Industry Wire

Geplaatst door Dell

Team Lotus in hogere versnelling dankzij DELL

Lotus Racing, zoals het team destijds heette, kreeg pas in september 2009 te horen dat het mocht deelnemen aan het raceseizoen van 2010. Hierdoor zag het team zich geconfronteerd met de uitdaging om in slechts drie maanden tijd een wereldwijde ICT-infrastructuur op te zetten ter ondersteuning van de productie van een nieuw prototype raceauto. Dell was de enige solutions provider die in zo’n kort bestek in staat was om een datacenter en client-infrastructuur te leveren en daarnaast 24/7 ondersteuning bood. Dankzij zijn ervaring met Formule 1™-teams was Dell de ideale kandidaat om de officiële technologieleverancier van het team te worden.

Om Team Lotus van ondersteuning te voorzien op elk circuit ontwikkelde Dell een mobiel datacenter dat voor elke ronde van een race duizenden megabytes aan gegevens verzamelt en verwerkt. Hierdoor kunnen de technici van het team tal van details raadplegen, zoals de temperatuur van de banden en de aerodynamica, en tijdens of na een race de nodige wijzigingen aanbrengen. Elke raceauto is uitgerust met 150 sensoren die zijn verbonden met het mobiele datacenter dat langs het circuit is opgesteld. Wanneer de gegevens op locatie zijn verwerkt, worden deze doorverzonden naar de fabriek in het Verenigd Koninkrijk. De informatie wordt vervolgens geanalyseerd met behulp van de Dell EqualLogic™ PS6000X iSCSI storage area network arrays (SAN’s). De oplossing die op de verschillende racelocaties wordt gebruikt is gebaseerd op en geconsolideerde datacenter-infrastructuur die Team Lotus belangrijke voordelen biedt, aangezien de hardware voor elk Formule 1™-seizoen naar 19 circuits in uiteenlopende delen van de wereld moet worden getransporteerd. Deze ICT-omgeving is speciaal ontwikkeld voor gebruik in verschillende geografische regio’s. Voor Team Lotus is dit van uiterst groot belang, omdat sommige races onder extreme temperatuursomstandigheden plaatsvinden die de serverprestatie negatief kunnen beïnvloeden.

Een evenzeer cruciaal onderdeel van de oplossing van Team Lotus wordt gevormd door de Dell™ Precision™-werkstations, waaronder het mobiele werkstation Dell Precision™ M6400 en het tower-werkstation Dell Precision™ T7500. Deze modellen zijn speciaal ontwikkeld om een krachtige prestatie te bieden tijdens het verwerken van omvangrijke gegevenssets en het uitvoeren van de complexe toepassingen met meerdere threads die worden ingezet voor het ontwerp en de constructie van de raceauto’s. Dankzij het mobiele werkstation Dell Precision M6400 kunnen technici zich moeiteloos tussen de pitstop, garage en het mobiele datacenter verplaatsen zonder de toegang tot hun analysetools te verliezen.
Buiten het circuit voorziet de infrastructuur van Dell het team van ondersteuning bij het ontwerp van Formule 1™-raceauto’s met geavanceerde technologie, zoals rekenkundige stromingsmodellen die windtunnels repliceren ter verbetering van de aerodynamica van de raceauto’s. Voor elke race wordt een unieke bolide ontwikkeld op basis van de ervaringen die tijdens de voorgaande jaren zijn opgedaan. De technici van Team Lotus worden door Dell voorzien van ondersteuning tijdens de constructie van deze op maat gemaakte wagens, die worden opgebouwd uit 5.000 met de hand vervaardigde onderdelen, van de vorkbenen tot het complete chassis. Ter ondersteuning van deze complexe processen maakt Team Lotus in zijn fabriek gebruik van een high performance computing (HPC)-oplossing die bestaat uit Dell PowerEdge™ M1000e blade-behuizingen, Dell PowerEdge™ M610 blade-servers en Dell PowerEdge™ R610 en R710 rack-servers. Deze infrastructuur staat ook naarmate het team zich uitbreidt garant voor een topprestatie en schaalbare geheugencapaciteit.

Aangezien ongeveer een derde van alle medewerkers van Team Lotus mobiel werkt en van het ene naar het andere racecircuit reist, gebruikt het team meer dan 80 Dell Latitude™-notebooks. Deze notebooks combineren stabiliteit, flexibiliteit en beveiliging met beheereenvoud en krachtige draadloze mogelijkheden. De notebooks worden ondersteund door de Software-as-a-Service (SaaS)-dienst van Dell, die onder meer e-mailcontinuïteit, archivering en waarschuwingen in noodgevallen biedt. Voor het fabrieks- en kantoorpersoneel van Team Lotus bieden de Dell™ OptiPlex™ 780-desktops een duurzaam en stabiel platform met uitgebreide mogelijkheden op het gebied van beveiliging en beheer.

Team Lotus heeft voor de volledige ICT-oplossing een bedrijfsbreed servicecontract bij Dell ProSupport afgesloten. Dit contract voorziet in proactieve ondersteuning en hulp bij het vereenvoudigen van de ICT-omgeving, het waarborgen van maximale uptime en het verhogen van de productiviteit. Dell heeft een speciale service delivery manager voor Team Lotus aangewezen, zodat het Formule 1™-team altijd een beroep kan doen op een centrale contactpersoon en zich kan concentreren op de rijprestatie in plaats van ICT-kwesties. Daarnaast kan het team dankzij een wereldwijde On-Site Response-overeenkomst rekenen op vaste locale contactpersonen bij Dell in alle delen van de wereld en een gegarandeerde responstijd van vier uur voor onderhoud en reparatie gedurende het gehele F1™-seizoen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht