Unieke samenwerking tussen Vlaamse mediaspelers resulteert in ‘De Media App’

Gent en Brussel – 17 februari 2014. In het kader van de Staten-Generaal van de Media presenteren verschillende Vlaamse mediaspelers, in samenwerking met het iMinds Media Innovatie Centrum, ‘De Media App’. De Media App is een eenmalige digitale nieuwspublicatie waarin journalisten en medewerkers uit de Vlaamse mediawereld – over de grenzen van de verschillende mediaspelers heen – het verhaal brengen van hoe onze media er in de toekomst zouden kunnen uitzien. De app bundelt tekst, beeld, infografieken en video, en kan gratis worden gedownload door tablet- en pc-gebruikers.
Technologische evoluties en een snel wijzigende mediaconsumptie zorgen ervoor dat de Vlaamse media en het medialandschap volop in verandering zijn. Tal van uitdagingen en opportuniteiten liggen op de sector te wachten, en een belangrijke rol is weggelegd voor innovatieve technologieën en bedrijfsmodellen om alle verwachtingen in te lossen. In het kader daarvan lanceert het iMinds Media Innovatie Centrum (iMinds – MiX) vandaag – samen met verschillende Vlaamse mediapartners – De Media App.
De Media App werd ontwikkeld op het NextGen digitale publishing platform van het Vlaamse bedrijf Twipe. De app is gratis beschikbaar en bundelt een verscheidenheid aan nieuwe, unieke content (tekst, beeld, geluid, infografieken, video) van Apache, Belga, De Morgen, De Tijd, Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad, Humo, Libelle, Medialaan, Newsmonkey, p-Magazine, Story, Trends, TV Brussel, VIJF en VRT. Een paar onderwerpen die aan bod komen –
• ‘Belgium’s Got Media Talent’ – dossier over Vlamingen die het in het buitenland gemaakt hebben (bij o.a. The Guardian, Al Jazeera, Financial Times, …)
• Wat als…? – een vijftal toekomstscenario’s rond media
• Een reeks columns en reportages over ‘de toekomst van de media’ – met contributies van onder meer Jan Hautekiet en Sigrid Van den Houte
• Cartoons van onder andere Quirit, Jeroom en Kamagurka
• Vijf technologieën die de mediawereld zullen veranderen
‘De Media App is een digitale nieuwspublicatie, geïnitieerd en gedragen door de Vlaamse mediaspelers. Zij werpen hiermee een blik op de mogelijke toekomst van de media, en delen meteen ook hun impressies van de Staten-Generaal met het grote publiek,’ zegt Martijn Bal, directeur van het iMinds Media Innovatie Centrum. ‘De Media App is een fris, tastbaar en gedurfd mediaproject dat éénmalig de belangen en mediavormen overstijgt, en zo aantoont dat de Vlaamse media kunnen samenwerken.’
Hoe kan je De Media App raadplegen?
De Media App kan worden gedownload in de Apple App Store en Google Play Store. De publicatie kan ook worden geraadpleegd op http://www.demediaapp.be. De digitale nieuwspublicatie is beschikbaar vanaf maandag 17 februari om 19u (één uur na het afsluiten van de Staten-Generaal) . De publicatie blijft daarna nog een hele maand beschikbaar.
Over Twipe
Twipe ontwikkelt de volgende generatie digitale publicatiesystemen voor digitale publicaties op tablets en smartphones. De oplossing van Twipe combineert de beste apps met efficiënte workflowsystemen. Onze huidige referenties: De Standaard, NRC Handelsblad, Ouest-France, HDC Media (dochter van De Telegraaf), L’avenir, Het Nieuwsblad, L’édition du soir, Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg en Metro.
Contact: Danny Lein, Founder & CEO Twipe; danny.lein@twipemobile.com; +32 (0)16 23 53 94
Over het iMinds Media Innovatie Centrum
Het iMinds Media Innovatie Centrum (iMinds – MiX) is het kenniscentrum voor innovatie in de Vlaamse mediasector. Het werd opgericht op 1 januari 2012 om – samen met de traditionele printmedia (kranten en weekbladen), de audiovisuele media (radio en tv) en de gamesector – een antwoord te bieden op de uitdagingen die gepaard gaan met het snel veranderende medialandschap en internationale concurrentie.
Het iMinds Media Innovatie Centrum doet dit door het bestuderen van (internationale) mediatrends en bedrijfsmodellen, en door die kennis te delen met de Vlaamse media-industrie. Daarnaast biedt het een onderzoeksplatform – en uitgebreid partnernetwerk – waardoor (iMinds) wetenschappers, media- en technologiebedrijven aan gezamenlijke, strategische projecten kunnen werken die de competitiviteit van de Vlaamse mediasector vergroten.
Meer informatie: mix.iminds.be
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.