-

Vier pijlers om de drempel van ‘warehouse’-automatisering te verlagen

Voor groeiende organisaties kan de stap naar de automatisering van hun ‘warehouse’ groot aanvoelen. Om deze drempel te verlagen, zijn er vier belangrijke pijlers die kunnen helpen om op een haalbare manier met automatisering aan de slag te gaan.

Warehouses vormen een belangrijke schakel binnen organisaties en magazijnautomatisering speelt daarin een steeds belangrijke rol. Voordelen zoals het reduceren van de foutmarge en besparingen in tijd en geld zijn overduidelijk. Toch heerst er vaak nog de nodige twijfel zodra organisaties de stap willen zetten richting magazijnautomatisering.

Deze vier pijlers helpen je om te bepalen hoe en in welke mate je automatisering binnen je warehouse kunt implementeren.

Maak het klein

Een veelvoorkomende valkuil is dat organisaties denken dat het pas bij hoge ordervolumes interessant wordt om met automatisering aan de slag te gaan. Er wordt daarbij vaak gekeken naar de initiële investeringskosten om het volledige logistieke proces te automatiseren en de daarbij gepaard gaande mogelijke ROI.

De uitkomst is dan meestal dat de kosten te hoog zijn. Dat leidt tot onzekerheid en uitstel, terwijl dat niet nodig is. Automatisering van bepaalde processen kan namelijk al vanaf 100.000 orders per jaar lonen, zeker als de groeivooruitzichten voor de volumes er goed uit zien.

Daarbij is het aan te raden om niet direct alles volledig te willen automatiseren, maar klein te beginnen. Begin bijvoorbeeld door een specifiek proces zoals picking en opslag binnen je warehouse te automatiseren.

Automatisering betekent daarbij niet dat je je bestaande systemen volledig moet vervangen. Integendeel, het integreren van nieuwe automatiseringstechnologie met bestaande systemen kan de overgang juist vergemakkelijken.

De juiste selectiecriteria

Een ander belangrijk punt dat zorgt voor twijfel bij organisaties die willen automatiseren, is de ruime keuze aan beschikbare oplossingen en leveranciers. Daarbij denken organisaties vaak nog vanuit een bepaalde visie op automatisering, terwijl het beter is om er praktijkgericht mee aan de slag te gaan.

Begin daarom bij de basis en kijk wat je belangrijkste criteria zijn. Hier zijn een aantal richtlijnen die je kunt hanteren:

  • Voorkeuren – Ga je voor betrouwbaarheid of liever maximale capaciteit?
  • Budget – Wat is je beschikbare budget?
  • Opschalen – Hoe goed zijn de beschikbare systemen te integreren en uit te breiden?
  • Servicemodel – Welke service wordt er verleend en tegen welke prijs?
  • Complexiteit – Hoe moeilijk is het om mensen te trainen?

Ga vervolgens in gesprek met de partijen die het beste voldoen aan je selectiecriteria. Organiseer een sparringsessie en kijk in hoeverre de partijen voldoen aan je automatiseringswensen en passen bij je organisatie.

Integratie binnen de organisatie

Een partner kies je vaak voor de lange termijn. Het is daarom belangrijk dat de oplossingen van je warehouse-automatiseerder aansluiten op de bestaande situatie.

Heb je bijvoorbeeld nog geen warehouse-managementsysteem, dan kun je met een schone lei beginnen en kijken welke partijen het beste met elkaar samenwerken. Je kunt bij ons bijvoorbeeld kiezen voor een compleet pakket, waarbij onze software naadloos integreert met de gekozen WMS-partijen. Dit verlaagt de complexiteit en de kans op fouten bij de implementatie.

Automatisering is niet alleen een technologische verandering, maar vereist ook een aanpassing van je organisatie. Het is essentieel om na te denken over hoe automatisering in de dagelijkse processen kan worden geïntegreerd.

Dit begint met het analyseren van de huidige operationele structuur en het bepalen welke data nodig zijn om de nieuwe technologie effectief te gebruiken. Denk ook na over hoe je alle data verwerkt en gebruikt. Met modules rondom productiviteit en onderhoud van de machines in de software krijg je bijvoorbeeld inzicht in het rendement van je warehouse-automatisering en hoe je dit mogelijk kunt verbeteren.

Financieringsmogelijkheden

Een belangrijke overweging bij automatisering is de financiering. Veel bedrijven aarzelen om de stap te zetten vanwege de initiële investering die ermee gemoeid is. Door klein te beginnen, blijft de initiële investering in hard- en software beperkt en kun je op deze manier leren, optimaliseren en vervolgens opschalen naarmate de groei en ervaring van jouw organisatie in automatisering toeneemt. Verder zijn er verschillende financieringsmogelijkheden. In plaats van alles direct te kopen, kun je ook kiezen om de hardware te leasen.

Ook kun je ervoor kiezen om een partij te zoeken die bereid is om mee te investeren in de groei van je bedrijf. Zij kunnen de leasing voor hun rekening nemen. Immers, als een bedrijf voldoende groeipotentieel biedt, is het voor beide partijen interessant om samen te investeren, vooral als een investeerder of partner al ervaring heeft in het verder opschalen van automatisering bij warehouses die snel groeien.

Loslaten

De stap naar warehouse-automatisering hoeft niet overweldigend te zijn. In de eerste gesprekken adviseer ik meestal om de doelstelling van 100 procent automatisering los te laten en niet alles in een keer te willen doen.

Door daarbij de juiste selectiecriteria te hanteren, de organisatie aan te passen en te kijken naar verschillende financieringsopties, kunnen bedrijven de drempel verlagen en profiteren van de voordelen die automatisering voor hun warehouses kan bieden.

Over de auteur: Bryan Beutels is Managing director Benelux bij Element Logic.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond