Europese fabrikanten brengen leads aan bij webwinkels

Niet affiliates, zoekmachines of koopjessites gaan belangstellende klanten bij webshops aanbrengen, maar fabrikanten. Producenten in Europa gaan webwinkeliers helpen om meer bezoek naar hun winkels te krijgen.
Zeker bij de duurdere producten komt er in tachtig procent van de gevallen een moment dat een consument zich wendt tot de site van de fabrikant. Hij wil weten wat de maker zelf over het item te melden heeft om die informatie af te zetten tegen de reclamepraat van van de winkel. Websites van fabrikanten zijn vaak digitale eilandjes zonder link naar de commercie. Daar wil ICEleads verandering in brengen.
ICEleads is een nieuw bedrijf dat fabrikanten gaat helpen om een ‘Koop Nu’-knop op hun site te zetten. Bij die knop komen directe verwijzingen naar online verkopers en informatie over de voorradigheid van het goed. Gratis, in real time.
De fabrikant brengt de winkelier verkeer aan dat anders verloren zou zijn gegaan. De shop krijgt een extra gelegenheid om een product te verkopen.
Het klinkt als een stoutmoedig concept, maar ondernemer Joris Kroese gaat het idee uitvoeren en vertrekt daarbij vanuit een solide basis. Hij nam het initiatief, benaderde iMerge voor deelname en bouwt de onderneming nu op. Martijn Hoogeveens houdstermaatschappij iMerge, waar ook de uitgever van productspecificaties Icecat onder valt, heeft een meerderheidsbelang.
Hoogeveen: “Icecat is een uitgever. ICEleads is een advertising medium. Het is een apart segment in de markt met wereldwijd een klein aantal partijen. Een voorbeeld van een concurrent is Channel Intelligence.” Is dit niet een feature die je als onderdeel van Icecat zou verwachten? “Nee, dit is echt een aparte product-marktcombinatie met zijn eigen mechanismen.”
Hoewel ICEleads en Icecat aparte bedrijven zijn, treden ze operationeel gezamenlijk op. ICEleads kan gebruiken maken van het verkoopteam van Icecat. Via die route worden fabrikanten in Europa benaderd om de ‘Koop Nu’-knop op hun sites te zetten. De 160 fabrikanten waar al relaties mee zijn selecteren welke van de 15.000 bij Icecat bekende winkels hun productfeeds op de fabrieksites mogen zetten.
Er lopen in Europa drie publieke proeven. Namen geeft Hoogeveen niet, maar het gaat om fabrikanten uit Azië, Amerika en Europa.
Op termijn zal de product-, lead- en verkoopinformatie uit Icecat en ICEleads met elkaar worden gecombineerd in rapporten voor fabrikanten. De fundamenten voor dat product worden nu gelegd.
Foto: Alaskan Dude (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
11 Reacties
sjoerd
Kunnen de fabrikanten niet zelf simpelweg een button toevoegen naar hun wederverkopers zonder dat daar een apart bedrijf voor bij betrokken is? #stommevraagmisschien
Joris Kroes
Fabrikanten beschikken niet over de (realtime) prijs- en voorraadgegevens van online winkeliers. Kopers willen direct bij de relevante productaanbieding van de wederverkoper uitkomen, niet op de startpagina van een winkel die het product vervolgens niet in het assortiment of op voorraad blijkt te hebben.
Joris
In aanvulling gelden andere redenen:
a. fabrikanten kunnen geen koppelingen met duizenden retailers inregelen (en onderhouden)
b. retailers willen niet met honderden fabrikanten koppelen
c. wij hebben internationale dekking, we kunnen daardoor op EMEA of wereldwijd niveau een deal sluiten
d. fabrikanten hebben de techniek niet in huis om tracking & rapportage te verzorgen
Ondanks dat we ons retailer netwerk ontsluiten is de fabrikant in charge over de partijen die uiteindelijk getoond worden (haar authorized business partners)
Nancy
Wij hebben het al…… kijk maar even hier naar.. Kost onze klanten verder niets…………
http://www.textilia.nl/nieuws/branche-in-beweging/nid9029-koppel-je-webshop-aan-de-voorraad-van-je-leverancier.html
Joris Kroese
Beste Nancy,
Onze dienst is ook gratis voor aangesloten retailers, maar jullie oplossing is anders. Jullie tonen de leveranciersvoorraad op de retailer website. Wij tonen de retailer (inclusief voorraad) op de fabrikantwebsite en zorgen dat de consument vanaf de fabrikantsite kan doorklikken en kopen bij de retailer.
robert
voor fabrikanten wordt het van belang hun merk te blijven laden, zodat de detaillist het product in zijn assortiment MOET hebben. anders zullen fijnmazig verspreide wederverkopers (met locale marketingpower) zich gepasseerd voelen en product van fabrikant niet meer in het assortiment opnemen
Joris Kroese
Beste Robert,
Door Iceleads op de fabrikantsite (=gratis leads + exposure op site voor retailer) zal de retailer zich juist betrokken en erkend voelen. Het sluit perfect aan bij een indirect business model van de fabrikant om je kanaalpartners (=gewaardeerde wederverkopers) op deze manier te tonen en kan juist een motivator zijn om voor een fabrikant te kiezen.
Sander Olislagers
Beste Joris,
Klinkt als een mooie initiatief. Uit nieuwsgierigheid; wat gebeurd er als meerdere online retailers hetzelfde product aanbieden? Ik zie zo voor me dat er 1 icelead button op de site van de fabrikant bij het product komt te staan.
Is het ook in te zetten voor de verhuur van producten ipv verkoop? Kan eventueel voor ons wel interessant zijn.
Joris Kroese
Beste Sander,
Hier zie je een voorbeeld van Intel, waarbij we meerdere aanbieders voor hetzelfde product hebben: http://www.iceleads.com/lb_iceleads_demo.aspx. De consument kan hier dus kiezen. De volgorde/ selectie van retailers wordt bepaald aan de hand van een aantal criteria waaronder conversie performance. (soms hebben we wel 40 aanbieders voor 1 product in een land). Verhuuraanbod zouden we technisch gezien kunnen importeren, maar op dit moment tonen we alleen koopprijzen en geen huurprijzen.
Wim Huurman
Goed concept, maar ik vroeg me af, waarom verhuren/verkopen de fabrikanten niet zelf. Ik kan me zo voorstellen dat ze een eigen webwinkel beginnen ofzo, of 1 preferred partner die dan ook weer lagere marges moet hanteren o.i.d.?
joris
@Wim: veel fabrikanten proberen dit ook, maar komen er daarna weer op terug omdat ze zien dat 95% van hun sales via het indirecte kanaal blijft lopen. (kijk naar Nokia die veel online shops weer sluit om zich op het indirecte kanaal gaan focussen). Een eigen shop / directe verkoop zorgt wel voor veel weerstand bij resellers en per saldo pakt het dan vaak negatief uit. Bovendien hebben fabrikanten doorgaans niet de middelen om miljoenen consumenten te bedienen qua support en logistiek.