Accenture investeert in Alembic voor realtime inzicht in campagneresultaten met causale AI
Accenture heeft geïnvesteerd in Alembic , een AI-platform dat met causale analyses laat zien welke marketingcampagnes het grootste rendement opleveren en waarom. Met deze investering via Accenture Ventures gaan Accenture en Alembic een strategisch partnerschap aan om klanten te helpen de effectiviteit van hun marketing dynamisch te meten en met AI-inzichten hun omzet te laten groeien.
Realtime inzicht in campagneresultaten
Twee derde van de marketingleiders heeft moeite om aan stakeholders duidelijk te maken wat het effect van de marketingcampagnes is op de bedrijfsresultaten, volgens recent onderzoek van Gartner1. Het causale AI-platform van Alembic bundelt data uit alle marketingkanalen — van broadcast en sociale media tot siteverkeer en directe klantcommunicatie — en koppelt deze aan verkoopcijfers. De causale AI-technologie laat zien welke acties echt effect hebben en ziet wat oorzaak en gevolg is. Vervolgens geeft het platform elk kanaal een duidelijke impactscore. Zo krijgen organisaties realtime inzichten om hun marketingbudget gerichter in te zetten en wordt de impact van campagnes op de omzet direct zichtbaar.
“Met de technologie van Alembic kunnen organisaties met zekerheid zien wat hun marketing écht oplevert. Door oorzaak en gevolg inzichtelijk te maken, wordt het veel makkelijker om keuzes te maken die groei versnellen,” zegt Rob Knigge, Country Managing Director van Accenture Nederland. “Hierdoor krijgen klanten duidelijke inzichten, kunnen teams sneller schakelen en investeren organisaties met meer vertrouwen in de initiatieven die het meest bijdragen aan hun groei.”
Complexe data inzichtelijk gemaakt
Waar andere meetmethoden vaak slechts een deel van de data benutten, kan Alembic juist grote en complexe databronnen analyseren. Hierdoor maakt het ook de impact inzichtelijk van lastig meetbare activiteiten zoals merkcampagnes, sponsoring, events en organische social posts — zelfs wanneer de hoeveelheid klantdata snel groeit. Daarnaast verwerkt het platform marktveranderingen, zoals nieuw beleid, zodat bedrijven sneller kunnen inspelen op deze ontwikkelingen en hun budget direct kunnen bijsturen.
Tomás Puig, oprichter en CEO van Alembic, voegt toe: “Deze investering en samenwerking met Accenture zal ons helpen meer bedrijven te bereiken die willen begrijpen wat hun resultaten echt drijft. De meeste bedrijven hebben geen gebrek aan data. Ze hebben weinig antwoorden, en daar maakt ons platform het verschil. Het geeft ons de rekenkracht om in realtime te zien wat er echt werkt en welke acties groei veroorzaken. Samen maken we die gegevens helder en toepasbaar, zodat leiders direct weten welke stappen ze moeten zetten.”
Patritia Pahladsingh, CEO van Accenture Song Nederland, vult aan: “Deze samenwerking tussen Accenture en Alembic brengt een nieuwe manier van meten. Alembic bouwt voort op bestaande methoden, zoals marketingmix modelling, maar kan veel meer factoren tegelijk analyseren. Waar meting vroeger vaak een bijzaak was, geeft Alembic ons nu scherp inzicht in zowel het grote geheel als de details.”
Strategische AI-samenwerkingen
Accenture Song helpt organisaties onder andere om hun rendement beter te meten. Dit gebeurt mede door het opbouwen van sterke, strategische samenwerkingen met innovatieve AI-bedrijven:
Aaru helpt bij de proactieve marketingstrategie
Writer verbetert contentcreatie
AI Refinery helpt om sneller slimme campagnes te creëren en uit te voeren
Alembic support bij het opschalen en verbeteren van marketingattributie en analyses
De marketing- en communicatiefunctie van Accenture zelf test de technologie van Alembic om de effectiviteit van zijn eigen campagnes te meten.
De Series B-financieringsronde van Alembic werd geleid door Prysm Capital en Accenture, met deelname van Silver Lake Waterman, Liquid 2 Ventures, NextEquity, Friends & Family Capital en WndrCo.
1 Gartner, ” Hoe CMO’s de waarde van marketing kunnen bewijzen met digitale handel ,” door Greg Carlucci, Ant Duffin. 15 april 2025.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.