Deel dit artikel
-

Aantal online mkb-ers blijft stijgen

Het aantal Amerikaanse mkb-ers op het web is binnen een jaar verdubbeld. Die trend zal zich komend jaar onverminderd voortzetten, zegt een onderzoek van International Communications . In Nederland zijn via eTrade inmiddels meer dan 40.000 kleine ondernemers online, zegt eTrade-directeur Roland Vonk.

In totaal zijn er in Nederland zo'n 650.000 mkb-ers, maar er bestaan geen exacte cijfers over hoeveel daarvan online te vinden zijn. Het Nederlandse eTrade (www.etrade.nl) is één van de partijen die ondernemers aan een site helpt.

Opvallend is dat maarliefst 66 procent van de Amerikaanse respondenten niks ziet in een website, omdat ze toch slechts regionaal handeldrijven. Directeur Gary Remy van Prodigy Biz , voor wie het onderzoek gehouden werd, was het daar uiteraard niet mee eens. 'Zelfs een lokale winkel kan internationale uitstraling krijgen', vindt hij.

Roland Vonk vindt de uitslag niet meer dan logisch. 'Hoeveel retailers zijn er niet met een beperkte, vaste klantenkring die daar prima mee draaien? Zij hebben totaal geen behoefte aan een wereldwijde klantenkring.'

Wel ziet Vonk een sterke verhoging in activiteit onder de online mkb-ers. Tot nu toe blonken kleine ondernemers vooral uit door statische en nimmer up to date zijnde sites.'Er komen meer en meer elektronische winkels bij. Over het algemeen zijn mkb-ers weinig innovatief, maar ze ontplooien zich wel. En het is voor een mkb-er natuurlijk uitermate lastig om te bedenken hoe je moet concurreren op het web; multinationals hebben daar nog steeds moeite mee.'

Als reden om Internet te gebruiken, noemden de Amerikaanse mkb-ers met name de promotie van het bedrijf (69%). Ook e-commerce scoorde hoog met 57 procent. Bijna de helft noemde ook het verbeteren van service als belangrijke reden om het Internet op te gaan.

Vonk: 'In toenemende mate verwachten klanten dat een bedrijf online te vinden is, en dat ze een mailtje kunnen sturen. De druk op de ondernemer neemt daardoor toe; eerst zijn ze vooral aanwezig – een soort online advertentie -, nu zie je meer service sites verschijnen.'

De meest actieve mkb-ers zijn degenen met unieke produkten of capaciteiten, denkt Vonk. 'Die zijn ambitieuzer. Wij zien ook dat onze hosting toeneemt: Eerst bouwen ondernemers met onze site creator een basis-site, nu laten sommigen door derden een geavanceerdere site bouwen om die bij ons te laten hosten.'

Bron: Internetnews

Deel dit bericht

1 Reactie

Hr Blom D. K.

Beste Emerce Hopelijk gaat dit na 2000 ook op voor de nl mkb'er. Er ligt weldegelijk een goede toekomst via e-commerce, het enige wat er nodig is, zal "geduld" zijn!Good Dutch business portal, ga zo door! mvg, Hr. Blom D.K.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond