100 miljoen dollar voor campagne ‘vernieuwd Yahoo’

Yahoo investeert dit jaar en komend jaar 100 miljoen dollar in een online en offline mediacampagne om zich midden in het leven van zijn gebruikers te positioneren.
Gisteren presenteerde Yahoo in New York de nieuwe mediacampagne waarmee het duidelijk zijn gezicht wil laten zien. Met de slogan “It’s You” wil het vertellen dat de maandelijks honderden miljoenen gebruikers zelf bepalen hoe zij Yahoo configureren en gebruiken.
Nieuwe producten werden niet gelanceerd, alhoewel de zoekmachine verfijnd werd. Gebruikers vinden op het portaal een bestemming waar ze niet enkel Yahoo-diensten kunnen gebruiken, maar ook integraties van bijvoorbeeld Facebook en Google Mail.
De in januari aangetrede topvrouw Carol Bartz legt uit dat er structureel niets verandert aan het concept van haar bedrijf:
De mediacampagne gaat aanstaande maandag in de VS van start. In de maanden daarna wordt de positioneringsactie via offline (foto’s) en online media uitgerold naar nog 9 andere landen. Nederland behoort daar niet toe.
Als gevolg van de economische teruggang heeft ook Yahoo te kampen met teruglopende omzet. Die liep in het tweede kwartaal met 13 procent terug tot 1,6 miljard dollar (PDF). Het publiek weet de site echter steeds beter te vinden. Het aantal Amerikanen dat de site bezocht steeg in het jaar tot augustus 2009 met 12 procent tot 158 miljoen.
Eind juli maakte Yahoo bekend dat het stopt met de zelfstandige ontwikkeling van zoektechnologie. Dat besteedt het uit aan Microsoft. De bedrijven delen de inkomsten uit zoekmachinereclame. Carol Bartz legt de gedachtengang achter de overeenkomst uit:
Foto: Yodelanecdotal (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond