Industry Wire

Geplaatst door Dataiku 

Supermarktgroep DRG maakt data-science schaalbaar en inzichtelijk met Dataiku

Detailresult Groep (DRG), de service organisatie achter de formules Dirk en DekaMarkt, gebruikt al jaren data om de dienstverlening voor klanten en werkomstandigheden voor collega’s te verbeteren. Van de logistiek voor de winkelaanvoer tot aanbiedingen op de winkelvloer, het gebruik van data is een essentieel onderdeel van de succesformule van DRG. Ook AI speelt hierin een steeds belangrijkere rol en wordt op grotere schaal ingezet. Het werd alleen steeds lastiger om datamodellen mee te laten groeien. De inzet van Dataiku heeft voor beter modelmanagement gezorgd.

Op grotere schaal

De successen die werden behaald dankzij de eerste data-modellen smaakte naar meer voor DRG. Het was dan ook tijd om de modellen op grotere schaal in te gaan zetten, maar dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Door de bestaande modellen op grotere schaal in te zetten liep het bedrijf al snel tegen limieten aan. Zo was er veel extra werk nodig om alles overzichtelijk te houden.

“Wanneer je werkt met veel verschillende vestigingen, producten en logistieke stromen worden zaken al snel onoverzichtelijk”, aldus Wouter Feil, Team Lead Advanced Analytics bij Detailresult Groep. “De winkels krijgen bijvoorbeeld elke dag vers brood binnen, van wit- tot speltbrood. Wanneer de voorraad van het witbrood in een winkel scheef loopt, was dat moeilijk te herkennen tussen alle data van alle broden en leveringen.”

DRG ging op zoek naar beter modelmanagement waarbij overzicht en schaalbaarheid centraal staan. Om het juiste platform te vinden werden de data architecten van verschillende afdelingen betrokken in het beslisproces en werd er een lijst met criteria opgesteld. DRG wilde graag werken met één partij, en de oplossing moest voorzien in de hele data science-pijplijn; niet alleen machine learning.

“Na zorgvuldige overweging viel onze keuze uiteindelijk op Dataiku. Dat platform sluit het beste aan op onze wensen en de business case was helder”, aldus Feil. “Het is één oplossing die het volledige probleem aanpakt. Het model-management is veel strakker ingericht waardoor we pro-actiever en meer adviserend kunnen werken.”

Implementatie

De ingebruikname werd in samenwerking met Dataiku en implementatie-partner MIcompany gedaan. Voor de kerst begon de implementatie en rond de jaarwisseling was alles al klaar voor de grote switch. “Dankzij de coaching vanuit het implementatieteam van Dataiku en de domeinkennis van MIcompany verliep de overstap vlekkeloos”, aldus Feil. “Het is fijn dat er iemand met je meedenkt wanneer je werkt met een complex landschap.”

Data science die informatiestromen inzichtelijk maakt

Na de implementatie is DRG vol aan de slag gegaan met het Dataiku-platform, en dat bevalt goed. Dankzij het model-management kan het Advanced Analytics team de business nog beter ondersteunen. Niet alleen met de juiste gegevens, maar ook door de informatie en analyses inzichtelijker te maken voor collega’s. Feil: “Een visualisatie geeft vaak meer begrip. In de basis zijn het veelal abstracte modellen waar we mee werken. Door die modellen inzichtelijk en verklaarbaar te maken, wordt het conceptueel te snappen. Op deze manier kunnen collega’s ook begrijpen wat je bedoelt en enthousiast worden over de voordelen en mogelijkheden van het toepassen van de modellen op hun dagelijkse activiteiten.

“Dit is belangrijk in een context zoals die van ons. In een supermarkt moet dagelijks gevuld en daardoor snel geschakeld worden. Daarnaast werken we veel met jongeren die maar zes uur per week werken. Dat maakt het lastig om mensen mee te krijgen in ingewikkelde analyses, waar Dataiku ons nu bij helpt”, aldus Feil.

======================================

Over Dataiku 

Dataiku is het platform voor ‘Everyday AI’ dat bedrijven in staat stelt gebruik te maken van één centrale oplossing voor het ontwerpen, implementeren, besturen en beheren van AI- en analytische toepassingen. Sinds de oprichting in 2013 is het bedrijf toonaangevend in het democratiseren van data en het mogelijk maken van organisatiebrede samenwerking. Vandaag de dag gebruiken meer dan 450 bedrijven wereldwijd Dataiku om hun gebruik van data en AI te integreren en te stroomlijnen, waarbij verschillende use cases worden aangestuurd, van fraudedetectie tot supply chain optimalisatie. Blijf met ons verbonden op onze blog, Twitter (@dataiku) en op LinkedIn.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht