Industry Wire

Geplaatst door HALAL

Vinnie Jones in onconventionele kerstfilm voor een van de populairste games ter wereld

CUBO en HALAL bedenken én ontwikkelen in 5 dagen (!)
episch kerstspektakel voor World of Tanks

Amsterdam, 20 december 2023: Het onafhankelijke creatieve bureau CUBO uit New York heeft samen met het Amsterdamse productiehuis HALAL een mini-blockbuster geproduceerd via een bijzonder, creatief proces.

Elk jaar zet games-uitgever Wargaming een filmster in de spotlights ter promotie van hun World of Tanks spellen op PC, mobiel en console. Dit jaar heeft voormalig voetballegende (hij maakte bij Wimbledon F.C. onderdeel uit van de ‘Crazy Gang’) en acteur Vinnie Jones de hoofdrol en vormt daarmee het gezicht van de Holiday Ops special, een lancering waar miljoenen fans naar hebben uitgekeken.

HALAL-regisseur Andzej Gavriss creëerde No Going Back: een bijna 5 minuten durend spectaculair avontuur, waarin Jones naast een bijna even zo stoere Kerstman en zijn stijlvolle groep elfen schittert.

In het verhaal heeft Vinnie Jones jarenlang gewerkt als de ‘handhaver’ van de Kerstman, waarbij hij de ‘stoute’ mensen hun verdiende loon gaf. Dit seizoen neemt zijn leven een onverwachte wending. Vinnie dient zijn ontslag in bij de Kerstman; hij wordt commandant in World of Tanks.

Bekijk No Going Back hier: https://www.youtube.com/watch?v=fBMrZ-GjMgQ

De allure van een gangsterfilm
De onconventionele film is een frisse wind wat kerstfilms betreft, door zijn originaliteit en dynamiek. De campagne is tot stand gekomen dankzij CUBO’s innovatieve werkwijze. Het creatieve bureau uit New York ontwikkelde het gehele filmplan, van het eerste idee tot en met de uiteindelijke goedkeuring, in slechts vijf dagen (één werkweek!) tijdens een culturally inclusive ‘creatieve sprint’.
Hierbij werkten creatieven, de regisseur, acteurs, het productieteam en klant nauw samen. In de korte tijdspanne kwamen niet alleen het concept, de personages, het script, het storyboard, de regie-aanpak en de ter plekke geschoten scènes tot leven – maar werden ook meerdere consumententests uitgevoerd. Het resultaat is een film die past bij de esthetiek van de gaming community en zowel qua inhoud als vakmanschap de allure van een klassieke gangsterfilm evenaart.
De film is specifiek gericht op zowel bestaande als nieuwe spelers van World of Tanks op PC, mobiel en console; wereldwijd omvat deze doelgroep ruim 200 miljoen gamers.

Een roestige oude tank
De film wordt gekenmerkt door een mix van spanning en drama, en laat de kijker tegelijkertijd regelmatig lachen. Het scenario, geschreven door CUBO’s creatief directeur Henry Scott en tekstschrijver/toneelschrijver Ryan Delehanty, kwam tot stand met input van het hele team, inclusief de acteurs die aangemoedigd werden om zelf ook grappen en dialogen te improviseren.

De campagne is geregisseerd door Andzej Gavriss, een ‘rijzende ster’ uit Letland die nu in Berlijn woont. Gavriss verwierf bekendheid in 2022 met de regie van We Will Become Better, een LGBTQIA+ film gemaakt met HALAL, die de homorechten in Rusland ondersteunde en twee Cannes Lions won. No Going Back werd gemaakt gedurende een 4-daagse shoot onder leiding van HALAL’s Head of Productions, Job Sanders, met een enorme crew, indrukwekkend production design – en niet te vergeten een roestige oude tank.

Ongelooflijk riskant
Henry Scott, creatief directeur CUBO: “Het is altijd leuk om met gamestudio’s te werken. Voor hen is entertainment geen middel tot een doel, maar hun bestaansrecht. We wilden vanaf het begin geen doorsnee kerstcampagne maken – ons doel was om opvallende personages op het scherm te brengen en gamers iets nieuws, iets anders te bieden.”

Pilar Rashad, Strategy Director CUBO, voegt toe: “Deze film doorbreekt veel van de reclame conventies. Voor het publiek is het geweldig om naar te kijken, maar voor het team dat het werk maakt, is het ongelofelijk riskant. Game Projecten van deze omvang kunnen jaren in ontwikkeling zijn. Drie game-franchises. Meerdere markten. Verschillende doelgroepen. Om dan na slechts één week naar buiten te komen met een film die anders is dan de norm, maar waar iedereen achter staat, is opmerkelijk. De schoonheid van deze manier van werken is niet zozeer de pressure cooker, maar de focus om een fantastisch idee tot leven te wekken zonder het te laten verwateren.”

Constante consumententests
CUBO’s CCO Andre Matarazzo (die eerder onder andere Executive Creative Director bij Side Lee en Edelman in Amsterdam was) over de agile werkwijze: “We hebben er tot nu toe meer dan honderd gedaan, die op allerlei manieren impact hebben gehad. Elke keer verfijnen we het proces om maximale resultaten te halen uit de kortst mogelijke (tussen)sprints. Wanneer je sprint, heb je geen tussenlagen in de organisatie of zelfs een kantoor nodig. Een multicultureel team, volledige focus, nauwe samenwerking en constante consumententests: dat zijn de ingrediënten van fris denken en creëren vandaag de dag.”

Uitdaging om Kerstmis met tanks te combineren / Cinematografische traktatie
Gijs Determeijer, Partner en Executive Producer van HALAL, tenslotte, is zeer te spreken over de manier van werken en het eindresultaat: “Los van de uitdaging om Kerstmis te combineren met tanks, waren we ontzettend enthousiast om voor en met onze eerste gaming klant te werken – en Wargaming heeft ons niet teleurgesteld.
Het was verfrissend om daarnaast vanaf het begin samen te werken met CUBO, waarbij we hun strategische expertise combineerden met onze productievaardigheden – en echt sámen de film hebben gemaakt, van storyboard tot en met de postproductie. Het resultaat is iets waar we allemaal trots op zijn: een ware cinematografische traktatie voor de fans van het spel! We zijn ontzettend blij met alle reacties in de comments section.”

— THE END –

Download images here
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1R4KSuHgYP5SVXGARzPwfhtPhoBv7MgJM

CREDITS

Agency: CUBO
Chief Creative Officer: Andre Matarazzo
Creative Director: Henry Scott
Senior copywriter: Ryan Delehanty
Strategy Director: Pilar Rashad
Partner CSO: Flavia Buchmann
Designer: Chris Ansah

Production Company: HALAL
Director: Andzej Gavriss
Executive Producer: Job Sanders
Company Owner: Gijs Determeijer
Producer: Tiwirayi Magwenzi
Designer: Yinchel Fyon Tang

DOP: Ben Fordesman
Edit: David Whittaker, Ella Oliver

VFX: Glassworks
Post producer: James McCubbin

Sound: Paddy Owen
Service Production: Forever

Client: Wargaming

Global Head of Content: Irene Brodko
Global Head of Strategy: Hiro Kozaka Cavalcanti
Business Development: Natallia Asipovich, Victoria Vitushko
Publishing Director, Modern Armor: Alena Terekhova
Creative director: Serge Foris
Head of Creative Media: Alex Morozov
Product manager, World of Tanks PC: Anastasiya Prybylskaya,
Marketing manager: Vitaliy Kolomiyets
Video producer: Vedat Bonfil

About CUBO
We use proprietary sprints to achieve creative success in situations where the traditional agency process fails.

https://www.cubo.cx/

About HALAL
HALAL is an Amsterdam-based production company and photography agency known for transforming popular culture with its innovative storytelling approaches. Established in 2005, HALAL specializes in crafting compelling narratives across photography, fiction, documentaries, and commercials, consistently defying conventional perspectives. Their artist-centric approach and international talent roster enable them to produce content that resonates globally, positioning HALAL as a beacon of creativity and innovation in the media industry.

About Wargaming
An award-winning online game developer and publisher. One of the leaders in the free-to-play MMO market, the company delivers authentic gaming experiences and services across PC, console and mobile platforms.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht