SHEIN moet website aanpassen

De Europese consumententoezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM), hebben vastgesteld dat de Chinese webshop SHEIN in meerdere landen consumentenrechten overtreedt. Door deze overtredingen worden consumenten misleid en kunnen zij geen goed geïnformeerde keuzes maken.
SHEIN moet binnen een maand laten weten op welke manier het bedrijf zijn website wil aanpassen om te voldoen aan de geldende regels voor consumentenbescherming. Deze maatregel is onderdeel van een voorlopig onderzoek onder leiding van toezichthouders uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Ierland.
Uit het onderzoek blijkt dat SHEIN zich schuldig maakt aan praktijken die nadelig zijn voor consumenten. Zo presenteert het bedrijf prijzen als kortingen zonder dat er sprake is van een daadwerkelijke prijsverlaging. Ook worden consumenten onder druk gezet om aankopen te doen door middel van misleidende aftelklokken en claims over schaarste, terwijl deze aanbiedingen uiteindelijk niet tijdelijk of beperkt blijken te zijn.
Daarnaast ontbreekt op de website essentiële informatie over wettelijke rechten, zoals het recht op retour en terugbetaling. SHEIN wekt de indruk extra verkoopvoordelen te bieden die in werkelijkheid standaardrechten zijn, en gebruikt onduidelijke of misleidende duurzaamheidsclaims. Bovendien worden contactgegevens slecht toegankelijk gemaakt, wat het voor consumenten lastig maakt om in contact te komen met de klantenservice.
Als SHEIN niet binnen de gestelde termijn met een bevredigende aanpassing komt, kunnen de nationale toezichthouders verdere stappen zetten. Dit kan leiden tot sancties, waaronder boetes. Omdat SHEIN is aangemerkt als een Very Large Online Platform (VLOP), moet het bedrijf zich ook houden aan de regels van de Europese Digital Services Act (DSA). De Europese Commissie houdt toezicht op de maatregelen die SHEIN neemt om risico’s voor consumentenbescherming, volksgezondheid en gebruikerswelzijn te beperken. In dit kader heeft de Commissie aanvullende informatie bij het bedrijf opgevraagd. De acties vanuit het consumentenrecht en de DSA worden door de Europese Commissie op elkaar afgestemd.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond