E-mail in travel: vooruitstrevend, stabiel of gemiddeld?
De travel branche was een van de pioniers onder de e-mailmarketeers: zij gingen als eerste serieus aan de slag en hebben dus ook de meeste ervaring met professionele e-mailmarketing. Maar zie je al hun ervaring en kunde ook terug in de bounce-, click to open- en doorklikratio’s? Oordeel zelf. Ik zet de laatste e-mailmarketing cijfers, trends en ontwikkelingen van de travel branche voor je op een rij.
Alle genoemde cijfers in deze blogpost komen uit de twaalfde editie van de e-Village E-mail Benchmark. De cijfers in deze benchmark zijn samengesteld uit ruim 3 miljard e-mails en ruim 8.500 campagnes van 700 vooraanstaande bedrijven in Nederland. In totaal komen 17 verschillende branches aan bod.
Betere database kwaliteit zorgt voor een lagere bounce ratio
De bounce ratio is een weerspiegeling van de kwaliteit van de database, dus hoe dichter bij 0,00%, hoe beter deze is. En op dat gebied scoort de travel branche altijd erg goed. Net als voorgaande jaren blijkt dat ook in 2014 deze branche met 0,30% een van de weinige branches is die met hun bounce ratio onder het jaargemiddelde van de gehele markt (0,31%) blijft. Maar dat is niet het enige. Wat ik vooral goed vind om te zien is dat de branche een grote verbeterslag heeft gemaakt op het gebied van datakwaliteit ten opzichte van vorig jaar toen de travel branche nog een bounce ratio van 0,43% had.
Hoogste open ratio verschuift naar Q1
Bleek uit de E-mail Benchmark van vorig jaar nog dat de open ratio van de travel branche het hoogste was in het derde kwartaal, in 2014 was dat juist het kwartaal met de laagste open ratio en scoorde het eerste kwartaal boven verwachting. Maar dat heeft geen gevolgen gehad voor het gemiddelde open ratio over het gehele jaar. Had de branche in 2013 nog een open ratio van 26%, nu is deze gestegen naar 29%. En net als vorig jaar is de open ratio van de travel branche per kwartaal relatief constant, dit in tegenstelling tot een groot aantal andere branches die per kwartaal flink schommelen.
Click-trough ratio travel branche klimt weer omhoog
De volgende stap naar conversie is natuurlijk het doorklikken in de e-mail. Binnen 3 tot 10 seconden na het openen van je e-mail bepaalt de ontvanger of hij doorklikt. Belangrijk dus om je mailing zodanig in te richten dat een klik bijna onontkoombaar is. In 2013 was de gemiddelde click-trough ratio (CTR) ten opzichte van 2012 flink gedaald. Was deze in 2012 nog 4,43%, in 2013 was hij nog maar 3,51%. Dit jaar zagen we de gemiddelde CTR weer terugkrabbelen naar 4%.
Maar net als bij de open ratio daalde ook de CTR ieder kwartaal in de travel branche. Er is zelfs een verschil van 1,2% tussen het eerste en het vierde kwartaal van 2014.
Lekker gemiddeld
De gemiddelde CTO per branche wijkt over de totale E-mail Benchmark genomen dit jaar minder af van het gemiddelde (14,34%) dan andere jaren. De travel branche is zelfs wel heel erg gemiddeld met een click to open ratio (CTO) van 14%. Daarentegen schommelt de mobiele CTO per branche flink. Voor de travel branche is de verdeling 5,13% mobiele opens tegenover 8,69% desktop opens. En ook dat is lekker gemiddeld.
Nu zijn de cijfers van de travel branche misschien wel erg gemiddeld. Dat zijn ze voor de andere branches zeker niet. Benieuwd wat de mobiele CTO is voor jouw branche en dan per kwartaal? Stuur even een e-mail naar redactie@e-village.nl, dan stuur ik je de exacte cijfers voor jouw branche. Vermeld in je e-mail even om welke branche het gaat.
Dinsdag blijft de populairste dag voor de travel branche
Wat is de beste dag om te verzenden? Als ik hier nou eens een eenduidig antwoord op had… Het is in ieder geval een gegeven dat je altijd zelf moet testen om het beste moment te bepalen. Dit is namelijk niet alleen afhankelijk van de doelgroep, maar ook van het type mailing dat je verzendt. Maar natuurlijk is het wel zinvol om eerst eens te kijken naar de gemiddelden in de markt. Al is het maar om van deze gemiddelden af te wijken! Wellicht levert dat voor jou de beste resultaten op.
Net als vorig jaar is voor de travel branche de dinsdag de populairste dag om te verzenden, maar dit jaar op de voet gevolgd door de vrijdag. De vrijdag is overigens volgens de E-mail Benchmark 2014 de absolute topdag voor e-mailverzendingen binnen de consumentenmarkt. Dus hoe gemiddeld de travel branche ook is op veel onderdelen, qua verzenddag zijn ze ietwat tegendraads.
Laat deze cijfers een inspiratie voor je zijn
Tja, de cijfers van de travel branche zijn misschien niet spannend of vooruitstrevend en bovenal erg gemiddeld qua cijfers. Maar dat betekent niet dat je niets uit deze blogpost kunt halen. De reden waarom ik hem vooral heb geschreven is om je te inspireren en te motiveren om eens goed in de branchecijfers te duiken en te kijken waar voor jou de winst te behalen is op het gebied van e-mailmarketing.
Je kunt een goed begin maken jouw statistieken te analyseren en die naast de branchecijfers te leggen. Dat zegt al een heleboel. Over hoe het nu is. Maar niet over hoe het kan zijn. Hoe ga je jouw ratio’s verbeteren? Daarbij moet je altijd goed in je achterhoofd houden dat ratio’s staan voor mensen, voor klanten en de mate waarin deze tevreden zijn. Hoe ga je in 2015 de klantbeleving verbeteren? Om die keuzes te maken werkt het vaak het beste om met andere markteers in gesprek te gaan. Sparring partners die voor dezelfde uitdagingen staan als jij.
*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van e-Village.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond