Kruidvat realiseert Marketplace op SAP Commerce Cloud

Kruidvat heeft zijn e-commerceplatform uitgebreid met Kruidvat Marketplace. Via deze weg kan een select aantal nieuwe partners haar goederen aanbieden op de reguliere Kruidvat-website. De retailketen realiseerde dit samen met SAP, Mirakl en implementatiepartner KPS binnen enkele maanden dankzij de SAP Composable Commerce-strategie, met SAP Commerce Cloud als technologische basis.
Drogisterijketen Kruidvat, onderdeel van AS Watson Benelux, is marktleider in Nederland en België. De retailer startte enkele jaren geleden een transformatie waarbij een O+O (offline en online)-strategie centraal staat. Kruidvat wil daarbij een ruim aanbod bieden tegen scherpe prijzen, waarbij het ‘merkgevoel’ via alle kanalen gewaarborgd blijft.
Niet van elastiek
Een belangrijk deel van dat merkgevoel wordt verwoord met de slogan ‘Steeds verrassend, altijd voordelig!’. In de praktijk betekent dat niet alleen scherpe prijzen, maar ook een ruim en deels wisselend productassortiment. Dit productassortiment kan echter niet oneindig worden uitgebreid. “Schappen zijn niet van elastiek. In fysieke winkels is er natuurlijk sowieso een beperkte ruimte, maar ook via de webshop is het assortiment dat je zelf kunt aanbieden en verwerken niet oneindig groot”, vertelt Roland van den Berg, Managing Director en Online Business Director bij Kruidvat en Trekpleister.
De retailer vond de oplossing in het lanceren van de Kruidvat Marketplace. Nieuwe partners kunnen producten aanbieden via de reguliere webshop van de retailer. Er is niet gekozen voor een open marktplaats-model, maar partners doorlopen een gedegen curatietraject. “We kiezen onze partners heel bewust. Een partner moet echt bij ons passen. Daarbij kijken we goed naar zaken als prijsstelling en waken we ervoor dat de producten aanvullend zijn op ons kernassortiment, in plaats van concurrerend. We gaan echt een strategische samenwerking aan.”
Onestopshop
Eind oktober ging de Kruidvat Marketplace ‘live’, met een focus op de babycategorie. Een bewuste keuze van Kruidvat. “We zijn in die categorie heel sterk. Jonge gezinnen zijn bovendien een belangrijke doelgroep. Voor hen willen we een onestopshop zijn, waarbij we de hele ‘baby-uitzetlijst’ kunnen leveren. De huidige focus op de babycategorie stelt ons in staat om onze Marketplace te optimaliseren zodat we deze op termijn ook kunnen uitrollen naar andere categorieën.”
De komst van de Kruidvat Marketplace vereiste een grote uitbreiding op de reguliere SAP Commerce Cloud-omgeving. Zo moest de backend geschikt zijn voor externe toegang. “Partners moeten producten kunnen toevoegen, en wij moeten daarop een revisieslag kunnen voeren. Daarnaast moesten betalingsstromen en logistieke processen rondom partnerproducten gescheiden verwerkt worden. Daarbij mag het voor de consument geen verschil maken of een product uit het eigen of partnerassortiment komt”, legt Van den Berg uit.
Mirakl
Kruidvat realiseerde deze uitbreiding via de SAP Composable Commerce-strategie. Die strategie gaat uit van een stabiele basisomgeving in de vorm van SAP Commerce Cloud, met daaromheen een flexibele schil van best of breed-oplossingen voor additionele functionaliteit. In dit geval was dat Mirakl, een marketplace-oplossing die naadloos integreert met SAP Commerce Cloud. Het idee achter de strategie is dat organisaties relatief snel kunnen experimenteren en innoveren met nieuwe functionaliteit, terwijl de core stabiel blijft. Op die manier ontstaat een gezond evenwicht tussen innovatiesnelheid en continuïteit.
Die aanpak legde Kruidvat geen windeieren. Het project werd ‘on time’ en ‘on budget’ opgeleverd. Een goede voorbereiding was daarvoor wel cruciaal. “We hebben samen met SAP, Mirakl en onze implementatiepartner KPS van tevoren uitvoerig nagedacht over de juiste businessstrategie. Tijdens het traject mocht de reguliere onlineverkoop natuurlijk niet in gevaar komen. Daarnaast moest Kruidvat ook met de Marketplace gewoon Kruidvat blijven. We hebben de tijd genomen om het concept goed uit te denken en mede dankzij die gedegen voorbereiding is de technische implementatie uiteindelijk binnen 10 maanden gerealiseerd.”
Verdere uitrol
De eerste ervaringen met de Marketplace zijn volgens Van den Berg goed. “Onze klanten zijn enthousiast over het vergrote productassortiment en de Marketplace geeft ook een boost aan de verkoop. Je merkt dat klanten die partnerproducten kopen, hun mandje ook vaak aanvullen met producten uit het eigen assortiment”, constateert hij tevreden. Voor Kruidvat is die positieve ervaring een belangrijke voorwaarde voor verdere uitrol. “Kruidvat moet gewoon Kruidvat blijven. Daarin zijn we tot dusver geslaagd, dus kunnen we komend jaar het concept verder uitrollen.”
Videolink: https://www.youtube.com/watch?v=qgPaixXH04c
Klik hier voor de Word-versie van het persbericht
Over SAP
De strategie van SAP is om elk bedrijf te helpen een intelligente onderneming te worden. Als marktleider in bedrijfssoftware helpen we bedrijven van elke grootte en in elke branche optimaal te draaien. 87 procent van de wereldwijde transactie-inkomsten verloopt via een SAP-systeem. Onze technologieën voor machine learning, Internet of Things (IoT) en geavanceerde analytics helpen klanten bij de transitie naar een intelligente onderneming. SAP geeft mensen en organisaties een diep inzicht in de bedrijfsvoering en stimuleert een manier van samenwerken waarmee ze de concurrentie voor kunnen blijven. We vereenvoudigen technologie voor bedrijven, zodat ze onze software kunnen gebruiken zoals zij dat willen – zonder verstoringen. Onze complete suite aan applicaties en diensten stelt bedrijven en publieke organisaties in 25 sectoren wereldwijd in staat om winstgevend te opereren, zich continu aan te passen en het verschil te maken. Ondersteund door een wereldwijd netwerk aan klanten, partners, werknemers en opinieleiders draagt SAP bij aan een betere wereld en een beter leven.
Kijk voor meer informatie op www.sap.com/netherlands/index.html
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.