-

Digital-only mobiele diensten zijn de toekomst van telco

Telecombedrijven moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Op zich hebben ze een goede uitgangspositie om dat te doen: ze hebben al een merk en een marktpositie en bovendien een groep klanten. Maar de churn-cijfers zijn hoog en van de infrastructuur alleen valt niet te leven. Dus zijn er nieuwe businessmodellen nodig.

De uitdaging voor bestaande telecombedrijven is dat nieuwe spelers de markt zullen betreden met proposities die bijzonder verstorend zijn en integraal onderdeel worden van hun grootse portfolio’s. Als telecombedrijven er niet in slagen om de klantverwachtingen bij te houden en liefst te overtreffen, dan blijft wellicht alleen de levering en wederverkoop van infrastructuur over. De strategische keuze die gemaakt dient te worden is dus of het telecombedrijf relevant blijft als een consumentenorganisatie.

Om de loyaliteit te vergroten zal je manieren moeten vinden waarop je met je dienstverlening klanten daadwerkelijk helpt in hun dagelijks leven. Er zijn verschillende proposities te bedenken die expliciet uitgaan van de klantbehoeften, zoals de roep om vertrouwen, transparantie en de maatschappelijke discussie omtrent gezond gebruik van apparaten in bijvoorbeeld de sociale context van een gezin.

Daarnaast ontstaan er zeker kansen naar aanleiding van aanstaande oplossingen als 5G, eSIM en de gerelateerde inbedding van aan internet geconnecteerde apparaten en services die alle een eSIM bevatten.

Toegevoegde waarde

Klanten zijn op zoek naar toegevoegde waarde en verwachten korting en handige bundels waarin diensten worden gecombineerd. Zowel telefonie als SMS zijn geen melkkoeien, dus is het handig om je te richten op data-only gebruikers. Consumenten geven al meer geld uit aan streaming services dan aan bioscoopbezoek – daar zijn interessante producten voor te bedenken. Denk aan de groeiende adoptie van IoT, die mogelijk wordt gemaakt door 5G. Er komen steeds meer smart home-toepassingen op de markt die connectiviteit nodig hebben. Hierdoor worden interessante, klantvriendelijke sales- en serviceproposities mogelijk.

Transparantie

Internet of Things zorgt ervoor dat er veel meer apparaten op internet moeten worden aangesloten. De eSIM maakt het mogelijk dat de SIM-functionaliteiten worden ingebouwd, met encryptie zodat de verbinding veilig is. Naast SIM-only krijg je dus ook eSIM-only abonnementen.

Daarnaast neemt de complexiteit toe als het aantal apparaten met een zogeheten eSIM-kaart stijgt. Een klant zit echter niet te wachten op zes verschillende facturen, maar wil het overzicht behouden. Ook dit is een interessante kans voor telco’s: help de gebruiker om zijn of haar abonnementen te managen. Het draait allemaal om een ecosysteem van digitale diensten die het leven van de gebruiker gemakkelijker maken.

Vertrouwen

Klanten weten maar zelden welke databundel perfect is voor hun behoeften en betalen vaak voor meer dan wat ze daadwerkelijk verbruiken. Veel organisaties bieden al de mogelijkheid om ongebruikte data op te sparen. Een stap verder is om ze ervoor te compenseren of een pay-per-use model op te zetten. Die flexibiliteit is wat de klant wil en een goede stap om een lange-termijnrelatie op te bouwen.

Snelheid

Telecom is nu een onzichtbare constante in het leven van gebruikers, tenzij er een storing is. Met de komst van 5G wordt het een zichtbaar onderdeel van dat leven. Telco’s kunnen een plek claimen op meer touchpoints. Op het oog minder groots maar net zo belangrijk is het feit dat de kwaliteit van 5G kan concurreren met kabelinternet. Mobiele services voor thuis worden de norm.

Content

Zoals gezegd is het bouwen en onderhouden van de netwerkinfrastructuur duur, terwijl de gebruiker niet bereid is voor die investering te betalen. Daarom gaan veel telecomspelers aan de slag met eigen content. Zij starten zelf streamingdiensten, produceren video’s of kopen de rechten op voor bijvoorbeeld grote sportevenementen.

Voor de consument is het waardevol om content bronnen te combineren en via artificial intelligence gewezen te worden op content en diensten die aansluiten bij het bestaande gedrag. Diverse proposities zijn denkbaar, waarbij het positief verrassen van de klant een manier is voor essentiële verhoging van loyaliteit.

In de whitepaper ‘The future of telecommunications is all digital’, wordt een aantal van de bovenstaande thema’s verder uitgediept en worden handvatten gegeven om direct van start te gaan. Download is gratis.

Deel dit bericht

1 Reactie

Peter

Helaas staan de Nederlandse providers nog niet te juichen over de eSIM.
Zo zouden ze het al kunnen openstellen voor de iPhone XS en iPhone XR, maar dat weigeren ze tot op heden.

Zie: http://www.esim.nl/nederlandse-providers-willen-esim-voorlopig-niet-ondersteunen/

Ben erg benieuwd wanneer de providers er niet meer omheen kunnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond