I-ROAS in Retail Media
Omschrijving
Data-gedreven Retail Media: ROAS geeft inzicht in hoeveel euro je verdient op je geïnvesteerde euro. Maar welk gedeelte daarvan is incrementeel? Unilever, GroupM en Jumbo hebben samen een test & learn plan ontwikkeld om de IROAS (incrementele ROAS) in kaart te brengen. Door gebruik te maken van klantinzichten uit het loyaliteitsprogramma Jumbo Extra’s, kan Unilever op basis van de resultaten de mediamix en investeringen optimaliseren.
Doel
In de dynamische wereld van Retail Media is de meetbaarheid van impact een essentiële pijler. ROAS (Return on Ad Spend) biedt inzicht in campagne-effectiviteit, maar geeft slechts een gedeeltelijk beeld. Het laat de cruciale vraag onbeantwoord: zou deze omzet ook zonder de campagne gerealiseerd zijn? Om de ware potentie van Retail Media te ontsluiten, richtten we ons op het meten van incrementele impact. Dit stelt merken zoals Unilever in staat de werkelijke toegevoegde waarde van hun campagnes te begrijpen. Door de incrementaliteit te kwantificeren, kunnen zij hun media-investeringen optimaliseren en een maximaal rendement behalen.
Resultaat
De vraag was niet alleen: ‘Werken onze campagnes?’, maar ‘Welke campagnes zorgen voor échte merkgroei?’ Een jaar lang hebben we samen met zes toonaangevende merken deze vraag onderzocht. Door zeventien klantcampagnes te analyseren, ontdekten we de ware incrementele impact en onthulden we de verborgen groeipotenties van Retail Media. Deze doorbraak stelde ons in staat om af te stappen van een standaard ROAS-benadering en te kiezen voor een investeringsstrategie die daadwerkelijk merkgroei stimuleert. Als first-mover in Nederland, samen met onze partners, hebben we deze essentiële metric inzichtelijk gemaakt en daarmee de lat gelegd voor Retail Media metingen in de toekomst.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond