Industry Wire

Geplaatst door KPN Mooiste Contact Fonds

Eerste ‘Superkrachtdag’ van KPN Mooiste Contact Fonds en Kinderpostzegels groot succes

Op woensdag 10 juli was het zover: 150 kinderen deden mee aan de allereerste Superkrachtdag, een initiatief van het KPN Mooiste Contact Fonds en Kinderpostzegels, speciaal voor kinderen die in een sociaal isolement zitten of dreigen te raken. Onder het motto ‘De jacht naar je superkracht’ beleefden de deelnemers een fantastische middag die op een speelse manier in het teken stond van zelfvertrouwen en veerkracht. In 2025 willen Kinderpostzegels en het KPN Mooiste Contactfonds deze Superkrachtdagen breder uitrollen zodat nog veel meer kinderen worden bereikt. Ook willen beide partijen de online verbinding binnen deze doelgroep versterken.

Je eigen superkracht ontdekken

Deze eerste Superkrachtdag-editie werd gehouden in het stadion van PEC Zwolle. Uitgenodigd waren kinderen uit groep 7 en 8 van basisscholen uit de regio, die, tijdelijk of structureel, vastlopen op school en zich eenzaam voelen of er alleen voor staan*. Met contact tussen leeftijdsgenoten, spannende spellen, een inspirerende ontmoeting met rapper Qucee én een optreden van zanger Alessio. In groepjes maakten de kinderen een reis door vijf ‘werelden’ waarin ze hun eigen superkrachten konden ontdekken. Zo

hadden de spellen bijvoorbeeld te maken met jezelf kunnen zijn, tegenslagen overwinnen en kansen krijgen. Door alle uitdagingen te volbrengen ‘unlockten’ de kinderen uiteindelijk een verrassingsoptreden van zanger Alessio.

“Ik vond het een superleuke middag,” vertelt deelnemer Bram. “Ik was met een vriendje en we hebben de hele middag samen met andere kinderen spellen gespeeld”.

Content Creator Qucee ging met de kinderen in gesprek en vertelde over zijn eigen jeugd: “Het is belangrijk dat kinderen aan hun veerkracht werken. Toen ik jong was dacht ik dat ik het enige kind was die mentale problemen had, maar dat zijn er heel veel meer en daarom vind ik het belangrijk om me hiervoor in te zetten”.

‘Superkrachtdagen breder uitrollen’

De Superkrachtdagen zijn onderdeel van het strategisch partnership dat het KPN Mooiste Contact Fonds en Kinderpostzegels onlangs hebben gesloten. Vanuit de gezamenlijke missie ‘samen verbinden’ gaan de organisaties zich de komende drie jaar inspannen om kinderen te helpen die in een sociaal isolement zitten of dreigen te raken. Sofie Vriends, directeur van Kinderpostzegels: “We willen kinderen laten voelen dat ze er niet alleen voor staan en hun isolement doorbreken. In 2025 willen we de Superkrachtdagen breder uitrollen zodat we nog veel meer kinderen kunnen bereiken. Bovendien hebben we de wens om in de toekomst de online verbinding binnen deze doelgroep te versterken, zodat kinderen en jongeren ook zo hun eigen superkrachten ontdekken en leren te gebruiken.”

‘Samen nog meer impact’

Mark Versteegen, directeur van het KPN Mooiste Contact Fonds, is ook heel enthousiast over de samenwerking met Kinderpostzegels. “Sociaal contact is voor ons allemaal belangrijk. Online en offline verbinding is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Al meer dan 16 jaar verbindt het KPN Mooiste Contact Fonds mensen met elkaar, óók kinderen en jongeren. We gebruiken daarbij alle mogelijke communicatietechnieken en -middelen, en niet te vergeten de bevlogenheid van vele duizenden KPN-collega’s die zich als vrijwilliger inzetten. Ook tijdens de afgelopen en komende Superkrachtdagen leveren onze vrijwilligers een belangrijke bijdrage om de veerkracht van kinderen te versterken. Daar zijn we heel trots op.”

*Eenzaamheid: een groeiend probleem

Eenzaamheid is een groeiend probleem onder kinderen en jongeren. Vaak hangt het samen met armoede of een lastige thuissituatie.

  • 230.000 kinderen in Nederland groeien op in armoede.
  • 1 op de 4 kinderen heeft een ouder met een verslaving of psychische problemen.
  • 1 op de 8 kinderen krijgt jeugdhulp.

Veel van deze kinderen staan er helemaal alleen voor. Ze lopen vast op school, hun wereld wordt steeds kleiner en ze komen in een isolement terecht. In hun leven ontbreekt een goede basis om veerkrachtig te zijn.

  • EINDE PERSBERICHT – NOOT VOOR DE REDACTIE –

Over Kinderpostzegels

Kinderpostzegels is dé goededoelenorganisatie met en voor kinderen. We staan voor gelijke kansen voor ieder kind. Heel veel kinderen staan met 10-0 achter in het leven. Door armoede, eenzaamheid en problemen thuis kunnen zij niet het beste uit zichzelf halen. Kinderpostzegels is er voor deze kinderen. Want ieder kind verdient gelijke kansen. We zorgen voor impactvolle programma’s die de veerkracht van kinderen versterken, dichtbij en ver weg. En waarbinnen kinderen zélf denken, doen en meebeslissen. Zo maakt Kinderpostzegels 365 dagen per jaar het verschil met en voor kinderen.

Over het KPN Mooiste Contact Fonds

Het KPN Mooiste Contact Fonds brengt mensen die zich eenzaam voelen weer in verbinding met de wereld om hen heen. Met het fonds ondersteunt KPN initiatieven van verschillende maatschappelijke partners die gericht zijn op het stimuleren van sociaal contact voor kwetsbare groepen in de samenleving. Om verschillende redenen hebben sommige mensen minder aansluiting bij de wereld om hen heen dan ze zouden willen. Daardoor ligt sociaal isolement op de loer. Het KPN Mooiste Contact Fonds zet techniek, middelen en mensen in om daar wat aan te doen.

Neem voor meer informatie en/of beeldmateriaal contact op met Elfi Josemans, relatiemanager Strategische Partnerships Kinderpostzegels, 06 52833578, elfi@kinderpostzegels.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht