Deel dit artikel
-

10 procent van winst gaat naar promotie website

Dit jaar geven websites gemiddeld 10 procent van de totale inkomsten uit aan reclame-activiteiten. De totale webgegenereerde inkomsten zullen volgens cijfers van ActivMedia dit jaar oplopen tot 132 miljard dollar. Hiervan zal 13,1 miljard dollar weer uitgegeven worden aan website promotie. Volgens het bureau bestaat er een link tussen de online en offline promotie van websites en de winstgevendheid hiervan.

Volgens het rapport 'Real Numbers Behind succesful website promotion' hebben online bedrijven er goede hoop op dat zij een vaste stroom inkomsten kunnen genereren wanneer zij een winstgevend basisdeel via loyale klanten hebben. B2C en B2B-websites maken 80 procent uit van het online bedrijfsleven en besteden gezamenlijk respectievelijk 5,8 miljard en 5,4 miljard dollar aan promotie-activiteiten. Online mediabedrijven en portals besteden dit jaar 1,5 miljard dollar aan reclame en ISP's en ASP' zullen voor 400 miljoen dollar in de buidel tasten. Van het totaalbedrag zal 30 procent online uitgegeven worden en de rest in traditionele media als krant, TV en radio.

Het onderzoek stelt dat te veel onervaren dotcom-ondernemingen grote hoeveelheden geld in sitepromotie (in de vorm van trials) steken, terwijl hun diensten of producten nog niet dusdanig van kwaliteit zijn dat ze er de reclamekosten mee uit kunnen halen. Uit het onderzoek blijkt ook dat hoe langer een bedrijf ervaring heeft op het Internet, hoe groter de kans is dat het bedrijf winstgevend is. Van alle e-commerce websites die nu een jaar online zijn is 21 procent winstgevend. 35 procent van de bedrijven met twee jaar Internetervaring maakt winst. Van de bedrijven die al drie jaar zakendoen via het Internet, heeft 48 procent een positief winstsaldo.

ActivMedia's nieuwste rapport wijst -niet verrassend- uit dat sites die winstgevend zijn eerder overgaan tot het promoten van hun succes dan bedrijven die denken in de toekomst pas winst te gaan maken. Slechts 1 op de 4 websites heeft een officieel reclamebudget: De onderzoekers concluderen dat dit het verschil in groei en succes uitmaakt tussen websites. Succesvolle websites geven veel geld uit aan promotie om de ingeslagen koers vol te kunnen houden.

Vice president Harry Wolhandler van ActivMedia's afdeling Market Research: 'Website promotie wordt op vrij veel verschillende manieren aangepakt, afhankelijk van de zakelijke aard van de website, de grootte en het ervaringsniveau.' Daarnaast spelen ook de communicatiedoelen een rol in de strategiebepaling, aldus Wolhandler. 'De huidige uitgekookte marketers integreren online en offline promotietechnieken voor een optimale reclamemix.'

De beste manieren om merkbekendheid te krijgen is volgens de ondervraagde bedrijven adverteren bij zoekmachines (48,4 %) en het plaatsen van buttons en links (22,5 %). De slechtste middelen om de bedrijfsnaam onder de aandacht te brengen van het publiek zijn affiliate programma's (9,9 %) en betaalde banner-ads (6,2 %).

Een ander onderzoek van Greenfield Online , in opdracht van HMS Partners , ontkent dat er een consistente relatie is tussen promotie van een product of dienst en 'top of mind' merkbekendheid bij het publiek. Verschillende bedrijven met een kleiner reclamebudget zijn beter bekend bij het publiek dan bedrijven met een grotere advertentiekas, aldus Greenfield.

Rick Milenthal, CEO van HMS Partners, denkt dat niet de hoeveelheid geld, maar de manier van uitgeven ertoe doet. 'Dotcoms weten dat branding cruciaal is voor succes en de meesten lijken zowel te willen als capabel te zijn om aanzienlijke bedragen te stoppen in het ondersteunen van merken. De winnaars zullen degenen zijn die de meest effectieve manier en plaatsen weten te vinden om deze middelen aan te wenden.'

Deel dit bericht

4 Reacties

Paul

Een van de leuke aspecten van dit artikel is dat het informatie geeft over combinatie c.q. relatie online en offline reclame campagnes, maar ook inzicht geeft in het feit dat online reclame niet alleen bestaat uit het plaatsen van buttons en banners. Zoals het onderzoek laat zien worden zoekmachines gezien als een van de beste manier om merkbekendheid te verkrijgen. De combinatie van een juiste aanmelding en gericht adverteren via afgekochte woorden bij zoekmachines levert een sterk marketinginstrument op om naamsbekendheid te krijgen.Paul Aelenwww.checkit.nl

Jorrit Baerends

Zoals uit dit onderzoek ook blijkt, verliest het plaatsen van banner-ad's aan populariteit. Het zal in de toekomst steeds belangrijker worden om gericht te adverteren. Voorbeelden hiervan zijn het plaatsen van banners bij zoekopdrachten zoals ook in het onderzoek staat vermeld of het adverteren via een advertentie-systeem zoals AdFrame, check http://www.zakelijk.com/art/adframe.html. Online publishers moeten dus hard op zoek gaan naar een nieuwe manier van adverteren op hun websites om het voor adverteerders toch aantrekkelijk te maken. Adverteerders zullen niet meer bakken met geld weggooien om de grote massa te bereiken, ze willen namelijk alleen hun doelgroep bereiken! Jorrit BaerendsZakelijk.com

Micha C.A. Schopman

Een zeer leuk artikel, dat naar mijn idee de werkelijkheid aan het licht brengt, en misschien de ogen opent bij dit soort bedrijven.Veel van dit soort bedrijven doen het uiterste best, met behulp van financiele middelen en marketing, om zo snel mogelijk een zo groot mogelijk marktaandeel te werven. Want zo worden ze minder snel uit de markt gedrukt door hun concurrenten, denken ze. Door deze uitgaven komen dit soort bedrijven steeds vaker in de problemen, met als gevolg dat het zijn deuren kan sluiten nadat de burnrate is overschreden. Belangrijker is een effectieve "customer experience". Micha C.A. Schopman

Jonathan Marks

10 percent in which phase? I think banner advertising in its current form will fail unless it draw's people into a website, not just throws an ad in my face. Spend money with an offer (maybe in combination with traditional medium) and they build a loyalty program. But just corporate branding ads are an utter waste of money…too expensive and too much clutter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond