Underlined vergroot inzicht klantdata met SAS Text Mining en SAS Visual Analytics

Underlined en SAS hebben een samenwerking gesloten voor het implementeren en toepassen van SAS Text Mining. Hiermee is Underlined de enige SAS-kennispartner op het gebied van Text Mining.
Door de integratie van SAS Text Miner en Visual Analytics maakt SAS tekstanalyse zeer toegankelijk voor haar gebruikers. Underlined biedt organisaties de mogelijkheid om uit klantconversaties met text mining direct toepasbare inzichten te genereren en deze met SAS Visual Analytics op aantrekkelijke wijze te presenteren.
Tekst onbenutte bron van klantinzicht
Theo van der Steen, partner bij Underlined: “Bedrijven beschikken over heel veel tekstbronnen met data van en over hun klanten. Denk bijvoorbeeld aan e-mails, webformulieren, klachten en de open antwoorden in bijvoorbeeld NPS- of klanttevredenheidsenquêtes. Ook op social media en consumentenfora wisselen klanten ervaringen uit. Allemaal potentieel rijke bronnen voor klantinzicht, deze worden nog zelden benut. Incidenten worden individueel afgehandeld, maar het is zeer arbeidsintensief om uit al deze tekst zinvolle stuurinformatie te halen. Met text mining kunnen we snel en met een hoge betrouwbaarheid klantinzichten genereren en doorvertalen om direct in te zetten voor organisaties”
Text mining wordt onder meer toegepast in Customer Experience Programma’s en bij churn-preventie. Door analyse van klachten en andere klantfeedback wordt bijvoorbeeld inzichtelijk welke factoren de grootste impact hebben bij opzeggingen. Ook kan met text mining de analyse van klanttevredenheids- en NPS-enquêtes worden verrijkt. Vertellen de gesloten antwoorden waar je goed of slecht scoort, de open antwoorden geven aan waarom dat is. Zo komen organisaties er sneller achter wat zij moeten doen om resultaten te verbeteren.
Real-time Marketing
De combinatie SAS Text Miner en SAS Visual Analytics biedt ook zeer krachtige toepassingen voor Marketing en Sales. Bijvoorbeeld voor cross- en upsell-profiling op basis van inzichten uit klantconversaties, ten behoeve van Real Time Marketing. Als je weet waar je klanten het over hebben, kan je er op een relevante manier op inspelen. Tekstanalyse is een relatief nieuwe discipline binnen Customer Intelligence. De samenwerking tussen SAS en Underlined biedt organisaties direct toegang tot kennis en ervaring met de business toepassing van text mining in een geïntegreerde SAS-omgeving.
Krachtige oplossing
“De grote hoeveelheid ongestructureerde data uit zowel interne als externe bronnen, kan voor bedrijven zeer interessante informatie bevatten”, zegt Bianca van Dulmen, Manager Business Unit Visual Analytics bij SAS. “Underlined onderscheidt zich door zeer specifieke expertise op het gebied van text mining voor business toepassingen. Door deze te combineren met de tools van SAS, ontstaat een krachtige oplossing waarmee bedrijven data uit alle bronnen kunnen benutten. Door meer inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van hun klanten en dit succesvol toe te passen kunnen ze de klanttevredenheid verbeteren.”
Kennis en ervaring met text mining
Van der Steen: “We hebben de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met klantfeedback-analyse. Het inzetten van de tools van SAS is een logische volgende stap naar de verdere professionalisering van tekstanalyse als een discipline binnen Customer Intelligence. In feite maken we met SAS Text Miner van de ongestructureerde tekst, gestructureerde data waardoor het eenvoudiger geanalyseerd kan worden. Met SAS Visual Analytics kan deze data vervolgens zeer inzichtelijk en volledig dynamisch worden weergeven.”
—————
Over Underlined
Underlined is een jong bureau van CRM professionals en Customer Intelligence analisten. Door middel van klantfeedback-analyse en klantsegment-profilering maakt Underlined voor haar opdrachtgevers inzichtelijk hoe ze zich beter kunnen verbinden met hun klanten. Doel is om meer klantwaarde te realiseren door klanten te helpen nog klantgerichter te opereren in zowel service, communicatie, marketing als sales.
Meer informatie is te vinden op: www.underlined.nl
Over SAS
SAS is specialist op het gebied van business analytics software en dienstverlening, en de grootste onafhankelijke business intelligence leverancier. Met innovatieve oplossingen binnen een geïntegreerd raamwerk, helpt SAS klanten op meer dan 70.000 locaties hun prestaties te verbeteren en waarde te creëren door sneller, betere beslissingen te nemen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.