-

Augmented reality laat gebruikers Rembrandt-schilderij binnenlopen

Met de Rembrandt Reality app kun je met behulp van augmented reality het schilderij De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp instappen. Voor alle mensen – vooral jongeren – die niet per definitie naar het Mauritshuis komen.

Strategie
  • Laat mensen een schilderij in lopen
  • Met behulp van augmented reality
  • Jongeren in contact brengen met cultuur

In een eerdere versie van de app zat meer interactie. “Maar in gebruikersonderzoek merkten we dat mensen moeite hadden met een niet-lineair verhaal”, vertelt Ivo Hoekstra, Digital Media Producer van het Mauritshuis. “Je hebt sowieso twee handen nodig om je telefoon of tablet te bedienen en er is direct zoveel te zien en horen, dat we hebben besloten de gebruiker iets meer bij hand te nemen.”

Met behulp van augmented reality (AR) plaats je een virtuele poort in de fysieke wereld. Je moet letterlijk door de poort lopen om ‘in’ het schilderij te stappen en 360 graden rond te kunnen kijken. Daar waar je je zicht over laat gaan, verschijnen hotspots met verhalen over elementen uit het iconische werk van Rembrandt. De voorstelling is met acteurs in een opstelling met zeshonderd spiegelreflexcamera’s heel precies in de sfeer van het werk vastgelegd.

Gebruikers moeten veel tegelijk begrijpen, stelt Cees Dingler. Hij is creative director van Capitola, het bureau dat de app voor en met Nationale-Nederlanden en het Mauritshuis maakte. “Mensen staan in het begin echt even te kijken hoe je de ervaring in moet lopen. Op het moment dat je nog meer toevoegt, word je uit het verhaal gehaald.” Het idee om het mogelijk te maken een schilderij in te lopen, komt van Nationale-Nederlanden. “Het is een leuke manier om een schilderij bij de mensen thuis te brengen”, zegt Daniël Doornhein, manager Branding & Events. “Met name jongeren willen we in contact brengen met cultuur.”

Doelstellingen
  • Jongeren aanspreken
  • Kunst zo breed mogelijk delen

De combinatie jongeren en musea is best een lastige, vervolgt Doornhein. Ze hebben vaak een telefoon of tablet in hun hand. “Daarom hebben we gekeken hoe we dat aspect onderdeel konden maken van een culturele ervaring.” Het Mauritshuis vindt het belangrijk dat bij het creëren van nieuwe dingen deze ook toegankelijk zijn voor mensen ‘die niet per se ooit in Het Mauritshuis zullen komen’. Hoekstra: “Je ziet hier veel Japanners, maar er zullen er ook genoeg zijn die het geld voor zo’n reis niet hebben. Ons doel is de mooie verhalen die we over de kunst hebben zo breed mogelijk te delen. Bijvoorbeeld in de vorm van een app als deze. En met de gebruikte techniek hopen we natuurlijk een wat jongere doelgroep aan te spreken, zonder er te dik bovenop te leggen dat ze vooral ook naar het museum moeten komen.”

Knelpunten
  • Complex project
  • Juiste toon en sfeer zoeken

De grote uitdaging was om het verhaal met alle drie de partijen neer te zetten. “Dit project is zo complex, dat je de betrokkenheid van alle partijen nodig hebt om het echt goed te laten worden”, zegt Dingler van Capitola. “Je deelt allemaal een gezamenlijk belang, maar er zitten altijd nuances in.”

De directeur van Het Mauritshuis was in eerste instantie terughoudend. “Dat begreep ik volledig, want als je het niet goed genoeg doet, is het niks. De magie zit echt in het monnikenwerk.” Neem de kostuums: die zijn ergens uit Oost-Europa gehaald. “Als je daar al een foutje maakt, door de verkeerde stoftextuur te hebben, dan voel je dat direct. Dan denken mensen dat het een verkleedkist is.” Het wordt al snel een karikatuur, beaamt Hoekstra van Het Mauritshuis. Hoe gedetailleerd het is aangepakt, illustreren de ‘virtuele transplantaties’ van huid en haar: “Nadat een algoritme de beelden uit de opstelling met zeshonderd camera’s aan elkaar had geplakt, moesten onze 3D-dokters aan de slag. Zij hebben haar voor haar erop gezet.”

Resultaten
  • Tienduizend downloads na eerste maand

Een maand na de lancering van Rembrandt Reality is de app volgens Doornhein tienduizend keer gedownload. “En het heeft de potentie om op dezelfde manier door te groeien. Gedurende het hele jaar pakken we momenten om de campagne te herladen.” Belangrijkste driver om tot downloaden te komen, was de activatievideo voor de sociale kanalen. “Daar zijn miljoenen views mee gehaald.”

Financiën

“Het project heeft veel tijd en effort met elkaar gekost”, zegt Doornhein. “Als je kijkt naar wat er is opgeleverd, zijn prijs en kwaliteit mooi in verhouding.” Capitola zegt zo’n tachtig procent in huis te hebben gemaakt. Dingler: “Voor dit project is het belangrijk om alle expertise in huis te hebben, anders is het onbetaalbaar.”  

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond