Zo zet je advertising campagnes voor Snapchat op
Sinds half 2017 is het mogelijk om op Snapchat te adverteren. Snapchat biedt een aantal unieke en grappige manieren om je doelgroep te bereiken. Maar wat werkt het beste?
Je kent het wel; filmpjes en foto’s met van die grappige filters zoals een hondje, regenboog uit je mond of zelfs een ‘Face-swap’. De filmpjes die je naar vrienden of collega’s stuurt blijven slechts een paar seconden beschikbaar en daarna verdwijnen ze weer. Dat is natuurlijk Snapchat.
Is op Snapchat adverteren iets voor mijn bedrijf?
Volgens de laatste NewCom Research & Consultancy cijfers zijn er in Nederland zo’n 1,9 miljoen gebruikers waarvan 960.000 dagelijks de app gebruiken. Als je naar wereldwijd gebruik kijkt, zijn dit er volgens Statista.com 178 miljoen per dag! En gezien de trendlijn van Statista wordt verwacht dat dit in de komende periode nog verder zal gaan stijgen. Of je nu dus alleen in Nederland óf je product ook buiten de Nederlandse grenzen wil adverteren op Snapchat; er zijn genoeg actieve gebruikers die jij met de advertentietools van Snapchat kunt bereiken.
Maar let wel op… Snapchat is niet te vergelijken met Facebook qua leeftijd van de gebruikers. Het grootste deel van de Snapchatters is namelijk tussen de 15 en 19 jaar met een paar uitschieters tot ongeveer 40 jaar.
Als eigenaar of marketingmanager moet je jezelf dus goed afvragen of jouw dienst of product wel geschikt is voor deze zeer jonge doelgroep die zich bevindt op Snapchat. Is dat zo, dan heb je een arsenaal unieke advertentiemogelijkheden om je boodschap over te brengen op je doelgroep.
Welke targeting opties zijn er binnen Snapchat?
Oké, je weet nu dat de doelgroep relatief jong is op het platform. Maar je wil natuurlijk niet iederéén bereiken binnen deze doelgroep. Gelukkig heeft Snapchat een aantal handige opties in het platform gebouwd om zeer gericht te adverteren. Onderstaand zijn momenteel de targeting opties:
Demografisch
Door middel van demografische gegevens kun je op basis van leeftijd en type apparaat (iOS/Android) targeten. Maar ook geavanceerde targeting zoals inkomen en thuissituatie is mogelijk.
Interesses
Zoals je dit ook kent van Facebook en Instagram heeft Snapchat de mogelijkheid om ‘predefined Audiences’ in te zetten. Er zijn binnen Snapchat momenteel 300 doelgroepen waar je uit kunt kiezen. Op basis van wat Snapchatters kopen, waar ze interesse in hebben of waar ze zijn geweest (bijvoorbeeld een evenement) worden ze aan een doelgroeplijst toegevoegd. Als adverteerder kun je deze lijst kiezen en worden je advertenties alleen aan deze personen vertoond.
Geografisch
Snapchat biedt zoals bijna elk ander platform de mogelijkheid om te targeten op basis van geografische data. Momenteel is het binnen het Nederlandse Snapchat advertentieportal alleen mogelijk om op basis van provincies te targeten. Wij verwachten dat in de toekomst meerdere opties vanuit de US zullen overvliegen, het zal dan bijvoorbeeld mogelijk zijn om op stad en postcode te adverteren.
Audience Match
Importeer nieuwsbrief opt-ins of converteerders en target deze via Snapchat. Met deze optie zijn de mogelijkheden eindeloos. Zo kun je bijvoorbeeld een aftersales Snap sturen naar iedereen die iets heeft gekocht.. Ook is het mogelijk om cross / up-sell te doen!
Look-a-like expansions
Inmiddels niet meer weg te denken uit alle online marketing kanalen zijn look-a-like doelgroepen. Op basis van de ‘Audience Match’ lijsten maakt het systeem zelf een doelgroeplijst met gebruikers die lijkt op jouw eerdere klanten. Hier zit een algoritme achter dat kijkt naar bijvoorbeeld interesse, leeftijd maar ook inkomen. Zo kun je dus op een slimme manier snel en gemakkelijk nieuwe mensen bereiken!
Welke advertentievormen zijn er binnen Snapchat?
Je kunt met Snapchat adverteren kiezen uit verschillende advertentievormen. Dit zijn:
- Snap Ads
- Sponsored Lenses
- GeoFilters
- Story Takeover
Snap Ads:
Snap Ads zijn 10 seconden-video’s die een optie hebben om naar boven te ‘swipen’ voor meer informatie. De ‘swipe-up’ kan meer inhoud bevatten, zoals een langere video (maximaal 10 minuten) of artikelen. Het naar boven swipen kan worden gebruikt als een manier voor Snapchatters om rechtstreeks met je merk te communiceren via een app-installatiepagina of mobiele website, zonder de Snapchat-app te verlaten. Deze features zie je ook terug in Facebook waarbij je bijna nooit de Facebook-omgeving verlaat.
Deze Snap Ads worden vertoond tussen de ‘Stories’ van je vrienden of tussen het kopje ‘Uitgelicht’ dat je onder de verhalen van je vrienden kan vinden.
Sponsored Lenses:
Iedereen met (of zonder!) Snapchat kent ze wel, filmpjes van mensen met een regenboog uit hun mond of met hondenoortjes en een grote lik (filmpje / foto invoegen). Dit zijn de bekendste door Snapchat toegevoegde ‘Lenses’.
Via het advertentieaccount van Snapchat is het mogelijk om zelf een Lens te uploaden en te promoten. Zo zou je bijvoorbeeld bij een event als Disney On Ice jezelf kunt transformeren naar Elsa van Frozen!
GeoFilters:
GeoFilters zijn niet bewegende overlays die je over je Snap (foto) kan plaatsen. Zoals al in de naam naar voren komt zijn GeoFilters meestal gebonden aan een bepaalde GPS locatie. Bijvoorbeeld bij een groot evenement kan je alleen het terrein van het evenement targeten. Mensen binnen het terrein krijgen dan een extra filter die zij over hun Snaps kunnen plaatsen. Ideaal voor branding!
Volgens de cijfers van Snapchat bekijken alle Snapchatters gemiddeld 1 biljoen filters per dag en worden gesponsorde GeoFilters door 40 á 60% van alle Snapchatters gezien. Oftewel, met deze filters kun je een flink bereik genereren!
Story Takeover:
Als bedrijf kan je zelf Snaps en verhalen maken op je Snapchat account. Met een gesponsorde Story Takeover kun je bijvoorbeeld een bekend persoon jouw account voor één dag laten overnemen zodat hij/zij via jouw Snapchat account kan Snappen. Gezien de jonge doelgroep zou je bijvoorbeeld Enzo Knol kunnen laten Snappen over jouw bedrijf. Zo kan je de doelgroep extra motiveren om naar jouw Snaps / bedrijf te kijken.
Wat kost adverteren op Snapchat?
Een Snap Ad campagne opzetten kost je minimaal €50 per dag, wat uitkomt op zo’n €1500 per maand. Uit ervaring is gebleken dat je ongeveer €15 per 1000 views betaalt. Wat je voor deze prijs in ieder geval krijgt zijn unieke advertenties en een prima manier om een jonge doelgroep te bereiken.
Voor een Sponsored GeoFilter betaal je zo’n €7. Hoe groter je radius (bereik van het filter) hoe meer je gaat betalen. Daarnaast zijn de dagen waarop je het filter plaatst ook belangrijk, het weekend of bepaalde feestdagen zijn weer duurder dan een doordeweekse dag. Het is dus lastig om hier een gemiddelde aan te geven.
De overige advertentievormen zoals de Sponsored Lenses zijn voor kleinere bedrijven niet heel interessant aangezien deze prijzen starten bij zo’n 100.000 euro. Het bereik loopt al snel richting een half miljoen afhankelijk van de dag en het tijdstip. Daar krijg je natuurlijk wel een super bereik voor maar het is minder snel rendabel als je de campagne afrekent op conversies.
Dus, is jouw product of dienst voornamelijk gericht op een jongere doelgroep (13-25 jaar) en hip genoeg? Kan je het met mooie en stijlvolle video’s of beeld vertellen? Dan is Snapchat zeker een geschikt kanaal voor in jouw marketingmix. Wil je een oudere doelgroep bereiken dan is het wellicht effectiever als je op een ander platform zoals bijvoorbeeld Facebook inzet.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Sander
Leuk artikel, en mooie, interessante opties zoals het importeren van klant-en emailbestanden. Alleen jammer dat er dan, net als bij elk ander soortgelijk artikel over dezelfde mogelijkheden in Facebook of Adwords, met geen woord gerept wordt over dat het met de nieuwe privacyrichtlijnen helemaal niet toegestaan is om die gegevens daar te gebruiken.