Hogeschool Saxion en UN Tourism bieden handreiking over kunstmatige intelligentie in de toerismesector

Enschede, 23 januari 2025 – UN Tourism, de VN-organisatie ter bevordering van toerisme, en hogeschool Saxion hebben gezamenlijk een rapport gepresenteerd op de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, belicht het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector. AI is namelijk niet alleen een hulpmiddel om operationele efficiëntie te verbeteren, maar heeft ook impact op de manier van reizen en de interactie tussen reizigers en de sector, denk aan gepersonaliseerde reisaanbevelingen en geautomatiseerde hotelservices.
Marcel Heerink, hoofdauteur en onderzoeker Ethiek & Technologie bij Saxion: “AI biedt enorme kansen, maar het is van essentieel belang dat we het niet zomaar toepassen. Bedrijven en organisaties komen bij ons met vragen over de ethische, juridische en technologische overwegingen van AI en wij hopen hen hiermee op weg te helpen. Een chatbot installeren is natuurlijk het probleem niet, het zit vooral in de vraag: wat nu en wat daarna?”
Binnen de toerismesector was er al langer vraag naar praktische richtlijnen rondom het verantwoord en effectief gebruik van AI. Stakeholders wilden weten hoe zij AI-toepassingen kunnen gebruiken op een ethische, maatschappelijk verantwoorde manier.
In dit nieuwe rapport worden concrete aanbevelingen gedaan over de het gebruik van AI met de nadruk op praktische toepassingen, denk aan een geautomatiseerde klantenservice via chatbots of voorspellende analysetools die boekingsprocessen optimaliseren.
Door de samenwerking met het lectoraat Ethiek & Technologie van Saxion wordt verder gekeken en de noodzaak van een collaboratieve en inclusieve benadering van AI benadrukt. Dit zorgt ervoor dat de voordelen voor de sector worden behouden. Tegelijkertijd raken risico’s zoals privacybescherming en transparantie niet uit het oog verloren. Ook worden er een aantal best practices beschreven. Deze voorbeelden bieden praktische inzichten voor bedrijven en overheden over hoe ze AI effectief in de toerismesector in kunnen zetten.
Het rapport is beschikbaar via de website van UN Tourism.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.