Hét sociale medium voor amateurvoetballers is nu officieel live

Amateurvoetballers hoeven niet meer anoniem hun wedstrijden te spelen. Echte Voetballers biedt spelers en hun fans vanaf vandaag een eigen platform waar ze met elkaar en andere liefhebbers hun mooiste voetbalmomenten kunnen delen. Echte Voetballers luidt hiermee een nieuw tijdperk voor sociale media in.
Echte Voetballers (www.echtevoetballers.nl) wordt hét sociale medium voor amateurvoetballers in Nederland. Gebruikers kunnen op het platform filmpjes van mooie voetbalacties delen en kunnen die per type actie (doelpunt, panna, vrije trap, redding, etc.) en per filmer, speler en per club raadplegen. Echte Voetballers heeft ook ranglijsten voor de best gewaardeerde en meest bekeken video’s, filmers, spelers en clubs. Op basis daarvan worden Filmers, Spelers en Clubs van de Maand verkozen. Spelers zien de hoogtepunten van hun wedstrijden terug en (her)beleven de geweldige voetbalmomenten met elkaar en hun vrienden. De aantrekkelijkste acties van een speler komen op zijn of haar persoonlijke pagina. Ook clubs hebben een eigen pagina.
In de schijnwerpers
‘Echte Voetballers is dé plek waar al het mooie van het amateurvoetbal samenkomt’, zegt Edwin van Rooyen, oprichter van het platform. ‘Op de amateurvelden zie je ieder weekend schitterende acties en doelpunten, zeker bij de jeugd. Maar we zien daar nooit wat van terug. Met Echte Voetballers brengen we daar verandering in. We zetten de spelers en hun clubs in de schijnwerpers.’
Social media 2.0
Echte Voetballers is het eerste sociale medium dat een specifieke doelgroep bedient. Facebook, Twitter en Instagram zijn generieke sociale media, die een algemeen publiek bedienen. Iedereen kan met iedereen delen wat hij of zij wil. Op Echte Voetballers draait alles om voetbalvideo’s en zijn het voetballers en hun fans die van het platform gebruik maken. ‘Het internet blijft zich ontwikkelen en Facebook, Twitter en Instagram bestaan alweer een tijdje. Wij denken dat de aandacht van sociale media zich zal verplaatsen van een generiek interessedomein naar een specifiek interessedomein. Op specifieke sociale media vinden mensen sneller herkenning en erkenning.’
Verdienmodel
De primaire doelgroep van Echte Voetballers zijn voetballers in de leeftijd van 8 tot en met 18 jaar. De secundaire doelgroep bestaat uit voetballers van oudere leeftijd en andere voetballiefhebbers. Voor adverteerders is Echte Voetballers zeer interessant. Doordat Echte Voetballers een specifieke doelgroep bedient, weten adverteerders precies wie ze op het platform zullen bereiken. Daarbij komt dat genoemde primaire doelgroep (jongeren) voor adverteerders moeilijk te bereiken valt. Advertenties zijn de belangrijkste bron van inkomsten van Echte Voetballers, samen met sponsoring. Bedrijven (merken) kunnen hun bekendheid vergroten door zich aan de ranglijsten te verbinden.
Beroemde spelers
Op Echte Voetballers (ondertitel: ‘Scoren met video’s!’) maakt iedereen evenveel kans om met zijn of haar acties in de belangstelling te komen. Het maakt niet uit of iemand in de D1, de B5 of de F8 speelt, iedere speler kan een hit scoren – als de actie maar mooi of opmerkelijk genoeg is. Echte Voetballers biedt daarmee niet alleen een plek waar spelers voetbalmomenten kunnen (her)beleven, maar ook een nationaal podium waar spelers zelfs beroemd kunnen worden. De ranglijsten voegen een spelelement aan het platform toe. Zo ontstaat een competitie met video’s in de voetbalcompetitie.
Filmers als helden
Van Rooyen heeft het concept van Echte Voetballers al op kleine schaal uitgeprobeerd. Hij merkte dat het delen van korte voetbalfilmpjes veel enthousiasme bij spelers teweegbrengt. Dit vergroot hun voetbalplezier en versterkt hun binding met de club waar ze spelen. Degenen die filmen maken nadrukkelijk deel uit van het voetbalplezier. ‘Zij worden de nieuwe helden. De vader, moeder, broer, zus, vriend, vriendin of clubgenoot die zijn of haar smartphone pakt en even filmt, die maakt zich razend populair.’ Langs de lijn kan iedereen met een smartphone prachtige opnames maken. Als je een aantal vuistregels volgt, is het filmen ‘supersimpel’, zegt Van Rooyen. Daarnaast is het ook ‘ontzettend leuk’ om te doen. ‘Telkens weer voel je een prettige spanning: welke mooie acties ga ik deze keer met mijn camera vangen? Het is het moderne vissen.’
Maatschappelijke rol
Echte Voetballers is een beginnend bedrijf dat zich zeer bewust is van zijn maatschappelijke rol. ‘Met Echte Voetballers willen we in alle opzichten goed doen’, zegt Van Rooyen. ‘We promoten het amateurvoetbal, bieden een platform dat het voetbalplezier vergroot en een actieve sportbeoefening door kinderen en jongeren stimuleert.’ Naar zijn mening hoort het bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf dat verkopers van producten die niet bij een gezonde levensstijl passen, niet op het platform kunnen adverteren. ‘De fabrikanten van cola en chips hoeven zich niet bij ons te melden.’
Maatschappelijke projecten
Echte Voetballers heeft inkomsten uit sponsoring en advertenties nodig om het platform te beheren en verder te ontwikkelen. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Echte Voetballers houdt ook in dat straks, als er inkomsten zijn, een nader te bepalen percentage van de bedrijfswinst ter beschikking komt van maatschappelijk waardevolle initiatieven. Van Rooyen wil een apart platform inrichten waar indieners van projectvoorstellen hun plannen kunnen presenteren. De projecten met de meeste ‘likes’ krijgen dan financiering van Echte Voetballers.
Bètaversie
Echte Voetballers is een web-based applicatie, die dus online te benaderen is via een webbrowser. De website is ook responsive, waardoor het op alle apparaten kan worden gebruikt, van laptop tot mobiele telefoon. Het platform wordt vandaag in zijn bètaversie gelanceerd. Van Rooyen: ‘We hebben de website uiteraard getest, op verschillende apparaten en met een groep testers, maar we weten dat de gebruikers nog veel wensen zullen hebben. De komende periode gebruiken we om die wensen in kaart te brengen. Stap voor stap gaan we verbeteringen doorvoeren.’
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.