Industry Wire

Geplaatst door SIZO

2016: professionaliseringslag in B2B marktbewerking

Heerhugowaard – Het vak van de B2B marketeer is dynamischer dan ooit tevoren. De wereld om hem heen is continu in beweging. Denk aan de  opmars van digitale kanalen en social media, aangescherpte wetgeving en de continue stroom van nieuwe hypes zoals Big Data en Segmentatie. Toch houdt de B2B marketeer zich goed staande in deze dynamiek. Zo is het aantal B2B organisaties die gericht de markt segmenteren met 10% gegroeid ten opzichte van 2015. Dit blijkt uit onderzoek van B2B marketing intelligence dienstverlener.

Al jaren is Big Data een veel besproken onderwerp in B2B Marketing. Het ‘juiste gebruik’ van data was echter lange tijd voor de meeste organisaties nog een hele uitdaging. In 2016 zien we dat B2B organisaties Big Data steeds vaker als structureel onderdeel van het marketingproces zien. Waar er in voorgaande jaren vooral veel over Big Data gepraat werd zien we nu dat organisaties  ook daadwerkelijk diverse databronnen in een gestructureerd proces met elkaar combineren. Met de inzet van de juiste tools wordt data uit diverse bronnen ontsloten en wordt big data benut. 60% van de onderzochte organisaties combineert interne data met externe databronnen om tot betere inzichten te komen. Een groei van 15% ten opzicht van 2015.

Meer aandacht voor segmentatie
2016 is tevens het jaar waarin B2B organisaties de professionaliseringslag maken van segmenteren op bedrijfsniveau naar verfijnde segmentatie op basis van specifieke branchegerichte kenmerken en behoeftes. Segmentatie is niet nieuw , echter bij de meeste  B2B bedrijven hield dit op bij een segmentatie op basis van branche en bedrijfsgrote. Dit is niet meer afdoende in deze tijd. Segmentatie levert pas echt iets op, als je heel gericht je doelgroep segmenteert. Inmiddels zien we dat 73% van de B2B organisaties specifieke, branchegerichte kenmerken gebruikt om de markt te segmenteren. Ten opzicht van 2015 is dit een groei van 10%. 67% gebruikt daarbij tevens datamodellering om de segmenten nog gerichter te kunnen definiëren. Hiermee wordt ingezet om gericht content marketing te ontwikkelen.

Over SIZO
Sizo is toonaangevende speler in B2B marketing intelligence. In haar 14 jarige bestaan heeft Sizo ruim 1.200 bedrijven in Nederland bediend. Sizo ondersteunt met haar advies, marketing intelligence methodieken, tools voor marktbewerking en datakwaliteit oplossingen de grote B2B bedrijven in onder andere telecom, energie, automotive, vending en finance.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht