranglijst van Internetters. Volgens het eerste Europese onderzoek van ProActive heeft 36,7 procent van de Nederlanders beschikking over een aansluiting. Alleen de Scandinavische landen en Zwitserland scoren hoger. De cijfers van de VS zijn nog niet gehaald, maar volgens het bureau is Europa op de goede weg.
In totaal heeft 34 procent (107,8 miljoen) van de Europese bevolking van 15 jaar en ouder toegang tot Internet. Nederland scoort dus boven het gemiddelde. 24,1 procent (75,9 miljoen) heeft Internet actief gebruikt in de afgelopen 14 dagen. Volgens ProActive winnen we met deze cijfers flink terrein terug op de Verenigde Staten. Het bureau heeft haar cijfers naast die van Nielsen/Netratings gelegd: In de VS heeft meer dan 50 procent van de bevolking toegang tot Internet; 35 procent is in de afgelopen 14 dagen online geweest.
Wel hebben de Europeanen nog een achterstand weg te werken als het gaat om online aankopen doen. Minder dan 8 procent van de Europeanen heeft ooit een online aankoop
gedaan en 2,6 procent (8,1 miljoen personen) heeft een online aankoop gedaan in de
afgelopen 14 dagen. De schattingen voor de Verenigde Staten zijn dat 15 % ooit een online aankoop heeft gedaan en dat de frequentie en bedragen van de boodschappen "significant hoger" zijn dan in Europa.
Internetgebruik verschilt in Europa sterk per land, zag ProActive. Dat Nederland eindigt voor landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk is opvallend, maar wel verklaarbaar. Frankrijk zit nog met een flink aantal Minitellers, en het economisch minder sterke Oost-Duitsland trekt het Duitse gemiddelde omlaag.
Liesbeth Hop, Directeur Pro Active International: "Deze eerste resultaten van de Pan Europese Internet Monitor laten zien dat Internet in Europa met grote snelheid terrein wint, ook al zien we nog steeds grote verschillen tussen Noord-, Zuid- en West Europa."
Pro Active International voert de Pan Europese Internet Monitor twee keer per jaar uit in 14 verschillende Europese landen door 14.000 mensen telefonisch of face-to-face te ondervragen en door in dezelfde periodemeer dan 150.000 Internet gebruikers online te ondervragen. Deze cijfers zijn gebaseerd op het telefonische of face-to-face onderzoek. De online resultaten volgen eind april.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Vince Jansen
Het verbaast me elke keer weer welke resultaten uit onderzoeken komen over online gebruik komen terwijl de steekproef zo ontzettend klein is. 14.000 ondervraagden op een populatie van 317 mln mensen. Dat is naar mijn mening een erg kleine steekproef…….