-

Topmarketeers helpen virtueel een museum in zwaar weer

Wat gebeurt er als je slimme marketinghoofden van merken als Adidas, Arcadis, Hoya, L’Oréal, Danone, Philips, Unilever en vele anderen bij elkaar zet om een museum bij te staan in moeilijke tijden? Dan komt er niet alleen een plan, maar worden ook daadwerkelijk de handen uit de mouwen gestoken. Kijk mee over de schouder van deze top-marketeers en leer van hun uitdagende casus.

Natuurlijk heeft corona bijna de hele cultuursector hard geraakt. Maar het NEMO Science Museum kreeg een flinke klap; het is een van de weinige musea dat voor een groot deel de eigen broek ophoudt met entreegeld. Aangezien 80% van de inkomsten gegenereerd wordt door bezoekers, kwam dit museum acuut in zwaar weer terecht door de coronasluiting. Hoe hou je dit super leuke en vooral nuttige wetenschapsmuseum nu overeind?

Innoveren is vooral aanpakken en doorpakken

Wanneer het woord innovatie valt, komen er al snel vergezichten van lange brainstormsessies, werkgroepen, of van high tech tools en algoritmes die een oplossing bieden voor alles. Interessant om over te fantaseren, maar in de praktijk is innovatie vooral een kwestie van aanpakken en doorpakken.

De nogal uitdagende casus van het NEMO Science Museum blijkt een innovatietraject bij uitstek. Althans Jessica Heres, lid van de Amsterdam community Women in Marketing en senior marketing manager bij Oracle, ziet kansen. Ze reikt uit naar oprichter Rachel Canty, die we kennen van marketing agency The Introduction. Rachel is direct enthousiast. “De ervaring en ideeën van Women in Marketing konden we inzetten voor een persoonlijk en belangrijk doel.” Dit is niet even een projectje voor erbij. “Alle senior marketeers van grote merken hebben samengewerkt op een hele efficiënte manier. Tijd noch moeite zijn hierbij gespaard.”

Maar hoe haal je samen een doel?

Aan goede ideeën natuurlijk geen gebrek als je topmarketeers bij elkaar zet. Maar hoe zorg je dat je ook samen de eindstreep haalt en daadwerkelijk innoveert? Een extra uitdaging hierbij waren de fysieke beperkingen; samenkomen voor een brainstormsessie was bijvoorbeeld niet mogelijk tijdens de lockdownperiode.

Uiteindelijk besluit de community van Women in Marketing om aan de slag te gaan met de Oracle NEXT-innovatiemethode. Dit co-innovatieprogramma is al vaker succesvol is ingezet bij onder andere Nokia, Melia Hotels en de Britse National Health Service (NHS). Maar nu moest blijken of de methode ook werkt met alleen digitale communicatie. Veel kennis en kunde uit het netwerk samenbrengen is key, daarom moet het traject strak te georganiseerd worden. Het tienstapsmodel van NEXT is er op gericht om uitdagingen slim op te pakken en het resultaat (het idee of concept) te testen met echte gebruikers binnen tien tot veertien weken.  Er zit een idee achter deze relatief beperkte periode, vertelt Jessica. “We hebben vaak de neiging om teveel te doen in een project. Dan lopen projecten uit de hand, of kosten ze veel teveel tijd. De NEXT-methode laat zien dat je de focus houdt op innovatiedoelen als je ze in een korte periode doorvoert.”

Innoveren in een virtuele omgeving

In het geval van Nemo is gekozen voor een verkorte versie van de NEXT methode.  Via een virtuele brainstormtool  zijn vier sessies georganiseerd van ongeveer drie uur (allen na werktijd). Nemo bevond zich in zwaar weer, dus het was zaak om ideeën te genereren waardoor met een lage investering ( tijd, resources, geld, etcetera.) de grootst mogelijke impact wordt gegenereerd.

In groepen van 10 tot 20 personen, zijn er uiteindelijk vier top-concepten ontwikkeld waarmee NEMO direct aan de slag kan. Hierbij staan onder andere partnership-initiatieven centraal, zodat er meer B2B inkomsten gegenereerd worden. Een mooi resultaat, vindt ook Rachel Canty. “Ik kijk enorm uit naar de praktische uitwerking van de concepten de aankomende maanden.”

Wat kun je hiervan leren op innovatief vlak?

Een van de key spelers is onder andere video agency Formatique. Vincent Drubbel, co-founder van Formatique vindt het traject meer dan leerzaam. “Wat ik echt heb geleerd van dit project, is ‘blijf bij het plan’. Volg de methode als team. Vaak sla je onbewust, of uit ongeduld stappen over. Doe dit dus niet en werk alle ideeën stap voor stap uit naar werkbare oplossingen. Op deze manier wordt de input van alle deelnemers op de juiste manier gewaardeerd. Bij NEMO heeft dit geleid tot concepten die direct opgepakt worden en realiseerbaar zijn met de huidige beperkte middelen.”

De praktische uitkomst van dit innovatietraject biedt direct kansen, vertelt Jessica  “Een voorbeeld. Voor Covid-19 sprak Formatique al met NEMO over het gebruik van online video. Na de sessies zijn ze echt met de samenwerking gestart voor live online en hybride evenementen vanuit NEMO event spaces. Er lopen ondertussen verschillende producties. Het is geweldig om te zien dat dit niet alleen een oefening was, maar dat het voor NEMO direct concreet is.”

Kijk buiten je bedrijf

De NEMO casus benadrukt weer hoe belangrijk het is om ook af en toe buiten je eigen bedrijf te kijken. Zeker als het om (co-)innovatie gaat. Sara Cisamolo, Global Brand Manager bij Hoya omschrijft het mooi.  “De lock-down periode zorgde wellicht ook voor wat ruimte of flexibiliteit in onze agenda’s. Het creëerde in ieder geval een kans om deel uit te maken van een community – en bij te dragen aan de reactivatie van een lokaal initiatief. Voor mij voldoet het project voor het NEMO science museum in Amsterdam precies aan die behoefte.

Ik ben blij dat ik de ruimte tijdens de lockdown verstandig heb gebruikt om deel uit te maken van deze groep enthousiaste marketeers. En blij om concrete plannen en acties te zien na onze virtuele bijeenkomsten. Het was een kans om iets nieuws te leren en dat mee te nemen in ons eigen werk.”

Innovatie is meer dan alleen techniek

Achter innovatie gaat vaak een stuk technologische ontwikkeling schuil. Maar bij de NEXT methode wil dat niet zeggen dat die techniek ook van Oracle moet zijn. Als er een beter alternatief is kan daar ook gewoon mee worden gewerkt. In het geval van NEMO is er gezocht naar concepten die met de huidige middelen gerealiseerd kunnen worden. Als NEMO het vliegwiel weer draaiende heeft en ze willen opschalen, dan kan er altijd gekeken worden naar extra technologische innovaties en oplossingen. 

Elk bedrijf wordt nu meer dan ooit gedwongen om sneller innovaties door te voeren, vindt Jessica.Het is daarom belangrijk dat er een concept ontstaat dat werkt. Je laat de potentie zien van innovatie – waardoor je een organisatie sneller meekrijgt in het project en een cultuur van innovatie creëert.” Want, zo stelt Jessica “Techniek is uiteindelijk nooit de beperking bij innovatie.” 

Meer weten over Oracle en/of de prioriteiten van CMO’s in 2020? Download dan de whitepaper ‘Thriving in the Experience Economy: Priorities of a CMO in 2020‘.

Over de auteur: Josephina Frederika is eigenaar van Woordlab.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond