Beep for Help ontwikkelt software voor efficiënte roosterplanning in de thuishulp

Nieuwe technologie speelt in op dubbele vergrijzing en oplopende zorgkosten
Amsterdam, 23 september 2025 – Het niet-medische hulpplatform Beep for Help ontwikkelt software met als doel hulpvragers sneller de juiste thuishulp te bieden. Het systeem koppelt automatisch hulpvragers aan beschikbare helpers en houdt daarbij rekening met vaardigheden, reistijd en beschikbaarheid. De nieuw ontworpen software richt processen slimmer in en schrapt daarmee handmatig werk. Hiermee speelt het in op vergrijzing, stijgende zorgkosten en personeelstekorten.
Uit cijfers van de Sociale Verzekeringsbank blijkt dat het aantal AOW’ers groeit van 3,6 miljoen in 2025 naar 4,6 miljoen in 2040. Ook verdubbelt het aantal 80-plussers in die periode naar 1,8 miljoen in 2045. Dit zet het huidige zorgstelsel onder druk en drijft de zorgkosten op tot naar verwachting 174 miljard euro in 2040. “De cijfers vragen om nieuwe oplossingen en kostenbesparingen”, zegt Gerard Cohen Tervaert, oprichter van Beep for Help. “Verzorgingstehuizen verdwijnen en ouderen wonen daardoor langer thuis. Voor thuishulp voor een familielid belde ik 37 thuiszorgorganisaties. Pas na drie weken vond ik iemand die geschikt was. Die zoektocht kan veel efficiënter. Met dit systeem willen we de wachttijd terugbrengen, thuishulp toegankelijker maken en op termijn dit probleem breder in de zorgsector aanpakken.”
Open source software
Specialisten met een achtergrond in econometrie, kansrekening en statistiek ontwikkelden de afgelopen drie jaar de software. Het onderzoek van Dennis Moeke (Hogeschool Arnhem), bevestigde het vermoeden dat planning in de thuiszorg aanzienlijk efficiënter kon. Wouter Westendorp, Head of Software Engineering bij Beep for Help: “Het systeem is gebouwd op open source software, waardoor er geen externe licentiekosten nodig zijn. Dat maakt het betaalbaar en schaalbaar, ook als de vraag straks sterk groeit.” De zogenoemde ‘Superhelpers’ gebruiken een app waarin ze hulpvragen kunnen zien, accepteren of annuleren. Het systeem zoekt bij een annulering automatisch vervanging, rekent reistijd uit, voorkomt onnodige omwegen en houdt rekening met voorkeuren van hulpvragers, zoals gewenste tijden, specifieke klussen of favoriete Superhelpers. Tegelijkertijd geven de Superhelpers hun beschikbaarheid, gewenste pauzemomenten, vervoermiddel en maximale reistijd aan. “We blijven de software doorontwikkelen op basis van feedback en sluiten daarmee aan op alle wensen en de dagelijkse praktijk,” aldus Westendorp.
Sectorbreed uitrollen
Na een zorgvuldige testperiode zal Beep for Help de software beschikbaar stellen voor andere (thuis)zorgaanbieders. Cohen Tervaert: “Veel planningsprocessen in de zorg draaien nog op handwerk of verouderde software. Bij sommige (thuis)zorgorganisaties stemmen medewerkers roosters zelfs nog telefonisch af en werken met schriftelijke lijsten. We betrekken deze partijen vanaf het begin bij de ontwikkeling zodat de technologie ondersteunend werkt en tijdrovende planningsactiviteiten wegneemt. Zo hopen we de stap te zetten van interne toepassing naar een breed inzetbaar planningssysteem voor de hele zorgsector.”
Over Beep for Help
Beep for Help verbindt hulpvragers en -gevers aan elkaar. Via de app en telefoonlijn biedt de organisatie efficiënte en betrouwbare hulp, met als doel mantelzorgers en ouderen zo veel mogelijk te ontzorgen. Tegelijkertijd maakt Beep for Help zich hard voor maatschappelijke problemen, zoals de groeiende druk op mantelzorgers en de vergrijzing. Voor meer informatie, bekijk de website: https://beepforhelp.nl/
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.