-

Fred van Leer’s podcast debuut met de ‘The Pride Side’

Mastercard lanceert de podcast ‘The Pride Side’. In gesprek met bijzondere mensen uit de queer community. Moedige beslissingen, ontroerende herinneringen maar vooral héél veel liefde.

In zijn podcastdebuut gaat Fred van Leer in gesprek met vier mensen uit de queer community over de ‘Pride Side’: de drijfveren en obstakels in het (queer) leven en wat hen gelukkig maakt. Mastercard wil door middel van deze podcasts een platform geven aan belangrijke verhalen uit de queer community. Menselijke, grappige en ontroerende verhalen die een podium verdienen.

In de vierdelige podcastserie is een hoofdrol weggelegd voor drag queen Ma’MaQueen, activist Deen Groothuizen, actrice en danseres Marie-Léa en internationaal topmodel GiaBab: vier rolmodellen uit de community die ieder hun eigen verhaal vertellen.

Fred van Leer stelt zich kwetsbaar op in zijn rol als interviewer: “Toen ik hiervoor gevraagd werd en hoorde wie de gasten zouden zijn, werd ik nieuwsgierig. Het zijn alle vier bijzondere mensen, met een net zo bijzonder verhaal. Het heeft mij in ieder geval geraakt en aan het denken gezet. Door te luisteren en vragen te stellen hoop ik bij te dragen aan meer begrip en vooral liefde voor de queer community”.

Gezien en gewaardeerd worden

De podcast is een verzameling van verhalen die draaien om het zijn van jezelf en om gezien en gewaardeerd te worden voor wie je bent. Voor mensen uit de queer community is dat nog niet altijd even vanzelfsprekend. Zo vertelt Marie-Léa dat zij als trans vrouw regelmatig te maken krijgt met stereotyperingen. “Dat wij ‘doen alsof’, dat het iets is waar je voor kiest.”Volgens de actrice en danseres zit dat anders. “Dat werkt niet zo. Als het een keuze zou zijn, dan kies je voor hetgeen wat makkelijk is en queer zijn is ongelofelijk zwaar.”

Voor iedereen

Volgens Jan-Willem, Country Manager bij Mastercard Nederland, is deze podcast bedoeld voor iedereen. “Iedereen verdient het om te zijn wie die is. Ik ben er trots op dat wij deze inspirerende verhalen kunnen delen, waar we allemaal veel van kunnen leren. Er is immers nog een lange weg te gaan op het gebied van acceptatie.” Hij vervolgt: “Als jarenlange bondgenoot van de LGBTQIA+-gemeenschap hebben we de kans om verandering teweeg te brengen. Onder andere middels deze podcast willen wij een steentje bijdragen aan de acceptatie van je true self door inzicht te geven in de persoonlijke levens van mensen uit de community.”

True Name onderzoek

Onderzoek van Mastercard toont dat 5,3 procent van Gen Z identificeert zich als non-binair. Voor veel mensen in de LGBTQIA+-gemeenschap geeft de naam op hun creditcard of betaalpas níét hun ware identiteit weer. Daarom bieden we samen met onze partners de mogelijkheid om de gekozen naam op de kaart te zetten in plaats van de geboortenaam. Hiermee wordt een groot pijnpunt voor de transgender en non-binaire communities verzacht.

Het True Name onderzoek in opdracht van Mastercard is het eerste onderzoek dat op zo’n grote schaal onderzoek doet naar non/binaire community’s. Boris Helleman, Manager Marketing bij Mastercard, vindt dat bijzonder: “Wij zochten data om meer te vertellen over wat die doelgroep beweegt, maar er was geen onderzoek beschikbaar. Nu doen wij dat zelf in 25 landen in Europa en Noord-Amerika. Hierdoor komen hele interessante inzichten naar voren. Bijvoorbeeld: 59 procent van non-binaire mensen ervaren wel eens een onveilig gevoel als ze afrekenen. Door een naam die niet matcht met hoe je eruit ziet. Dit kan een aanleiding zijn tot agressie, discriminatie of weigering. ”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De vier afleveringen zijn ook te beluisteren in alle podcast apps (o.a. Spotify, Apple Podcasts, Podimo).

In de eerste aflevering gaat Ma’MaQueen in op het ontstaan en de acceptatie van drag. In aflevering twee geeft Deen zijn visie op masculiniteit en het belang van het hebben van een rolmodel. De derde aflevering draait om Marie-Léa, die vertelt over stereotyperingen waar zij mee te maken krijgt. De laatste aflevering is met Gia Bab, waarin ze vertelt over haar internationale modellencarrière als trans vrouw en de obstakels en mispercepties die ze hier heeft meegemaakt.

Over Mastercard

Mastercard is een wereldwijd betaaltechnologiebedrijf. Het is onze missie om een inclusieve digitale economie te creëren waar iedereen, waar dan ook, profijt van heeft. Dit doet Mastercard door transacties veilig, eenvoudig, slim en toegankelijk te maken. Door middel van veilige data en netwerken, samenwerkingen en passie, helpen onze innovaties en oplossingen individuen, financiële instellingen, overheden en bedrijven bij het realiseren van hun doelen. Met activiteiten in meer dan 210 landen en gebieden bouwen we aan een duurzame wereld met onbetaalbare mogelijkheden voor iedereen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond