-

Starbucks: vijf miljoen mobiele transacties per week

Starbucks gaat de komende jaren vol inzetten op mobiele betalingen. Er worden momenteel wekelijks al bijna vijf miljoen mobiele transacties bij Starbucks-vestigingen in de VS geregistreerd. Dat is ruim 10 procent van alle transacties. En als het aan CEO Howard Schultz ligt, zal dat de komende jaren alleen nog maar verder toenemen. Mobiel betalen en het loyaliteitsprogramma moeten elkaar in de toekomst nog meer gaan versterken.

Het loyaliteitsprogramma My Starbucks Rewards heeft een belangrijke plaats binnen de organisatie verworven. Consumenten kunnen aankopen registreren en verdienen daarmee ‘stars’. Uiteindelijk doel is om de ‘golden status’ te bereiken waardoor je als klant allerlei extra’s krijgt. Hiervoor zal je wel jaarlijks minimaal dertig transacties bij Starbucks moeten verrichten. Dat is echter door de loop van jaren steeds eenvoudiger geworden.

Aanvankelijk werden aankopen geregistreerd met een Starbucks-kaart die je als consument dan ook nog eens mee moest nemen. Door een aantal handige functionaliteiten van de Starbucks-app kiezen steeds meer deelnemers aan het programma ervoor de kaart niet langer fysiek te gebruiken. De smartphone gaat immers altijd mee. Sinds kort is het ook mogelijk om punten te sparen bij Starbucks-koffie die je in de supermarkt koopt.

Klanten kunnen via in-app betalingen of op Starbucks.com hun saldo opwaarderen. De verwachting is dat er in in het eerste kwartaal van 2014 maar liefst 1,4 miljard dollar op de Starbucks Cards wordt gezet. Daarnaast biedt het in samenwerking met Square ook de mogelijkheid om zonder de app mobiele betalingen te verrichten.

De combinatie van het loyaliteitsprogramma en de betalingsmogelijkheden in de app zorgt ervoor dat Starbucks de on- en offline wereld steeds dichterbij weet te brengen. De smartphone als middelpunt tussen de verschillende kanalen. Het is de bedoeling dat er niet alleen bij Starbucks, maar ook bij andere retailers betaald kan worden. Alles om de ideale gebruikerservaring te bieden en de consument het zo makkelijk mogelijk te maken.

Vijf miljoen mobiele transacties per week
Tijdens een conference call stelde CEO Howard Schultz van Starbucks: ‘Momenteel hebben we bijna vijf miljoen mobiele transacties per week, daarmee lopen we zo ontzettend ver voor op andere nationale retailers. Ik vraag me zelfs af of er partijen zijn die zelfs maar een miljoen mobiele betalingen in een week registreren. Dat heeft inmiddels ook de aandacht getrokken van toonaangevende techbedrijven. Allemaal zijn ze op zoek om de standaard te creëren voor mobiele betalingen.

Starbucks heeft in de organisatie een aantal wijzigingen doorgevoerd om meer focus te krijgen op het loyaliteitsprogramma en mobiele betalingen. Schultz: ‘Daarom denk ik ook dat wij daarvan kunnen profiteren, ook van mogelijkheden buiten het ecosysteem. Deze organisatorische wijzigingen zorgen er voor dat er ruimte wordt gecreëerd om niet alleen mobiel te innoveren maar ook de dingen die we doen rondom nieuwe distributiekanalen. Deze kunnen we over de kanalen heen promoten en onze klanten belonen met ‘stars’ als betaalmiddel.”

Een samenwerking met Uber?
Beursanalisten verwachten dat er de komende jaren de nodige samenwerkingen worden aangekondigd tussen Starbucks en andere bedrijven. Jordan McKee van de Yankee Group in gesprek met Mobilecommercedaily.com: ‘Ik verwacht dat Starbucks strategische samenwerkingen aangaat met retailers, maar ook met andere bedrijven die goed aansluiten bij het merk Starbucks. Zo is het mogelijk om te gaan samenwerken met Uber. Wanneer iemand gebruik gemaakt van Uber en zich af laat zetten bij Starbucks, ontvangt diegene een gouden status. De Starbucks-app heeft tien miljoen gebruikers. Het zou stom zijn om niet te kijken naar de mogelijkheden die een dergelijke samenwerking met zich mee zal brengen.”

Nederland blijft achter
De wereldwijde koffieketen heeft in Nederland inmiddels ruim dertig vestigingen, waarvan het merendeel zich bevindt in Amsterdam. Er wordt in ons kleine kikkerland nog geen gebruikgemaakt van het (mobiele) loyaliteitsprogramma en dus ook nog niet van de mogelijkheid om mobiel te betalen. Bij onze oosterburen is dat wel het geval. Wanneer mogen Nederlandse consumenten (en marketeers) het befaamde loyaliteitsprogramma verwelkomen?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond