Deel dit artikel
-

Amazon investeert 1,4 miljard euro in Nederlandse winkel

Amazon schakelt een versnelling op in de strijd om meer marktaandeel in Nederland. De komende drie jaren investeren de Amerikanen 1,4 miljard euro in deze markt.

Met de investering wil het de aanbodzijde van zijn marktplaats opschalen, bij voorkeur met Nederlands product. Nederlandse merken, retailers en handelaren geven momenteel nog voorrang op Bol. Amazon wil een voet tussen de deur krijgen en uiteindelijk de houding veranderen.

Meer dan zestig procent van de producten die op Amazon.nl worden verkocht, komt van verkooppartners.

In een persbericht klinkt het: “Deze investering, die de grootste financiële toezegging aan Nederland is sinds de lancering in 2020, zal zowel Amazon Web Services (AWS) als de retailactiviteiten ondersteunen, inclusief infrastructuurontwikkeling, en helpt het midden- en kleinbedrijf hun bereik naar klanten in Nederland en internationaal uit te breiden.”

Wat de investering in AWS exact inhoudt is niet duidelijk. Vermoedelijk omvat dat geen bouw van een datacentrum. Regels rondom stikstof en krapte op het elektriciteitsnet belemmeren dat. Bovendien trekt Amazon daar doorgaans niet één maar enkele miljarden voor uit.

Internationaal gezien realiseert Amazon veertig procent van zijn omzet met retailactiviteiten, het verkopen van spulletjes. De rest van omzet bestaat uit cloud- en marketingdiensten.

In Nederland zijn vijf webwinkels goed voor 1/3 van de totale e-commerceomzet op de consumentenmarkt. Amazon is er daar een van, volgens vakblad Twinkle, met een geschatte omzet van 1 miljard euro.

Deel dit bericht

1 Reacties

Noud van Workum - Rylee BV

Vijf jaar geleden werd voorspeld door de Rabobank dat Amazon zo’n 10 miljard zou doen in Nederland, maar ze draaien na die vijf jaar nu slechts 1 miljard. Vorig jaar ziet Twinkle zelfs een scherpe trendbreauk heeft met een daling van zo’n 200 miljoen in Nederland.

Als je de verkopers spreekt over de complexiteit om op Amazon te gaan dan horen we bij Rylee weinig Bol-verkopers die een shop openen op Amazon, laat staan overstappen. Het aantal verkopers op Bol is dan ook zo’n 10x hoger dan op Amazon.

Veel geld beschikbaar maken is nog geen garantie voor succes. De sterk negatieve omzet-trend ombuigen naar hypergrowth is geen sinecure. Tegelijkertijd heeft Bol het momentum en een grote partij als Ahold achter zich. Daar bovenop draaien er sterke groei-initiatieven op het Bol-platform zoals o.a. het verlagen van commissies bij het halen van groeitargets. Bij Rylee zien we onze klanten daarom ook YtD tientallen procenten groeien op Bol.

Ondanks de investering is mijn overtuiging dan ook dat Bol dit decenium veruit de grootste blijft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond