-

Snapvertisement past goed in social mediastrategie

Het inzetten van Snapchat als advertentiemedium wordt nog weinig gedaan. Deze vorm van marketing, ook wel Ephemeral Marketing – content die na maximaal 24 uur weer verdwijnt – is een nieuw en grijs gebied. Toch kun je in korte tijd, met weinig budget en een creatieve uiting veel mensen bereiken, bewijst Carnavalsland.

Een foto maken en naar vrienden sturen die hem vervolgens voor een x aantal seconden kunnen bekijken. Na die x aantal seconden is foto weg en kan niemand hem meer zien. Zo is Snapchat ooit begonnen. Niet veel later werd de app uitgebreid met de “verhaal” functie waar je foto’s of filmpjes kon delen die vervolgens 24 uur zichtbaar zijn – vergelijkbaar met bijvoorbeeld Instastories.

Kortom, alle content wat op Snapchat gedeeld wordt is tijdelijk en hoeft dus niet “picture perfect” te zijn. Lekker jezelf zijn en soms zelfs een tikkeltje gek met de filters die Snapchat te bieden heeft. Maar niet alleen de app zelf biedt tegenwoordig filters aan, ook bedrijven kunnen filters ontwikkelen en aanbieden bij Snapchat. Een event wat perfect bij Snapchat past is natuurlijk carnaval. Een campagne voor Carnavalsland scoorde dan ook zeer goed.

Uitdaging

Carnavalsland is dé megastore in waar je terecht kan voor alles wat met carnaval te maken heeft. Met meer dan 25.000 artikelen is er voor iedereen wel wat te vinden. Complete outfits of alleen wat props, bij Carnavalsland kun je daarvoor terecht. Met Carnaval weer voor de deur was het dus voor Carnavalsland ook hét moment om wat van zich te laten horen. De uitdaging welke wij kregen was meer naamsbekendheid creëren en het imago verbeteren in de vorm van directe conversies in de webshop. Daarvoor hebben we verschillende manieren van social advertising ingezet maar één van de meest innovatieve manieren om de social strategie te versterken is het inzetten van Snapchat advertising.

Strategie en aanpak

Binnen Snapchat heb je meerdere advertentiemogelijkheden. Carnavalsland wilde maximale impact bereiken en om dit doel te halen hebben kozen ze voor Snapchat Geo-filters en Snapchat ads.

Snapchat Ads

De Snapchat ad voor Carnavalsland is ingezet in de periode naar carnaval toe. Mensen hebben op deze manier alvast kennis gemaakt met de webshop en Carnavalsland heeft zich al op een bepaalde manier gepositioneerd bij de (potentiële) klanten. De Snapchat ad mag maximaal 10 seconden duren en mag bewegende beelden en geluid bevatten. Het is dus super belangrijk dat je een herkenbare advertentie opzet omdat je dus maar 10 seconden hebt om de klant te overtuigen. Bij de Snapchat ad kan je best uitgebreid je audience kiezen.

Als eerste vraagt Snapchat je een keuze te maken waarom je precies je advertentie wilt uitzetten, denk daarbij bijvoorbeeld aan “meer verkeer naar je website” of “awareness creëren”. Hierna kun je aan de hand van een viertal categorieën de rest van je audience samenstellen.

Voor advertentie voor Carnavalsland hebben wij gekozen voor een custom audience plus look-a-like audience. Daarnaast hebben we de advertentie getarget op de gebieden waar het meeste carnaval gevierd wordt, denk bijvoorbeeld aan Brabant, Limburg en Overijssel.

Snapchat Geo-filters

Tijdens de evenementen zelf hebben gebruikte Carnavalsland Snapchat Geo-filters.  Als eerste hebben we voor drie verschillende, strategisch gekozen locaties een geofilter ontwikkeld. We hebben gekozen om een filter te plaatsen in dé megastore in Borne (de fysieke winkel van carnavalsland.nl), een filter voor tijdens de optocht én natuurlijk het feest in Albergen en als klapper ook een filter bij het grootste carnavalsevenement in Twente; De Twentse carnavalsoptocht. De feestelijke filters enthousiasmeren de Snappers om te laten weten waar ze zich bevinden en wat ze aan het doen zijn. Gebruikers kunnen dus eigenlijk gezien worden als “ambassadeurs” voor Carnavalsland.

Zowel de filters als de advertentie zijn opgemaakt in de opvallende en kleurrijke stijl van Carnavalsland zodat gebruikers van het filter ook bij het zien van de advertentie meteen doorhebben dat het van dé megastore Carnavalsland komt. Op deze manier draag je doormidden van het snapvertisement bij aan een positieve customer journey.

De resultaten

Binnen Snapchat krijg je de een aantal mogelijkheden om het bereik van je advertenties of filters te meten. In totaal geeft Snapchat vier statistieken betreffende de geofilters;

1. Swipes: Dit is hoe vaak jouw filter gezien is tijdens het maken van een Snap. Snapchatters kunnen er op dit moment voor kiezen om het filter te gebruiken of niet
2. Uses: Dit is hoe vaak een filter gebruikt is om direct naar vrienden te sturen of gebruikt is voor een story,
3. Views: Dit is hoe vaak het filter is gezien in een snap gemaakt door een vriend of in een verhaal,
4. Usage: dit is hoe vaak er voor gekozen is om je filter te gebruiken.

Voor de betaalde advertenties heeft Snapchat ook vier mogelijkheden;

1. Spend: Kosten voor de campagne,
2. Impressions: Het aantal keren je ad is getoond aan een Snapchatter en volledig is afgespeeld,
3. Paid ECPM: effective cost per Thousand impressions (te vergelijken met de bekende CPM),
4. Swipe-ups: aantal swipi-ups (actie naar de website).

In onderstaande infographic zie je de filters en de advertentie met de gescoorde statistieken.

Het gebruik van Snapvertisement is zeer goed bevallen. De views komen in totaal ruim boven de 350K uit, dus qua naamsbekendheid heeft Carnavalsland zeker goed gescoord. Het feit dat zoveel gebruikers zich als “ambassadeur” wilden inzetten en het filter wilden gebruiken geeft aan dat ook het imago van Carnavalsland goed is.

Dit bericht is 21 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond