Benelux AI-onderzoek 2025: Nederlandse bedrijven zetten vaker AI-oplossingen in, maar governance blijft een aandachtspunt

Apeldoorn, 1 juli 2025 – Insight, wereldwijd toonaangevend Solutions Integrator die organisaties helpt hun digitale transformatie te versnellen, deelt vandaag de resultaten van een enquête onder 133 organisaties, waarvan 69 uit Nederland en 64 uit België. Het onderzoek brengt in kaart hoe Nederlandse bedrijven omgaan met AI-transformatie, waar ze vooroplopen, en welke uitdagingen hen nog tegenhouden.
“De technologie evolueert razendsnel, en bedrijven zullen zich voortdurend moeten aanpassen,” zegt David Steppe, Country Manager ad interim van Insight Enterprises Nederland. “Hoewel Nederlandse bedrijven met 45% iets minder vaak een formele AI-strategie hebben dan Belgische bedrijven (52%), zijn ze wel verder met de implementatie ervan op schaal. 12% van de Nederlandse bedrijven heeft AI-oplossingen al op grote schaal in productie – het dubbele van België.”
Overzicht van het onderzoek en vergelijking van de resultaten tussen België en Nederland:
Kloof tussen strategie en uitvoering
• 45 % van de Nederlandse bedrijven beschikt over een formele AI-strategie (tegenover 52 % in België).
• Maar 12 % past AI reeds toe op schaal in productie – het dubbele van België (6 %).
• 7 % heeft AI volledig ingebed (België: 0 %).
Integratieproblemen en governance als voornaamste bottlenecks
• 33 % noemt integratie met legacysystemen als grootste obstakel voor AI-opschaling (België: 28 %).
• Compliance- of regelgevingszorgen worden genoemd door 13 % (België: 7 %).
• Slechts 46 % van de bedrijven vindt hun AI-governancekaders duidelijk, terwijl 26 % deze als (zeer) onduidelijk ervaart (België: 40 % en 30 %).
Meer vertrouwen in autonome AI, maar transparantie blijft een zorg
• 28 % voelt zich “zeer comfortabel” bij AI-besluiten zonder menselijk toezicht (België: 18 %).
• Toch noemt 38 % het gebrek aan transparantie (“black box”) als reden voor wantrouwen (België: 40 %).
• 13 % noemt compliance expliciet als belemmering – hoger dan in België (7 %).
Certificering vergroot vertrouwen
• 80 % van de Nederlandse bedrijven geeft aan dat certificering het vertrouwen in AI verhoogt (België: 71 %).
• Slechts 4 % vindt dat certificering geen effect heeft (België: 9 %).
Nederlandse bedrijven omarmen cloud en edge-AI
• 54 % noemt edge-AI (zeer) belangrijk in hun technologieroadmap (België: 48 %).
• 37 % geeft de voorkeur aan cloudgehoste AI (België: 30 %).
Over het onderzoek
Deze resultaten komen uit een enquête die in het voorjaar van 2025 werd uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Insight Enterprises. 133 bedrijven uit middelgrote en grote bedrijven in de Benelux namen deel aan de enquête. De respondenten zijn voornamelijk IT-, security- en digital leaders binnen middelgrote tot grote ondernemingen (>500 medewerkers).
Over Insight
Insight Enterprises, Inc. is een solutions integrator die deel uitmaakt van de Fortune 500. Zijn 14.500 professionals wereldwijd helpen organisaties met het versnellen van hun digitale transformatie, om de bedrijfsprocessen te moderniseren en de waarde van technologische investeringen te maximaliseren. Insight maakt een veilige, end-to-end transformatie mogelijk en voorziet in de behoeften van zijn klanten met een uitgebreid aanbod van oplossingen, verreikende partnerships en ruim 35 jaar aan uitgebreide IT-ervaring. Insight is door Forbes aangemerkt als ‘World’s Best Employer’ en gecertificeerd als ‘Great Place to Work’. Het zet zijn oplossingen en diensten kracht bij met een wereldwijde reikwijdte, lokale expertise en een e-commerce ervaring van wereldformaat en grijpt elke kans aan om de digitale ambities van zijn klanten te realiseren. Ga voor meer informatie naar nl.insight.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.