Industry Wire

Geplaatst door Daisycon BV

Engelse kortingscode regulering naar Nederland

Binnen de affiliate marketing branche is er al tijden discussie over de zogenaamde kortingscode-websites. Deze websites zijn naar buitenlands voorbeeld naar Nederland gekomen en bieden kortingscodes bij consumenten aan. Met kortingscodes kunnen consumenten tijdens het aankoopproces kortingen verkrijgen bij webshops. Het aanbod van kortingscodes groeit sterk. In Nederland bedient Imbull het gros van de markt en de daarmee verbonden sociale media groepen. Imbull zal zich vanaf 1 oktober volledig aan de code of conduct committeren.

De toegevoegde waarde van kortingscodes

Daisycon heeft de groei van het gebruik van kortingscodes uiteraard ook waargenomen. Kortingscodes worden al door veel adverteerders bij Daisycon met succes ingezet om aan upselling te doen. Door bestaande klanten na hun aankoop een kortingscode aan te bieden krijgt de klant een extra prikkel om snel weer een aankoop bij deze shop te doen. Daarnaast kunnen kortingscodes nieuwe klanten over de streep trekken om een eerste aankoop te doen, bijvoorbeeld door een keer geen verzendkosten te rekenen. Daisycon denkt dat vooral hier de toegevoegde waarde van kortingscode-websites ligt. Websites als kortingscode.nl kunnen tot de grotere en best gevonden websites van Nederland worden gerekend. Het heeft absoluut toegevoegde waarde voor onze adverteerders om hier tussen te staan, maar uiteindelijk bepaalt de adverteerder zelf of hij dit wil.

Waarom de Engelse code of conduct?

Consumenten worden zich meer en meer bewust dat het mogelijk is om kortingscodes te gebruiken bij online aankopen. Mede om die redenen hebben wij besloten snel deze stap te maken, echter wat oudere sites moeten worden opgeschoond, dit gaan we in de maand september doorzetten, aldus Imbull. Waar kortingscodes in Nederland ‘nieuw’ zijn voor adverteerders en hierdoor de juiste strategie nog gevonden moet worden, zijn ze in Engeland en de grotere landen om ons heen al aan de orde van de dag. Dit geeft op het gebied van regulering een groot voordeel: In Engeland is er door alle partijen gezamenlijk al een sterke code of conduct opgesteld. Deze code of conduct is onlangs in opdracht van Imbull letterlijk vertaald naar het Nederlands. Volgens Imbull zal de code of conduct op korte termijn alle eventuele onduidelijkheden kunnen voorkomen.

Hoe zet je kortingscodes in?

Hoe kortingscodes het best ingezet kunnen worden is iets dat veel webshops nog als een uitdaging beschouwen. Bezoekers haken regelmatig tijdens het bestelproces af om op zoek te gaan naar een kortingscode. Of dit opweegt tegen de nieuwe bezoekers en de mogelijkheid tot upselling is aan de adverteerder om te bepalen. De adverteerder bepaalt immers zelf of hij een kortingscode uitgeeft. Daarnaast mag bij Daisycon iedere adverteerder zelf bepalen wie het affiliateprogramma mag promoten en wie niet.

De adverteerder bepaalt dus uiteindelijk wat wel of niet mag. Deze code of conduct is een aanvulling hierop. Als extra middel om meer duidelijkheid te verschaffen zal Daisycon binnenkort met een feed komen met hierin alle kortingscodes die gebruikt mogen worden voor affiliate marketing. Als publishers deze feed aanhouden weten ze zeker dat de code gedistribueerd mag worden.

Handhaving

Daisycon vindt het belangrijk dat de belangen van alle betrokken partijen worden gewaarborgd. Kortingscode-websites zitten vaak aan het eind van het aankoopproces. De publisher die als laatste de bezoeker doorstuurt naar de adverteerder krijgt uiteindelijk de commissie. Dit is dus vaak de kortingscode-website, misschien ten koste van een andere publisher die eerder in het bestelproces een bezoeker heeft doorgestuurd. Of dit ook echt zo is valt moeilijk te bewijzen. Wat wel een feit is, is dat sommige kortingcode-websites bezoekers niet genoeg duidelijkheid verschaffen aan de bezoekers. Dit is ook een van de redenen waarom Daisycon dit initiatief van Imbull tot regulatie steunt. Daisycon hecht veel waarde aan de kwaliteit van haar netwerk. Kortingscode-websites zijn geen probleem, maar bezoekers mogen niet worden misleid. Of dit nu ten koste koste gaat van adverteerders of van anderen publishers. Dit geldt niet alleen voor kotingscode-websites, maar voor alle publishers van Daisycon en staat ook in onze algemene publisher voorwaarden. Regelgeving is een eerste stap naar verdere professionalisering, maar ook qua techniek zullen de komende jaren nog ontwikkelingen volgen.

Duizenden online shoppers zijn per dag op zoek naar deze kortingscodes en volgens Jochem Vroom van Imbull.com zal dit in de nabije toekomst zeker niet afnemen. Het is een markt die zal blijven groeien door de toenemende positieve ervaringen bij de consumenten, als webshop-houder is er op verschillende manieren creatief mee om te springen. Webshops als Dell.nl, Bol.com, Just-eat.nl, Zooplus.nl en Travelbags.nl zijn enkele voorbeelden van bedrijven die extra sales genereren door kortingscodes op de juiste manier in te zetten.

Bronnen:

Kevin Edwards, vouchercodes – Understanding the Metrics

Website regulering IAB UK
http://www.iabuk.net/en/1/onlinevouchercodes.html

Regelgeving letterlijk vertaald in PDF
http://www.imbull.com/IABVouchers.pdf

Website Daisycon
www.daisycon.com

Website Imbull
www.Imbull.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht