Industry Wire

Geplaatst door Faslet B.V.

Weer een pakketje terug door de verkeerde maat… Faslet biedt uitkomst

In Nederland houden we van online shoppen, maar als er iets is waar we nog meer van houden, dan is het wel retourneren! Wist je dat gemiddeld zo’n 34% van al onze online kleding bestellingen wordt geretourneerd? (bron: multiscope) We zijn met deze cijfers zelfs de marktleider van Europa als het gaat om retouren. Een dubieuze titel, waar wij absoluut niet trots op moeten zijn.

Natuurlijk is het niet meer dan logisch dat we de behoefte voelen om van alles verschillende maten te bestellen. Al helemaal als onze favoriete online-retailer ook nog eens een multibrandstore blijkt te zijn. Zalando bijvoorbeeld, biedt een veelheid aan merken aan die ieder hun eigen maattabellen hanteren. Het is voor de shopper onmogelijk om zijn of haar maat exact te kennen per merk. Bij merk A draag je een 32 in spijkerbroeken, terwijl je voor merk B, een 34 draagt. Is dit dan een M of L bij merk C? En hoe vertaalt zich dit naar confectiematen? Heel verwarrend, dus laten we alle maten bestellen en thuis kijken welke het beste past!

“Is de online shopper zich er wel van bewust dat elke retourzending een ondernemer gemiddeld 12,50 euro kost.(bron: NOS) en dat elke retourzending voor een CO2-uitstoot zorgt die vergelijkbaar is met vijf kilometer autorijden?”

Webwinkels doen op verschillende manieren hun best om het probleem aan te pakken. Denk hierbij aan het invoeren van retourkosten, inzet van betere productomschrijving, betere visuals, een digitale maatadvies oplossing en retourportalen. Om in kaart te brengen welke tactiek het beste past bij je webwinkel, is het belangrijk om je retouren te analyseren. Meten is weten, en daarom is het een must om de operationele kostenbesparing te peilen.

Faslet, een jong, snelgroeiend bedrijf uit Rotterdam, heeft een digitale maatadvies oplossing ontwikkeld voor de mode- en werkkleding webshops. Op basis van data, AI (artificial intelligence) en machine learning, helpt de tool consumenten bij het vinden van de juiste maat. De shopper hoeft alleen maar lengte, gewicht en leeftijd in te voeren. Vervolgens wordt aan de hand van simpele plaatjes gevraagd naar de lichaamsvormen en niet geheel onbelangrijk, de verlangde fit. Je hoeft dus niks meer op te meten. Bovendien hoef je de vragen maar een keer te beantwoorden. Voor alle andere items van andere merken op de webshop wordt je door de slimme tool automatisch geadviseerd van de juiste maat. Als gevolg hiervan kun je zien dat het aantal retourzendingen tot wel 40% daalt, het vertrouwen van de consument en zo ook de conversie omhoog schiet!

“Dankzij de Size Me Up oplossing van Faslet , hebben we in het eerste jaar alleen al een retouren vermindering behaald van 10%” Roosenstein Wolke

Tientallen toonaangevende (online) mode-retailers, zoals Shoeby, Proforto, Butcher of Blue, Les Soeurs, A Fish Named Fred, The Stone, Harper & Yve, Malelions, en vele anderen, maken al gebruik van de online maatadvies assistent. Deze is nu verkrijgbaar in abonnementsvorm en is eenvoudig te integreren op ieder e-commerce platform zoals Magento, Commerce Cloud, Shopify, Shopware enz.!

Faslet wil graag samenwerken met de online-kleding retailers waarbij retourzendingen een pijnpunt is, zodat ze weer een stapje dichter bij de duurzame missie komen om ervoor te zorgen dat elke Faslet-gebruiker altijd in een keer de juiste maat besteld.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht