Industry Wire

Geplaatst door Banijay NXT

Southfields en Banijay NXT bundelen krachten met content creators voor Nederlands eerste social voetbalclub

Southfields, het grootste sportcontentbedrijf van Nederland, produceert exclusief de content voor Nederlands eerste social voetbalclub FC Failliet/Finesse, ofwel FCF. Voetbalclub FCF is een initiatief van Southfields en content creators Ilias Vietto, Aimane Charbon en Kleine John. De drie creators hebben gezamenlijk miljoenen volgers op TikTok, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarnaast verwierf Kleine John als artiest grote naamsbekendheid, onder meer met de hit Samen (Niet Alleen). Met FCF starten zij de allereerste social media voetbalclub die officieel is ingeschreven bij de KNVB. Southfields en Banijay NXT, de innovatie-afdeling van Banijay Benelux, hebben de content creators ondersteund bij de lancering van de social platforms voor de nieuwe voetbalclub.
Southfields, onderdeel van Banijay Benelux, heeft in de afgelopen tien jaar een toonaangevende reputatie opgebouwd met het produceren van live sportregistraties, sportprogramma’s en documentaires voor zowel premium betaalzenders als publieke en commerciële omroepen in Nederland. De exclusieve samenwerking is een volgende stap voor het sportcontentbedrijf in de creator economy waarbij ze nu onderscheidende content maakt voor Tiktok, YouTube en Instagram zonder een traditionele zender. De inkomsten worden voornamelijk gegenereerd via sponsors en online advertenties. Tegelijkertijd speelt FCF in op een grotere uitdaging: steeds minder jongeren verbinden zich aan voetbalclub. De content creators willen  jongeren opnieuw enthousiasmeren voor de sport door middel van social-first content.
Ernst Veldkamp, CEO Southfields: “Met FCF tonen we hoe we met onze productie-expertise het talent van online makers optimaal kunnen benutten. Deze samenwerking vormt een blauwdruk voor de toekomst van entertainment: een samensmelting van echte sport en social storytelling, waarmee nieuwe doelgroepen worden bereikt en nieuwe inkomstenstromen ontstaan voor Southfields, makers en clubs.”
Naique Tanate, Head of Banijay NXT, Banijay Benelux: “Deze samenwerking laat zien welke waarde gevestigde producenten kunnen bieden aan de volgende generatie makers. In die zin sluit deze stap van Southfields aan bij de verbreding van Banijay Benelux, waarbij we als mediahuis nieuwe vormen van content willen aanbieden aan een doelgroep die niet via de traditionele kanalen te bereiken is. De rol van Banijay NXT om makers met online creators te verbinden is hierbij cruciaal.”
FCF is dit voetbalseizoen gestart in de vijfde klasse West 1 en heeft als thuisbasis FC Weesp. Sinds de oprichting publiceert de voetbalclub dagelijkse content op Tiktok en Instagram en verschijnt wekelijkse een vlog op YouTube. Hun eerste livestream van een thuiswedstrijd trok meer dan 23.000 views. De social kanalen van FCF hebben gezamenlijk al meer dan 22 miljoen views gegenereerd.
FCF is te volgen via @fcf.nl op YouTube, Tiktok en Instagram.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht