Onderzoek: samenwerking essentieel voor succes AI in nutssector

’s Hertogenbosch, 11 juli 2024 – Uit onderzoek[1] van IFS blijkt dat AI een cruciale rol speelt in de digitale transformatie van de nutssector. Zo erkent maar liefst 82 procent van de respondenten de essentiële rol van AI in hun strategieën. Desondanks heeft slechts een op de vijf nutsbedrijven (20%) hun digitale transformatie afgerond. Daarnaast is er ook verdeeldheid over wie hiervoor verantwoordelijk moet zijn: 22 procent wijst naar de CFO, terwijl hetzelfde percentage de CTO aanwijst.
Hoewel 84 procent van de organisaties data-analyse als belangrijk beschouwt voor hun digitale transformatie, benadrukt het onderzoek de complexiteit en uitdagingen van het volledig realiseren van digitale strategieën. De grootste obstakels zijn onder andere het onvermogen om de waarde van investeringen nauwkeurig te meten (32%), een gebrek aan duidelijkheid over benodigde middelen en vaardigheden (25%) en een gebrek aan consensus over prioriteiten binnen het leiderschap (23%).
Asset management blijkt van essentieel belang voor het leveren van nieuwe diensten en resultaten binnen de digitale transformatie. 36 procent van de respondenten benadrukt het belang hiervan voor betrouwbare en efficiënte servicelevering. Deze nadruk komt voort uit de verouderende infrastructuur en de toenemende complexiteit van assets. Veel onderdelen van het elektriciteitsnet zijn al ver voorbij hun oorspronkelijke levensduur en opereren onder zwaardere omstandigheden dan waarvoor ze zijn ontworpen. De overgang naar hernieuwbare energie en gedistribueerde energiebronnen draagt verder bij aan deze complexiteit.
Naast asset management worden ook andere operationele gebieden genoemd in deze context, waarbij 39 procent resource-optimalisatie noemt, 38 procent de noodzaak van een robuuste strategie voor klantbeleving benadrukt en 36 procent wijst op field service management.
Carol Johnston, VP of Energy, Utilities and Resources bij IFS, licht toe: “De nutssector bevindt zich op een belangrijk moment, waar AI-gedreven digitale transformatie en duurzaamheid niet alleen trends zijn, maar noodzakelijkheden. Ons onderzoek illustreert de essentiële rol van robuust gegevensbeheer en AI-capaciteiten voor het succes van bedrijven in deze transformatie. Nutsbedrijven dienen een holistische aanpak te omarmen, waarbij ze gebruikmaken van end-to-end digitale tools en sterke samenwerkingen om dit complexe landschap effectief te kunnen navigeren.”
Uit het onderzoek blijkt ook dat duurzaamheid een topprioriteit is voor nutsbedrijven. Zo is 46 procent van de respondenten momenteel bezig met duurzaamheidsplannen. Slechts 31 procent heeft echter de eerste mijlpalen bereikt. De belangrijkste strategieën om deze doelen te behalen zijn het verbeteren van de efficiëntie van assets (43%) en investeren in energie-efficiënte assets (42%).
Het is cruciaal dat de vier kernthema’s uit dit onderzoek (AI, digitale transformatie, asset management en duurzaamheid) met elkaar worden verbonden. “Nutsbedrijven moeten erkennen dat deze elementen met elkaar verbonden zijn. Door gebruik te maken van AI en digitale tools om asset management te optimaliseren, kunnen ze duurzaamheidsdoelen effectiever behalen. Deze allesomvattende aanpak garandeert een gebalanceerde en strategische transformatiereis”, concludeert Carol Johnston.
[1] Het onderzoek werd uitgevoerd door Censuswide in opdracht van IFS. Het onderzoek heeft 863 C-level executives en VPs ondervraagd van nutsbedrijven die gespecialiseerd zijn in stroomopwekking, -transmissie, -distributie, aardgas en water-/afvalwaterservices. Het onderzoek werd uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Frankrijk, de Scandinavische landen, het Midden-Oosten en Australië.
Over IFS
IFS ontwikkelt en levert bedrijfssoftware voor organisaties wereldwijd die goederen produceren en distribueren, assets bouwen en onderhouden en servicegerichte activiteiten beheren. Binnen ons platform zijn al onze branche-specifieke producten met elkaar verbonden en is digitale innovatie ingebed zodat onze klanten het beste uit zichzelf kunnen halen wanneer het er voor hun klanten echt op aankomt – op het moment van service. De branche-expertise van onze medewerkers en van ons groeiende ecosysteem, in combinatie met een streven om bij elke stap waarde te leveren, maken IFS tot een erkend leider en de meest aanbevolen leverancier in onze sector. Ons team van vierduizend werknemers draagt elke dag de bedrijfswaarden uit van wendbaarheid, betrouwbaarheid en samenwerking in de manier waarop we onze meer dan tienduizend klanten ondersteunen.
Kijk voor meer informatie op IFS.com en volg ons op X (voorheen bekend als Twitter), LinkedIn, Instagram, Facebook en YouTube.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.