-

‘Opkomst afhaalpunten is armoede van de distributie’

De opkomst van centrale afhaalpunten binnen de e-commerce is niets meer dan de armoede van de distributie. Dat stelt Wendi Bosma van E-ways Fulfillment Center. “Het feit dat een consument iets op een alternatief afleveradres of afhaalpunt laat bezorgen, komt doordat hij het op dit moment niet op exact het juiste moment thuis geleverd kan krijgen.” Volgens Bosma biedt een afhaalpunt dan ook geen extra gemak. Geleverd krijgen op het moment wanneer de consument dat wil doet dat wél.

Consument aan het roer
Oorzaak van deze armoede kan gevonden worden in het feit dat de distributeur en leverancier op dit moment bepalen hoe en wanneer je als klant wordt beleverd. Dit gaat veranderen, want de toekomst zal volgens haar uitwijzen dat deze vorm van bezorgen niet langer afdoende is. Nu het online winkelen gemeengoed is wordt verwacht dat wanneer iets om negen uur ‘s avonds wordt besteld dit ook de volgende dag in huis is. “De focus heeft tot nu toe steeds gelegen op de snelheid van leveren. Dat gaat veranderen. De klant bepaalt waar, wanneer en op welke wijze de bestelling wordt geleverd.” Belangrijke uitdaging zal voor veel winkeliers schuilen in het kunnen doen en nakomen van de leverbelofte en betrouwbaarheid.

Op de achtergrond vraagt dit volgens Bosma om 24×7 fulfillment en distributie. Piekbelastingen op maandag dienen te verdwijnen door continue bezetting en consolidatie van fulfillment en distributie. Met de klant aan het roer wordt er niet op drie verschillende momenten door drie verschillende distributeurs thuis bezorgd. “Initiatieven die je al ziet ontstaan bij distributeurs zijn het, tegen betaling, vasthouden van bestellingen om vervolgens op een gewenst moment afgeleverd te worden. Er zal onderling meer en meer samengewerkt moeten worden om de consument efficiënt en duurzaam te beleveren.” De samenwerking moet leiden tot een intelligente supplychain.

Veranderingen binnen de fulfillmentdienst
Voor de verschillende aanbieders van fulfillmentdiensten vraagt dit om een pro-actieve en ontzorgende houding. De samenwerking met externe partijen en alle aanvullende diensten moeten onder één dak samenkomen. Niet alleen warehousing, fulfillment en retourverwerking maar ook de ontwikkeling van de online winkel en webcare gaan tot het standaard aanbod behoren. De winkelier zoekt een partner die continu optimaliseert richting consument en alle betrokken partijen. “Zo wordt de leverbelofte een steeds belangrijker aspect. De klant wil continu geïnformeerd worden, ook als er iets misgaat of een artikel later geleverd wordt.”

Bosma zelf verwacht dat het, intern danwel extern, op orde hebben van de fulfillmentstrategie in belangrijke mate de overlevingskans van de onderneming beïnvloedt. Online winkelen wordt volgens haar de vervanging van het gewone winkelen. Ook webwinkels zullen fysieke winkels openen wat om nog meer afstemming tussen de verschillende kanalen vraagt. “De belevering vanuit alle verschillende kanalen moet optimaal zijn geïntegreerd.”

Deel dit bericht

6 Reacties

Joost Boers

In Engeland heb ik de ‘ Hippobox’ ooit gezien. Een box waar (een keer) iets in kan worden afgeleverd en daarna wordt afgesloten. Hij kan worden voorzien van een streepjescode voor de bezorgdienst als afmelding. In Nederland volgens mij niet doorgedrongen. Lost in ieder geval het ‘thuis moeten zijn bij bezorging’ issue op.

Marcel

Elk huishouden naast een brievenbus ook een pakjesbus zou naar mijn idee een goede oplossing zijn. Hoe groot die dan moet worden is natuurlijk de vraag 🙂 .

sandra

Post nl checkout is de oplossing en biedt de consument dit aan

Mynt

PostNL heeft inderdaad een oplossing. Laatst vonden we een briefje in de brievenbus over een bezorging terwijl we niet thuis waren met daarop de vermelding: “Ligt in de blauwe container”. En inderdaad, PostNL had het pakje gewoon in de container met oud papier gemikt…

Harald de Jongh

PostNL Checkout zorgt ervoor dat uw klant zelf kan aangeven waar, wanneer en hoe laat zijn bestelling wordt afgeleverd. De klant zit dus zelf aan het stuur mbt de levering van zijn pakje. Betrouwbaar en conversie verhogend, PostNL Checkout is beschikbaar als plugin voor de verschillende E-commerce platformen.

Yoshi Tuk

Tijdvakken van vier uur, en in sommige regio’s nog groter, vind ik nog niet bepaald op maat. Moet je toch mooi een hele ochtend vrij nemen 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond