-

UV-Fashions: ‘In 2020 duizend verkooppunten’

Menig succesvol bedrijf komt voort uit een gemis. Dit was ook het geval bij Jan Willem van der Sterre, oprichter van UV-Fashions. Nadat zijn vader aan de gevolgen van huidkanker overleed, ging hij op zoek naar de beste UV-beschermende kleding. Toen bleek dat dit in eigen land niet te vinden was, besloot hij in 2011 om het zelf te importeren. Kort geleden sprak ik met Jan Willem.

Amper vijf jaar na de start is UV-Fashions marktleider van UV-beschermende kleding en accessoires in Europa. Maar het succes is Jan Willem absoluut niet komen aanwaaien. “Ik ben van mening dat als je iets écht wil, je het kunt waarmaken”, zegt hij. Het is zijn missie om ervoor te zorgen dat iedereen in Europa eenvoudig UV-kleding kan kopen. Momenteel zijn er vijftig fysieke punten in Europa waar de producten van UV-Fashions worden verkocht. Jan Willem streeft naar minimaal duizend fysieke verkooppunten in 2020.

‘Wij creëren wat er nog niet is’

Exact 2_201604xx - Magazijn_fotoLef tonen en groot denken typeren zijn werkwijze. In Texas studeerde hij International Business en daar heeft hij veel geleerd, onder meer over klantenservice. Ook bevalt de Amerikaanse mentaliteit hem wel. “Als je in Nederland iets nieuws opzet, gaan mensen er vaak in eerste instantie vanuit dat het niets is.” Zo herinnert hij zich zijn eerste negenmaandenbeurs nog goed. Met het recente overlijden van zijn vader, stond hij super gemotiveerd op de beurs. Ook al had hij destijds nog niet zulke mooie merken als nu, de missie stond al wel als een huis. Maar de mensen vonden zijn producten niets en hij werd nog net niet recht in het gezicht uitgelachen.

Toch liet Jan Willem zich niet uit het veld slaan. Opgeven is voor hem geen optie, ook niet wanneer hij wil samenwerken met bepaalde bedrijven. Alhoewel de meeste grote bedrijven hier in het begin geen oren naar hadden, zocht hij elke drie maanden opnieuw contact. Ook al kreeg hij keer op keer ‘nee’ te horen, mensen werden wel steeds nieuwsgieriger naar de man achter UV-Fashions. “Ik heb er jaren voor moeten knokken, maar ons assortiment vind je nu wel bij gerenommeerde bedrijven als bol.com, Amazon, Kleertjes.com, De Bijenkorf en Topshelf”, zegt hij vol trots.

‘Als je het kunt dromen, kun je het waarmaken’

In het laagseizoen verwerkt UV-Fashions zo’n vijftig tot honderd bestellingen per dag, in het hoogseizoen kan dit aantal makkelijk oplopen naar vijfhonderd tot zevenhonderdvijftig orders. Goede systemen zijn voor UV-Fashions dus een must. “Mijn doelstellingen liegen er niet om, ik kan het me niet permitteren om mijn tijd te verdoen aan administratieve handelingen.” De eerste jaren heeft Jan Willem dan ook fors geïnvesteerd in het automatiseren van het bedrijf, zodat de systemen voor hem werken in plaats van andersom.

De eerste automatiseringsslag werd gemaakt via Exact Online Handel. Net als de meeste ondernemers hield Jan Willem in het begin alles bij in Excel, maar al snel was dit niet meer te doen. Vooral retouren waren een crime. Nu is de verwerking van de retouren, maar ook de orders en facturen, door de Dealer4Dealer koppeling van A tot Z geautomatiseerd. Ook maakt hij dankbaar gebruik van de aflettermodules. “Voorheen verwerkten we alle betalingen handmatig nu doet het systeem dat voor ons.” En sinds alle logistieke processen zijn gekoppeld met Exact Online, is UV-Fashions helemaal een geoliede machine. “Orders waar mijn magazijnmedewerkers voorheen misschien wel twee volle dagen mee bezig zouden zijn, doen ze nu in een paar uurtjes.”

Afgelopen jaar had UV-Fashions een omzet van een miljoen, in 2020 wil Jan Willem hier tien miljoen van maken en voor 2030 heeft hij een doelstelling van twintig miljoen euro. “Dit klinkt fors, maar Europa heeft zo’n vijfhonderd miljoen inwoners, dus zelf vind ik het nog vrij bescheiden”, zegt Jan Willem. Waar veel ondernemers eerst kiezen voor een tussenoplossing, gaat hij meteen voor het allerbeste. Niet alleen op het gebied van UV-werende kleding en accessoires heeft hij het hipste van het hipste, ook qua techniek wil hij voorop lopen. Alleen dan kun je volgens hem écht meedoen en groeien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond