Deel dit artikel
-

Shazam-oorlog uitgebroken tussen Britse retailers

De Britse warenhuizen John Lewis, Debenhams en Marks & Spencer zijn met elkaar verwikkeld in een zogenoemde Shazam-oorlog. In de aanloop van kerstmis hebben zij voor hun reclamecampagnes elk een kerstlied geadopteerd, maar John Lewis heeft ervoor gezorgd dat telkens zijn advertentie verschijnt als een van die liedjes wordt herkend.

Shazam is de razend populaire app waarmee gebruikers liedjes kunnen herkennen op de radio door hun smartphone kort bij de luidspreker van de radio te houden. De dienst wordt gefinancierd door advertenties. Adverteerders kunnen hun merk aan bepaalde liedjes koppelen.

Zo ook John Lewis. Die koppelde niet alleen het eigen ‘Real Love’ van Tom Odell aan zijn advertentie, maar ook ‘We All Stand Together” van Paul McCartney uit de campagne van Debenhams en ‘Fly Me To The Moon’ van Julie London uit de campagne van Marks & Spencer.

Volgens Miles Lewis van Shazam is die optie blijkbaar onvoldoende bekeken door merken waardoor ze voor onaangename verrassingen komen te staan. Volgens Lewis is de Marks & Spencer-advertentie alleen al 2500 keer Shazamed.

John Lewis ontkent opzet en zegt dat het om toeval ging. Dat wordt echter alom betwijfeld. Het warenhuis zou de campagnes inmiddels beëindigd hebben.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond