-

DeOnlineDrogist.nl groeit naar omzet van 29 miljoen euro

Begin 2018 heeft DeOnlineDrogist.nl haar kantoorruimte verdubbeld. “We hebben 2017 afgesloten met een omzet van 29 miljoen euro”, zegt medeoprichter en online directeur Joachim de Boer, meer dan één miljoen euro omzet per medewerker. Waar die groei vandaan komt? “We groeien qua vindbaarheid. In ons vak is dat handmatig werk en echt een specialisme op zich.”

Het bedrijf, dat is opgericht in 2007, is ontstaan vanuit een eerdere onderneming waarin er werd gehandeld in elektronische sigaretten. De verkoop van e-sigaretten liep goed, maar vanwege striktere wetgeving mochten ze alleen nog verkocht worden wanneer er een gediplomeerd drogist in huis was. Aangezien er nog nauwelijks online drogisterijen actief waren, zagen Joachim en zijn compagnon een gat in de markt. Ze haalden een biochemicus binnen en probeerden vervolgens met een snelle, servicegerichte webwinkel het verschil te maken in de branche. “Ik maakte destijds webwinkels en wist dus wel waar een goede shop aan moest voldoen.” Het ruime assortiment van 40.000 artikelen en het gemak van online winkelen zorgden er vervolgens voor dat DeOnlineDrogist.nl al snel een belangrijk marktaandeel wist te veroveren. Dit bleek achteraf een gouden zet, want al binnen enkele jaren mocht DeOnlineDrogist.nl zich marktleider noemen. En deze positie heeft het bedrijf nog altijd stevig in handen.

Amsterdamse kantoor groeit naar 450m²

Waar het bedrijf in 2016 – met een omzet van 21 miljoen euro – genoegen moest nemen met de 62e plek in de Twinkle top100, groeit het nog ieder jaar met dubbele cijfers. En dat is reden voor uitbreiding. Het kantoor in Amsterdam is op dezelfde verdieping uitgebreid van 200 naar 450 vierkante meter. Het is verbouwd met sportruimte, douche en extra spreekkamers. Maar ook het kantoor zelf is fors groter, want ook het aantal mensen neemt nog altijd toe. Deze zullen hoofdzakelijk de huidige groei van de klantenservice en marketingafdeling moeten gaan bezetten.

‘We doen dingen graag in eigen beheer’

Nog altijd draait DeOnlineDrogist.nl op de grotendeels zelfgebouwde shop. “De concurrentie zit vrijwel allemaal op dezelfde module. Wij zijn wat dat betreft best wel een vreemde eend in de bijt, maar als voormalig programmeur houd ik er wel van om dingen op mijn eigen manier te doen.” Inmiddels zijn er vijf programmeurs in dienst, die zich volledig bezighouden met het doorontwikkelen van DeOnlineDrogist.nl. “Ik besteed dingen niet graag uit aan externe partijen. Het idee dat we de kennis in eigen huis hebben en dingen snel kunnen realiseren, geeft me rust.”

Ook op het gebied van SEO heeft het bedrijf alles lang in eigen huis gehouden. Bureaus komen volgens Joachim vaak binnen met mooie salespraatjes, om na het tekenen van het contract alles over te laten aan een junior marketeer. “Dan doe je in feite een stapje terug en dat is voor ons geen optie. Omdat vindbaarheid voor ons van essentieel belang is, hielden we dit graag in eigen huis.”

Niet alleen SEO is belangrijk voor DeOnlineDrogist.nl, ook de AdWords-campagnes verdienen de nodige aandacht. Bij veel branches is het voeren van een gerichte campagne – mits je natuurlijk voldoende te besteden hebt – deels te automatiseren. Maar als drogist heb je te maken met tal van regels, die niet altijd even inzichtelijk zijn. “Je zou denken dat de Nederlandse wetgeving veel regels heeft, maar de richtlijnen van Google zijn nog veel strikter.”

‘Google heeft zijn eigen regels, en die zijn nergens weergegeven’

Vooral die laatste tak blijft een spannend onderdeel. Want de strenge regelgeving, waardoor DeOnlineDrogist.nl ooit is ontstaan, vormt nog altijd een rode draad binnen het bedrijf. Dat dit bij drogisterij-artikelen complex is, is een understatement. “Juridisch is op dit vlak veel geregeld, maar Google heeft ook haar eigen regels en die staan nergens duidelijk weergegeven.” Zowel bij de SEO als SEA wordt er daarom nog veel handmatig nagekeken.

Het bedrijf werkt hiervoor samen met AdResults, dat een Google AdWords tool heeft ontwikkeld waarmee een eerste check wordt gedaan. Maar daarna wordt elke campagne nog handmatig gecontroleerd. Dat is intensief, maar volgens De Boer is dat de enige manier. “Voor ons het is het extreem belangrijk dat het goed gebeurt. Onze SEO of SEA overlaten aan iemand die niet exact weet waar hij mee bezig is, staat gelijk aan digitale zelfmoord.”

Voor je het weet heb je volgens De Boer een campagne lopen waar bij de cross-sell-artikelen per ongeluk een verboden product wordt getoond. “Veel retailers zijn van mening dat de hele marketing geautomatiseerd moet worden, maar door alle regelgeving – die ook nog eens doorlopend verandert – is dat voor ons vrijwel niet mogelijk. We zitten er continu bovenop. De angst voor penalty’s is nu een stuk kleiner geworden.”

‘Google AdWords zorgt voor 30 procent van de omzet’

De Google AdWords-campagnes zijn goed voor zo’n 30 procent van de omzet. Het loont dus de moeite om dit goed te doen. De omzet vanuit Google AdWords-campagnes is de afgelopen drie jaar met 350 procent gestegen, en wordt steeds belangrijker, aldus De Boer. Dit is vooral het geval bij zoekopdrachten die via de mobiel worden geplaatst, omdat de organische resultaten onder de fold verdwijnen.

Waar veel andere spelers uitwijken naar het buitenland, stenen winkels openen of andere reclamevormen willen uitproberen, ziet De Boer nog voldoende groeikansen binnen de huidige werkwijze. “We groeien al jaren op rij met ruim 30 procent, puur door een gerichte inzet van SEO en SEA. Google komt continu met nieuwe updates, dus ik ben ervan overtuigd dat we alleen al met het nog verder optimaliseren van onze betaalde en organische Google-resultaten deze groei nog wel even kunnen vasthouden.”

Deel dit bericht

13 Reacties

Mieke

Jammer dat dit hele artikel een commercieel praatje js voor Adresults. Meteen ook een paid backlink in het artikel naar deonlinedrogist.nl, dat is tegen de regels van google in.

Mike Soes

Zonde dit. Nul inzicht, hoop geblaat. Bovendien wordt er complete nonsense verkondigd. Dit bedrijf is zeker geen marktleider, of ooit geweest. Ze lijken het volledige assortiment van 1 groothandel te voeren. Nul innovatief dus.

Hans

@Mieke : Heel het principe van bloggen op Emerce is commercieel. ( Je betaald om je blog te laten publiceren op Emerce). Dus dan is het toch logisch dat AdResults eigen reclame wilt maken met een klant van hun ?

Gijs Vroom - EMERCE

@Hans, Nee, dat is niet zo. Dit is niet een betaalde blog. AdResult heeft niet betaald voor deze post.

Als ik het lees, vind ik het artikel tot “Het bedrijf werkt hiervoor samen met AdResults, dat een Google AdWords tool heeft ontwikkeld waarmee een eerste check wordt gedaan. : okay. Vanaf dat moment in het artikel en door deze zin wordt het echter commercieel. We gaan het hier erover hebben.

We willen overigens wel cases publiceren, maar dan inderdaad vooral inhoudelijke informatie en niet “we hebben partij x in dienst genomen”.

Hans

@Gijs, Ow ok, was het voorheen ook niet betaald? En anders ben ik waarschijnlijk in de war met een ander (bekende) marketing blog-site. :S

Gijs Vroom

@Hans

We laten niet betalen voor het plaatsen van posts.

We kennen wel de volgende twee varianten:

1. Sponsored posts. Dit is buiten verantwoordelijkheid redactie en er staat groot boven Sponsored Post en de afzender is ook Sponsor. Om te zorgen dat de lezer zich niet vergist.

2. We helpen schrijven. Dus indien partij door ons wil laten redigeren of grofweg ideeën heeft maar niet goed is in zelf blogpost schrijven, dan doen wij dat betaald. Wij zullen echter in die teksten nooit iets commercieel aanprijzen. We zoeken dan echt naar de meerwaarde voor de lezer, dus feiten, informatie, learnings.

We kennen ook nog de WIRE, daar kan in principe elk bedrijf een (pers)bericht op zetten, we kijken dan alleen of het ‘nieuw’ is en of het in een bepaalde categorie valt zoals overname, nieuw project, lancering enz.

Erik de Bruijn

Mocht AdResults moeite hebben met het vinden van de juiste policies:

https://support.google.com/adwordspolicy/answer/176031?hl=en
https://support.google.com/adwordspolicy/answer/2430794?hl=en
https://support.google.com/merchants/answer/6150151?hl=en

Zoekresultaten 1 tot en met 3 binnen Google. 😉

Ted

Lekker commercieel stuk dit, slijm slijm Adresult.

Erwin - Blue2Blond

Getriggerd door deze publicatie, hebben we de technische SEO onder de loep genomen.

Uit dit vrijblijvend plaatsgevonden onderzoek kwamen bevindingen die we gepubliceerd hebben. Hieruit blijkt dat er op SEO vlak nog ruimte voor (meer) winst is.

https://www.blue2blond.nl/nieuws/748/seo-tips-voor-deonlinedrogist-nl.html

Sieb de Jong

Goed artikel van Blue2Blond. Laat zien dat er op technisch SEO nog behoorlijke optimalisaties liggen die blijkbaar geen prioriteit hadden, of gewoonweg niet op de radar van Adresults lagen door het ontbreken van kennis…

Begint nu behoorlijk pijnlijk te worden voor Adresults en de heer Slijm….

Robert Schippers - AdResults

Bedankt voor jullie feedback! Het is niet onze bedoeling geweest om alleen een commercieel verhaal op te houden, maar om een case neer te zetten waarin de samenwerking naar voren komt. DeOnlineDrogist heeft in AdWords meerdere keren een waarschuwing gehad van Google in verband met adverteren op termen die niet zijn toegestaan. Middels de tool die wij ontwikkeld hebben, hebben we nieuwe afkeuringen kunnen voorkomen. Iets dat voor DeOnlineDrogist van zeer groot belang is.

Voor wat betreft de SEO feedback: bedankt voor de analyse en ik kan niets anders zeggen dan dat er nog heel veel punten open staan. Dat neemt niet weg dat er ook heel veel wél is opgepakt (wellicht hadden we dit meer in detail kunnen benoemen wat welk effect heeft gehad). De structuur van de site (en dan heb ik het met name over de extreme hoeveelheid interne links naar filterURL’s), issues met het blog en een mobiele site op een subdomein die inmiddels vervangen is door een responsive site, het zijn allen voorbeelden van punten die wél zijn opgepakt. Dit zijn punten die niet snel en eenvoudig door te voeren zijn, maar wel een betere basis neerzetten en in het geval van DeOnlineDrogist direct verbetering hebben laten zien. Er staat ook nog een grote lijst open, waaronder ook site speed issues (niet alleen de site speed punten die genoemd worden in de analyse van van Blue2Blon, maar ook bijvoorbeeld http2, dat de site sneller moet maken). SEO is een continu proces, waarbij wij, de klant en de webbouwer samenwerken om zoveel mogelijk verbeteringen door te voeren. Mochten jullie meer details willen weten, kunnen jullie uiteraard altijd contact met ons opnemen!

Erwin Hofman - Blue2Blond

Robert,

HTTP2 was reeds benoemd, maar zou natuurlijk als lapmiddel gezien moeten worden doordat e.e.a. niet bij de bron wordt aangepakt.

In het kader van verbeteringen, heb ik het artikel op onze site aangevuld moet AMP, Google’s web-framework dat hoge ogen kan gooien voor DeOnlineDrogist.nl.

Mochten jullie een goede architectuur c.q. CMS nodig hebben om bij de basis te beginnen met optimalisatie, dan houden we ons aanbevolen. Check bijvoorbeeld eens hoe snel onze laatste oplevering (https://www.avgcloudregister.nl) is.

Robert Slijm - AdResults

@Erwin Hofman (Blue2Blond), Sieb de Jong & Ted Hartkamp (Oogst): bedankt voor jullie reactie, ik zie dat mijn compagnon (Robert Schippers) inmiddels al gereageerd heeft.

@Erik de Bruijn: de policy is ons uiteraard bekend en gebruiken wij ook als input voor onze eigen tool (AdWords beleidschecker). Uit ervaring weten wij dat deze lijst alles behalve compleet is. Deze vullen wij dus ook aan met data vanuit onze klanten (termen waarop Google afkeurt en die niet in de lijsten van het helpcentrum zijn opgenomen).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond