Deel dit artikel
-

Verstokte autoliefhebber krijg je moeilijk in een deelauto

Sommige mensen hechten zozeer aan het bezit van een auto dat het zelfs onderdeel wordt van hun identiteit. Dit zogenoende ‘psychologisch eigenaarschap’ zorgt ervoor dat zulke mensen minder openstaan voor het idee van autodelen. Dat blijkt uit onderzoek van Joshua Paundra van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).

Beleidsmakers die het gebruik van autodeelprogramma’s willen bevorderen, zullen deze groep anders moeten benaderen. Het eenvoudigweg benadrukken van de gebruikelijke voordelen van autodeelprogramma’s werkt dan waarschijnlijk niet.

Het online-experiment van de onderzoekers toonde aan dat vrijwel iedereen gevoelig is voor prijs: hoe goedkoper een autodeelprogramma, hoe aantrekkelijker. Maar mensen bij wie het psychologisch eigenaarschap sterk ontwikkeld is, is dit effect kleiner. Ze blijven hun eigen auto gebruiken, zelfs als ze weten dat dit duurder is dan autodelen.

Uit de resultaten bleek verder dat wanneer mensen met een lager niveau van psychologisch eigenaarschap een relatief schone elektrische deelauto kregen aangeboden, zij eerder bereid waren de relatief hoge prijs ervoor te betalen. Dit effect zie je veel minder terug bij mensen die erg gehecht zijn aan hun auto’s. Zij zijn meestal niet bereid extra te betalen om in een elektrische auto te kunnen rijden.

Deel dit bericht

3 Reacties

Stef Bouwhuis - Popupfleet BV

Het noodzakelijke vervoer zal in de toekomst in de ‘horizontale lift’ plaatsvinden. Net als bij de inmiddels al vele jaren gebruikte ‘verticale lift’ zal deze simpel te bedienen zijn en niet meer bemand zijn door een ‘liftbediende’. Bij de horizontale lift kan je denken aan, treinen, metro’s, hyperloop projecten, maar ook aan elektrische taxi’s en pendel-pods, waarbij de laatsten heel fijnmazig het achterland kunnen bedienen tegen lage kosten, omdat de bestuurder ontbreekt. Voor de echte autoliefhebber moet de overheid belastingvrije ‘tijdvensters, gebieden en routes’ aanwijzen, zodat het ‘houden’ van een hobby-auto haalbaar is naast het gebruik van allerlei verticale liften voor het noodzakelijk vervoer. Het bezit van eigen voertuigen moet niet onmogelijk gemaakt worden, maar meer gestuurd. Op die manier kan er toch nog een vorm van creatieve auto industrie blijven bestaan en houden heel veel mensen blij. Het marketen van een tweedeling van ‘noodzakelijk vervoer’ en ‘hobby-vervoer’ zal veel oplossingen brengen.

Stef Bouwhuis

Kreeg geen mail binnen. Onjuist mailadres gemeld?

EVDP

Zijn we niet allemaal “verstokte” autoliefhebbers? Een vreemde qualificatie overigens.

Dat er een gevarieerder aanbod komt van manieren van vervoer is geen nieuws. Dat de binnensteden in toenemende mate autovrij worden ook niet.

Maar ik verwacht niet dat automobilisten massaal afscheid nemen van de eigen auto of zich nog verder in vrijheid laten beperken in het gebruik daarvan omdat de overheid dat wil. De vrijheid om te reizen, de vrijheid van verkeer en vrijheid van beweging, is een universeel mensenrecht.

Daarnaast spelen er zo veel meer tegenstrijdige belangen dat wat Stef schets in ieder geval een scenario is wat wij niet mee gaan maken. Het zal eerder zijn dat je overal mag autorijden behalve … ipv je mag nergens autorijden behalve …

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond