Industry Wire

Miljoenen nieuwsbrieven en RSS-feeds ‘realtime’ in 26 talen gratis beschikbaar

In de digitale wereld wemelt het van informatie, maar heel veel daarvan is niet via zoekmachines op internet te vinden, of pas na een urenlange, ergerniswekkende zoektocht. Het innovatieve bedrijf Fuuzle springt in dit gat. Fuuzle verzamelt en ontsluit de inhoud van miljoenen nieuwsbrieven en RSS-feeds wereldwijd en vertaalt deze binnen seconden redelijk nauwkeurig in 26 talen. Het gaat om informatie – meestal met een hoge attentiewaarde – die via zoekmachines niet of nauwelijks vindbaar is. Fuuzle denkt op termijn tussen 15 en 90 miljoen vaste gebruikers te hebben.

Op 2 september is de site (bèta-versie) van Fuuzle live gegaan. Bedrijven, overheden, organisaties en consumenten krijgen hiermee voortaan toegang tot een immense database aan specifieke informatie, afkomstig uit miljoenen nieuwsbrieven en RSS-feeds van over de hele wereld. Met name het opsporen en bundelen van nieuwsbrieven en het vrijgeven van die informatie, is vernieuwend.
Slimme vertaalsoftware

Via Fuuzle heeft iedereen toegang tot deze informatie en kan vervolgens filteren op onderwerpen die voor hem of haar van belang zijn. Wat overblijft zijn actuele, relevante nieuwsberichten die geleverd kunnen worden in maar liefst 26 talen ofwel 92% van alle talen op internet. Fuuzle werkt met software die zowel woord voor woord als per zinsdeel vertaalt, waardoor de omgezette tekst goed leesbaar blijft en inhoudelijk correct. Weliswaar niet te vergelijken met tolken, maar er wordt dagelijks hard gewerkt aan verdere verbetering.

Een groepje IT-specialisten en marketeers werkt binnen Fuuzle al anderhalf jaar aan de ontwikkeling van een systeem om al die miljoenen nieuwsbrieven en RSS-feeds te kunnen opsporen. Via de bots van Fuuzle komen iedere maand meer dan 100 miljoen unieke RSS-feeds beschikbaar en meer dan 5 miljoen nieuwsbrieven. Inclusief alle vertalingen van die informatie groeit de database van Fuuzle sinds dit voorjaar met zo’n 2,75 miljard documenten per maand.

Ten opzichte van bestaande feedreaders heeft Fuuzle meer te bieden. Zo is allereerst de combinatie met nieuwsbrieven en het vertalen in de eigen taal vernieuwend. Dit geldt ook voor het gericht zoeken op woorden en woordcombinaties in feeds en nieuwsbrieven. Er is er een zogenoemde ‘alert-service’ waardoor gebruikers op een door hen gewenst moment relevante informatie krijgen doorgestuurd. Fuuzle is meer dan alleen ‘een feedreader met een beperkt aantal url’s’. Om de paar minuten worden de miljoenen feeds gecontroleerd, ‘realtime’ vertaald en doorgegeven.

De informatie die nu via Fuuzle ontsloten wordt, is zeer breed. Van wetenschappelijke uiteenzettingen van Harvard University tot de laatste nieuwtjes over aanbiedingen van een webwinkelier. De Fuuzle-gebruiker is straks nauwelijks tijd kwijt: door het intikken van zoekwoorden of zoekwoordencombinaties (‘Fuuzle Alerts’) wordt uit miljarden documenten precies die informatie gefilterd waarnaar iemand op zoek is, en in de eigen taal aangeboden.

Het bedrijf gaat zijn geld verdienen met advertenties. Via Fuuzle AdMaster kan elke adverteerder aangeven in welk geografisch gebied hij wil adverteren, op welke zoekwoorden hij zich daarbij wil richten en wat zijn maximale dagbudget is. Gebruikers hoeven niet bang te zijn overspoeld te worden door beeldvullende advertenties. Om de gebruikersvriendelijkheid van Fuuzle te garanderen zijn de advertenties klein, niet meer dan 35 karakters. Fuuzle verwacht vooral te groeien in gebieden met een kenniseconomie: De VS, maar ook in Europa (Groot-Brittannië), Japan en Zuid-Korea. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Willemstad (Curaçao), maar opent binnenkort kantoren in de VS en Europa (Nederland).

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht