Case: Knab bedankt klanten met gepersonaliseerde out of home schermen
Onlangs bedankte Knab zijn klanten met gepersonaliseerde billboards door heel Nederland. Hoe hebben ze van maar liefst 11.000 klanten voornamen kunnen laten zien op digitale schermen bij hen in de buurt?
Een uitdagende puzzel voor een strakke out of home planning
De uitdaging was om binnen de beschikbare advertentieruimtes alle klantnamen op een redelijk tijdstip te tonen op een scherm dicht bij hen in de buurt. Maartje Luns, campagnemanager bij MobPro: “Dit was een leuke puzzel, er is genoeg ruimte om iedereen een spot te geven, maar we wilden iemand niet om vier uur ‘s nachts naar een scherm sturen. Een duidelijke planning was cruciaal zodat klanten precies wisten waar en hoe laat hun voornaam zichtbaar zou zijn”.
Het aantal beschikbare ruimtes is afhankelijk van de loop. Digitale schermen laten per minuut meerdere advertenties zien, waarna deze na de minuut zich weer herhaalt. Maar, dit verschilt per scherm. Er zijn ook schermen met loops van drie minuten. Deze factor bepaalt hoeveel namen er per scherm, per dag getoond kunnen worden – en dus hoeveel schermen je per dag moet inzetten om iedereen voorbij te laten komen.
HTML5 creatives voor digital out of home op grote schaal
Behalve een slimme planning, vroeg de schaal van de campagne ook om een flexibele creatieve oplossing. Want, net als dat elk scherm een andere loop hanteert, kent ook ieder scherm een andere afmeting of resolutie. In dit geval impliceert het dat een creatie (naar design van reclamebureau Lijm Amsterdam) niet alleen moet worden aangepast aan de naam, maar óók aan de specificaties van het scherm waarop deze wordt getoond. Danny Kwaks, creative developer bij MobPro: “Het zou neerkomen op een productie van 11.000 unieke creatives. Dat is uiteraard niet wenselijk, dus benutten we een efficiëntere techniek: HTML5”.
Met HTML5, dat de techniek van HTML, CSS en Javascript combineert, paste de creatie zich op het juiste moment en op de juiste locatie automatisch aan met de betreffende voornaam en de nauwkeurig resolutie. “Je moet nog wel rekening houden met kleine, maar belangrijke, hygiëne factoren. Bijvoorbeeld, dat lange voornamen niet afgekapt werden op het billboard. Dat zou zonde zijn”, vult Danny Kwaks aan.
#ikwordbedankt: Knab klanten bewonderen eigen scherm in hun stad
Per mail en actiesite vroeg Knab uit of zij het leuk zouden vinden om hun voornaam op een billboard te zien. Vervolgens werden zij op basis van de slimme mediaplanning, ingeseind op welke dag, tijdstip en specifieke locatie hun naam zichtbaar zou zijn.
Zo verzamelden zich afgelopen weekend groepjes Knab klanten bij diverse digital out of home schermen door heel Nederland voor selfies met ‘hun’ billboard. Deze werden trots gedeeld op social media, onder de hashtag #ikwordbedankt.
Anne Ruth Groen, manager merk & communicatie bij Knab: Anne Ruth Groen, manager merk & communicatie bij Knab: “Voor de medewerkers van Knab is dit de ultieme manier om te laten zien hoe blij wij zijn met onze klanten. Hoe te gek is het dat we een massa mediaal kanaal inzetten om onze klanten persoonlijk te bedanken?”
Over de auteur: Maartje Luns is campagnemanager bij Mobpro.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond