Starbucks: tien procent mobiele betalingen
Het klinkt als de perfecte winkel. Je hoeft er nooit je portemonnee te trekken, er is gratis WiFi, draadloos stroom en je komt er om je smaakpapillen te laten verwennen. Bij Starbucks, want daar gaat het over, wordt inmiddels tien procent van de betalingen per mobiel gedaan.
Koffieketen Starbucks is een bijzondere eend in de bijt. Het is geen technologiebedrijf en heeft geen grote netwerken van websites of cloudservers. De winkel verkoopt koffie met koekjes. Lekkere koffie met lekkere koekjes. Hoe zorg je er dan voor dat klanten niet even langswippen, maar langer blijven en zo meer kopjes koffie bestellen? Je geeft ze alles wat ze nodig hebben om op hun gemak te zijn.
De infrastructuur van iedere koffieshop is dan ook een bijzondere: luie stoelen en makkelijke, snelle zitjes. Lange tafels om aan te hangen en smalle barretjes voor het snelle werk. Dan is er nog het Amerikaanse experiment met draadloos opladen voor telefoons en tablets en WiFi.
Hoe beter de WiFi hoe meer ambulante werkers in een koffiehuis afspreken en blijven hangen om te praten. Sterker nog: hoe sneller en stabieler de WiFi hoe verknochter men aan de zaak raakt. Daarom neemt Google nu het WiFi-contract van T-Mobile over en voert de downloadsnelheden met een factor tien of honderd op in zevenduizend filialen.
Wat kan een zaak nog meer doen om het zijn klanten makkelijk te maken? Het antwoord op die vraag ligt vóór de kassa. Meer bijzonder bij het moment van betalen. Starbucks ontwikkelde namelijk zelf een mobiel betaal- en spaarsysteem.
Vaste klanten van Starbucks kunnen een mobiele app voor Android of iOS installeren en die als portefeuille gebruiken.
Hoe werkt het? Simpel. Een klant vertelt aan de app zijn bank- of creditcardgegevens en laadt de app met een tegoed. De telefoon wordt een soort prepaid kaart. Wanneer hij in de winkel een bestelling doet, houdt hij zijn telefoonscherm bij een scanner van de terminal. Die zorgt ervoor dat geld wordt afgeschreven ten gunste van de kassa van de koffieverkoper. In ruil voor het geld krijgt de klant spaarpunten bijgeschreven. Klaar.
De Chief Digital Officer, Adam Brotman, zette onlangs bij de presentatie van de kwartaalcijfers de benadering van zijn bedrijf uiteen. “We zijn zo succesvol, omdat we ons systeem van meet af aan niet in de cloud hebben proberen te stoppen. Uiteindelijk kan dat wel gebeuren, maar we zijn begonnen met barcodes. Dat stelt ons in staat om snel te handelen en reageren.”
De mobiele app is eigenlijk niets anders dan een digitale versie van de ‘papieren’ prepaidkaart die klanten al langer kunnen gebruiken.
Tijdens diezelfde gelegenheid gaf Starbucks ook wat meer details over de ontwikkelingen op het gebied van mobiel betalen.
- Tien procent van alle transacties in de V.S. wordt mobiel afgerekend
- Het is de snelste en goedkoopste manier van betalen
- Toename van gestort bedrag op fysieke prepaidkaarten: +3 procent
- Toename van gestort bedrag op mobiele apps: +100 procent
Inmiddels kent Starbucks Nederland tientallen filialen. Geen van hen biedt nog de optie voor mobiel betalen. De top van het bedrijf is echter afgelopen maanden op werkbezoeken in Europa en China geweest. Daar is onderzocht hoe men in de grootste markten de mobiele betaal- en spaaroptie zo snel mogelijk kunnen uitrollen. Nadere toelichting op die plannen werd niet gegeven. ‘Mobiel betalen’ is al wel een zoekoptie in de store locator van Starbucks Nederland.
Zonder geld op zak toch lekkere koffie en koekjes krijgen? Klinkt als een smaakvolle win-win-situatie.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond