-

DiamondsByMe: ‘In 2017 met 40 procent gegroeid’

Waar de consument bij de traditionele juwelier uitsluitend kan kiezen uit het geboden assortiment, kan de klant bij DiamondsByMe zelf bepalen hoe het sieraad eruit komt te zien. Hiermee speelt eigenaar Remco Broekhuis in op de trend dat consumenten snakken naar items met een persoonlijk tintje. Een eigen merk opstarten vergt wel flink wat SEO- en SEA-inspanningen.

Als goudsmid van origine en eigenaar van meerdere goedlopende juwelierszaken weet Remco Broekhuis als geen ander wat in de smaak valt bij de hedendaagse consument. En ook de online wereld is voor hem bekend terrein. “Ik vond de mogelijkheden van het internet altijd al interessant, waardoor ik één van de eersten was met een webshop.”

Maar de belangrijkste reden voor het ontstaan van DiamondsByMe is Remco’s liefde voor het vak van goudsmid. Jarenlang werkte hij met veel plezier in zijn eigen atelier, maar op een gegeven moment had hij vier bedrijven en moest hij keuzes maken. “Met pijn in m’n hart verkocht ik mijn atelier. Van mijn materialen wilde ik echter geen afstand doen, want ik heb altijd al het idee gehad dat ze nog wel ergens van pas zouden komen.”

‘We zijn niet afhankelijk van grillen van de leverancier’

Door zijn passie voor het goudsmeden te combineren met de toenemende behoefte van consumenten om het product een eigen tintje mee te geven, kwam Remco op een nieuw bedrijfsmodel waar het online ontwerp van de klant centraal staat. Een bijkomend voordeel van deze nieuwe werkwijze is dat zijn aanbod onderscheidend is ten opzichte van de concurrent, die gebonden is aan het assortiment van de leverancier.

Naast het feit dat DiamondsByMe tegemoetkomt aan de klantvraag, zorgt de werkwijze ervoor dat Remco alleen nog voor de inkoop van edelstenen en diamanten afhankelijk is van externen. “De wereldwijde contacten die ik als juwelier heb opgedaan, komen me nu goed van pas. Bepaalde edelstenen zijn erg zeldzaam en die bemachtig je alleen als je de juiste ingangen hebt.”

SEO- en SEA-campagnes om het label op de kaart te zetten

Het neerzetten van een merk was nog wel een uitdaging. Normaalgesproken lift je als juwelier mee op de populariteit van de merken die je verkoopt, maar Remco moest zijn eigen label op de kaart zetten. “We hebben hierdoor nog geen grote naamsbekendheid kunnen opbouwen, waardoor we vrijwel volledig afhankelijk zijn van de SEO- en SEA-campagnes.”

Vanuit zijn juwelierszaken werkte Remco al samen met AdResults. Voordat hij hier terechtkwam, deed hij even zaken met een andere partij, maar dat ervoer hij als vrij dramatisch. “SEO en SEA zijn zo specifiek, dat moet je wel in de vingers hebben om het écht goed te doen.” Toen Remco DiamondsByMe eind 2013 lanceerde, betrok hij AdResults meteen bij zijn plannen. “Ik ben nu misschien nog een kleine jongen, mijn ambities zijn groot.”

Slimme aanpassingen voor betere Google-resultaten

“Zonder AdResults had ik DiamondsByMe nooit zo goed in de markt kunnen zetten”, vertelt Remco. Het bedrijf is verantwoordelijk voor SEO (websiteoptimalisatie en sitespeed), SEA (Google AdWords & Bing Ads), data feed management en social media marketing (Facebook & Instagram).  Zo maakte Remco’s vaste consultant voor de start met Google AdWords eerst een uitgebreide keyword-analyse, waarin alle mogelijke combinaties binnen de website zijn meegenomen. “We hebben veel zoekvolume op de term ring in combinatie met woorden als steen, kleur en materialen. AdResults adviseerde ons om deze opties binnen de shop mee te nemen als filter, want dan konden we direct vanuit AdWords op alle mogelijke  zoekcombinaties adverteren. De betreffende pagina’s waren immers al aanwezig binnen de website.”

En omdat het voor de webbouwer technisch niet mogelijk was om op korte termijn en binnen een realistisch budget een feed aan te leveren voor Google Shopping, maakte AdResults deze zelf. “Op basis van Screaming Frog is een bruikbare Google Shoppingfeed ontwikkeld, die inzetbaar is voor meerdere landen. Het zorgt maandelijks voor aardig wat handmatig werk, maar het creëert een veel betere zichtbaarheid in de Google-resultaten.”

Pionier van de branche

Ondanks dat Remco de branche al door en door kende en het concept goed had voorbereid, vond hij de lancering nog best spannend. “We hebben een vrij exclusief assortiment, dat ook nog eens uitsluitend online verkrijgbaar is.” Ook was Remco de eerste aanbieder van gepersonaliseerde sieraden in het midden- en hoogsegment, waardoor het dus nog maar de vraag was of het meteen zou aanslaan. Maar dit hield hem niet tegen. Gelukkig liet de eerste order niet lang op zich wachten.

“Het was meteen een aanvraag voor een bijzondere edelsteen”, zegt Remco. Sindsdien zijn er vele duizenden sieraden verkocht en groeit het bedrijf als kool. Zo is het bedrijf in 2017 weer met 40% gegroeid. Ongeveer 30 procent van de klanten kiest ervoor om het sieraad naar eigen idee vorm te geven. “Vanmorgen kregen we nog een order binnen vanuit Duitsland voor een ring met een smaragd ter waarde van 15.000 euro. Ondanks dat we inmiddels dagelijks bezig zijn met het maken van bijzondere sieraden, blijft het een eer als iemand het jou toevertrouwt om zoiets kostbaars te maken.”

Waar Remco bij zijn juwelierszaken regelmatig sieraden retour krijgt, valt dit bij DiamondsByMe alles mee. “Met een gemiddelde orderwaarde van 700 euro hebben wij geen impulsaankopen. Ook weten de meeste klanten heel goed wat ze willen. En om de consument een zo goed mogelijk beeld te geven van het eindresultaat, sturen we voor 10 euro een 3D-voorbeeld. Dit is ver beneden de kostprijs, maar het zorgt er wel voor dat we nauwelijks iets terugkrijgen.”

‘Ook in het buitenland liggen veel kansen’

Naast de Nederlandse markt, is DiamondsByMe actief in België en Duitsland. En zodra de nieuwe webshop gereed is, worden de Franse en Spaanse markt veroverd. Duitsland vormt op dit moment de belangrijkste groeimarkt. “Mensen geven daar veel makkelijker geld uit aan een bijzonder sieraad. Daarnaast zijn er slechts twee vergelijkbare spelers actief, waardoor dit enorme kansen biedt.” Op korte termijn opent Remco in Düsseldorf zijn eerste buitenlandse kantoor. En als het aan hem ligt, zal het zeker niet bij Europa blijven. “Ik streef naar wereldwijd succes. De mogelijkheden zijn er, dus waarom zou ik het niet proberen?”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond