-

Kledingmerk WAHTS: met standaardoplossingen naar een uniek resultaat

Kledingmerk WAHTS had een prachtige op maat gemaakte webshop, helemaal naar eigen stijl en smaak ingericht. Toch ging die vorig jaar op de schop en koos WAHTS ervoor om verder te gaan met een standaardplatform en -apps. Om juist zo op hun eigen manier in te spelen op alle veranderingen die de toekomst brengt. Oprichter Ulex Kostense en e-commerceverantwoordelijke Coen Fredriks vertellen waarom.

Kledingmerk WAHTS biedt high-end fashion voor mannen. Ze begonnen met een webshop en voegden daar pop-up stores en later een eigen brandstore in hartje Amsterdam aan toe. Ook verkoopt WAHTS zijn lijn via shop-in-shoplocaties in binnen- en buitenland. Met een nieuwe webshop speelt WAHTS nu in op een sterke (online) groei.

WAHTS zit inmiddels vol in die groeiperiode. Het kledingmerk, in 2012 opgericht, focust op ‘luxury casual en contemporary sportswear’. “Dat was lang een segment dat men hier nog niet begreep”, vertelt oprichter en directeur Ulex Kostense. “Maar wij wisten: de markt gaat veranderen. Grote Amerikaanse techbedrijven hebben een sterke invloed op de rest van de wereld. In hoe we werken, maar ook in hoe we ons kleden. Onze kleding past bij hun visie: comfortabel, maar wel sophisticated.” 

De door coronamaatregelen versnelde digitalisering boostte de vraag naar de kleding van WAHTS enorm. “Dat heeft een verandering getriggerd. Mensen begrijpen ineens waar we voor staan. En we groeien enorm hard.” Om die groei in goede banen te leiden, schakelde WAHTS de hulp van Shopworks in. Zij adviseerden om een heel nieuw platform op te zetten en hielpen WAHTS met de realisatie. De nieuwe shop ging eind van de winter live.

De hele supply chain koppelen 

Niet alleen de snelheid van de webshop werd verbeterd, het hele systeem achter de schermen ging op de schop. “We zijn ooit begonnen met een custom-made shop, helemaal in onze eigen stijl. Maar we hadden nog geen goed ERP (Enterprise Resource Planning)-systeem waar alle data in zat over de hele supply chain: van productontwikkeling en warehouses tot verkoop en finance. Nu we groeien en flinke ambities hebben, werd dat onmisbaar”, vertelt Ulex. “We wilden naar één ERP-systeem dat de ruggengraat van het bedrijf vormt.” 

Innoveren ‘from the shelf’ bleek de beste oplossing voor WAHTS: een webshop op basis van Shopify, gekoppeld aan bestaande technologie en apps en een aantal nieuwe slimme toepassingen om de gebruikservaring van de klant zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zo is de Shopify-webshop geïntegreerd met Fashion ERP van ITSperfect. Ook is er een koppeling gemaakt met e-mailmarketingplatform Klaviyo.

Onderscheiden met optimalisatie en online marketingtools

E-commerce-specialist Coen Fredriks: “Er was een tijd dat we ons met een custom webshop echt konden onderscheiden in de markt. Maar Shopify heeft een enorme vlucht gemaakt. Hun open source-insteek zorgt voor constante vernieuwing. Je hebt een degelijke oplossing die heel veel mogelijkheden biedt qua optimalisatie en online marketing. Dat is waar het e-commercespel nu gewonnen wordt.”

De meeste ontwikkelaars die apps voor webshops maken, lanceren deze als eerste op Shopify. De ontwikkelingen op het platform zijn daardoor altijd cutting edge, vertelt Coen. “Door deze standaardoplossingen in te zetten in plaats van veel tijd en geld te investeren in het ontwikkelen van eigen techniek voor een op-maat-gemaakte webshop, kunnen we ons budget nu richten op online marketing en optimalisatie.” Doorontwikkelen wordt daardoor in de toekomst ook makkelijker. 

Unieke features door standaardoplossingen

WAHTS gebruikt nu standaardoplossingen om hun klanten geheel in eigen stijl te helpen. Bijvoorbeeld bij het bepalen van de perfecte kledingmaat. Een klant geeft antwoord op vijf vragen die een size advisor op de site hen stelt. Over lichaamsbouw, lengte en gewicht bijvoorbeeld. Die gegevens worden gecombineerd met data over de maatvoering van verschillende producten. Daaruit rolt een maatadvies. “Daarmee beperk je retouren. En misschien nog wel belangrijker: je haalt frustratie bij de klant weg”, stelt Ulex. 

Ben je dan alsnog niet tevreden, dan is retourneren of ruilen makkelijker gemaakt. Zowel voor de klant als voor WAHTS. Dankzij een nieuwe Shopify-oplossing wordt ruilen een stuk makkelijker. Zo hoeft een klant niet langer te wachten op een ontvangen retour en terugbetaling voordat ze een nieuwe bestellen (met het risico dat deze dan is uitverkocht). Ook dringen ze zo terug dat mensen twee maten kopen (en dus ook betalen). “We waren al erg snel met het verwerken van retouren en terugbetalingen”, vertelt Ulex. “Toch willen we de consument nog meer service bieden. Snel ruilen met zo weinig mogelijk gedoe hoort daar ook bij.” 

Inspelen op trends dankzij ontwikkelingen van platform

WAHTS voorziet een aantal trends waar zij, dankzij hun nieuwe platform, nu makkelijker op in kunnen spelen. Coen: “Gepersonaliseerd shoppen gaat een vlucht nemen. We kunnen nu steeds beter segmenten in kaart brengen. Die vertaal je dan naar het individu. Daarna kunnen we met AI heel goed geautomatiseerd en toch persoonlijk adviseren en service verlenen.” Het lerend vermogen van het systeem zorgt ervoor dat het advies steeds beter wordt. Daarop vooruitlopend werkt WAHTS nu al met een configurator op de site, die suggesties doet voor combinaties van kledingstukken. “Mannen willen nou eenmaal graag advies over wat voor kleding ze kopen.”

Ook ziet het kledingmerk dat de omnichannel propositie ook in fashion steeds sterker wordt. “We gaan nog meer techniek verweven binnen de retail. Denk aan body scans in winkels om iemands maat te meten. En Click & Collect gaat zeker veranderen. Daar geloven we sterk in”, stelt Ulex. “Daar heb je ook sterke partners bij nodig. En wij geloven dat wij die gevonden hebben.” Ook gezamenlijke marketing over zowel online als offline kanalen is daarbij onmisbaar in de toekomst, voorspelt het innovatieve kledingmerk.

Klaar voor de toekomst

WAHTS is al even bezig op de Nederlandse markt en wil nu ook ambitieus inzetten op groei in het buitenland. Ulex: “En in de VS gaan we goed, met sterke partners. Mogelijk gaan we straks ook focussen op onze distributie en returns daar. Misschien dat we lokaal gaan verzenden en daar een warehouse opzetten. En dan weer opschalen.”

Over de auteur: Els Hekkenberg is redacteur van Emerce

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond