-

Banken kennen hun klant dankzij Safened

“Banken zijn de poortwachter van het financiële stelsel. Van de toezichthouder moeten zij zeker weten wie hun klanten zijn. Safened checkt dat voor hen”, zegt Krik Gunning. Hij is commercieel directeur bij Safened, dat de Accenture Innovation Award 2018 won in de categorie Finance. De jury noemt het een bedrijf dat een echt en moeilijk probleem kan oplossen binnen de financiële sector.

Begin

Wat is Safened?
Safened is een Nederlands-Britse fintech die voor banken razendsnel de identiteit van nieuwe klanten controleert. Wij stellen banken daarmee in staat om klanten binnen vijf minuten een rekening te laten openen via hun smartphone. We zorgen ervoor dat de bank voldoet aan alle wettelijke vereisten van know your customer (KYC) en tegelijkertijd fraude minimaliseert. Je zou kunnen zeggen dat Safened een soort uitsmijter is die goedbedoelende personen binnenlaat en boeven buiten houdt.”

Waarom is Safened ermee begonnen? En hoe is het ontstaan?
“Zoals je wel vaker ziet bij start-ups, is Safened een afgeleide van een eerder idee: een spaarplatform waarbij verschillende banken aan elkaar gekoppeld worden. Dat vroeg om een sterke KYC-functionaliteit, die wij hebben ontwikkeld. In 2017 kwamen klanten naar ons toe met de vraag of we de functie ook los wilden aanbieden. Toen hebben we van Safened een op zichzelf staand product gemaakt dat reguleringsvraagstukken omzet in eenvoudige en veilige oplossingen.”

Wanneer wist je dat Safened levensvatbaar was?
Vorig jaar is de Duitse mobiele bank N26 klant geworden bij ons. Inmiddels hebben zij twee miljoen klanten en groeien ze hard. Met N26 hebben wij een partnership gesloten voor de identiteitscontrole in zeventien Europese landen. Hiermee was Safened als KYC-product in één klap heel groot in Europa. Inmiddels verifiëren wij duizenden klanten per dag voor verschillende partners.”

Nu

Hoe kijk je terug op de AIA en het oordeel van de jury?
“De AIA heeft ons veel positieve publiciteit opgeleverd én concrete kansen met grote nieuwe klanten. De belangrijkste les is dat wij eindeloos kunnen praten over hoe mooi ons product is, maar dat het heel belangrijk is om de essentie in één minuut uit te kunnen leggen. De jury heeft aangegeven dat de professionaliteit van Safened en de recente groei en ontwikkeling de doorslag hebben gegeven om Safened tot winnaar uit te roepen.”

Wat zijn nu uitdagingen voor Safened, waar loop je tegenaan?
“De dynamiek die de Brexit met zich meebrengt. Daarnaast de opschaling van het team, want we zijn in de gelukkige positie dat er veel vraag is naar ons product. Wij zijn heel hard op zoek naar goede mensen om de teams in Amsterdam, Londen, New York en Barcelona verder te laten groeien.”

Toekomst

Wat voor trends zie je in de markt van Safened de komende jaren?
“Kunstmatige intelligentie is een modewoord, bijna een verplicht nummer. Wij zetten er vol op in om zeer concrete oplossingen te bouwen. Wij hebben het team, de data en de kennis om ons product hier nog heel veel beter mee te maken. Inmiddels hebben we bijvoorbeeld genoeg valse Franse id-kaarten gezien om op basis daarvan een algoritme te kunnen bouwen dat de fraudeurs nog sneller herkent.”

Wat is jouw gouden tip voor innovators?
“Verspil je tijd niet aan het ontwikkelen van een ‘solution in search of a problem’. Richt je op een echt probleem waarmee jouw toekomstige klanten worstelen en waarvoor jouw product dé oplossing biedt. Dat is de manier om snel aan tafel te komen en omzet te krijgen.”

*) Safened is winnaar van de Accenture Innovation Awards 2018 in het thema Finance.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond